SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Szövegfeldolgozás és olvasás kicsit másképp

- 2017-10-27
Rengeteg olvasásgyakorlási módot ismerünk. Most egyről szeretnék írni, ami nem más, mint a hibajelölő olvasás.


 

Sokan ismeritek a menetét. Egy gyerek olvas, az osztály figyel és koppint vagy tapsol stb., ha az olvasó hibázik. Ezt a fajta gyakorlási metodikát ilyen formában nem tartom szerencsésnek. Kevés az a gyerek, aki érdekeltebbé válna az ilyen olvasástól. Legalábbis azok a gyerekek biztosan nem, akiknek valamilyen nehézsége van és szeretnénk őket inspirálni az olvasásra. Épp ellenkező hatást érünk el vele. Szorongani fognak, frusztráltak lesznek egy ilyen helyzetben, és elmegy a kedvük az olvasástól és tanulástól. Többet veszítünk vele, mint amit nyerni szeretnénk. Miután a pozitív pedagógia és nevelés híve vagyok és azt is tudom nem vagyok egyedül, arra törekszem, hogy a gyerekek a tanulást élményként éljék meg pozitív érzelmi és értelmi állapotba kerüljenek és maradjanak is abban. Fontos, hogy minden órán jussanak sikerélményhez és kudarcmentes iskolai tapasztalatokhoz. A lentebb bemutatott feladatok iskolában és a családban is alkalmazhatók.

Ne használjuk a hibajelölő olvasást?

Mi is a célja a hibajelölő olvasásnak, a gyerekek aktivitásának és figyelmének a fejlesztése. Használjuk ezt az olvasásgyakorlási módot, de fordítsuk meg. Olvassunk mi felnőttek fel egy szövegrészt és a gyerekek azt figyeljék, mi hol hibázunk és koppintsanak vagy húzzák alá azt a szót, amikor nem azt olvassuk, ami le van írva a szövegben. Először rövid szövegrészen próbáljuk ki. Előre jelöljük be magunknak melyik az a szó, amit hibásan fogunk olvasni. Nagyon jó, ha pl. rokon értelmű szót használunk. A gyerkőcök árgus szemekkel fogják figyelni, hol lehet koppintani és aláhúzni az adott szót. Sokkal több hozadéka van, mivel fejlesztjük a vizuális és auditív figyelmet, tájékozódást a szövegben és a szókincsüket is, a jókedv mellett még a szorongást is csökkentjük.

Pl. A gazda és a házőrző róka
(magyar népmese részlet)

Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy együgyű  (buta) gazda. Egész életében tett vett, dolgozott  (munkálkodott) keményen, mégsem jutott ötről a hatra.

Történt egyszer, hogy észrevette (meglátta), fogynak a tyúkok a tyúkudvarból. Hiába próbálta nyakon csípni (elkapni) a tolvajt, sehogy sem sikerült. Gondolta, keres magának egy őrzőt, aki megvédi a baromfikat (háziszárnyasokat) a titokzatos tolvajtól.

Először egy rövid bekezdésen vezessük be, utána már hosszabb szakaszokat használhatunk. Miután azt is szeretnénk, hogy a gyerekek olvasás technikája is fejlődjön, válasszunk más olvasásgyakorlási módot is.   

Az olvasástechnika és a tartalom összehangolása

Előfordulhat, hogy a figyelem jobban a technikára – s nem a tartalomra – irányul. Azolvasás közbeni jelzések megzavarhatják az olvasót, kizökkenthetik a lendületből. Ennek a kiküszöbölésére érdemes a történet fő részeinél megállni és egyszerű sematikus rajzot készíttetni a gyerekekkel. Ez szintén több szempontból előnyös. Gyakorlatilag előkészítjük vele a tanulás tanítását, a vázlatírást a lényeglátást. Amit fejlesztünk vele: auditív figyelem, koncentráló képesség, kreativitás, finommotorika. Szóljunk a gyerekeknek, hogy nem tökéletes rajzot várunk tőlük, hanem mit tartanak fontosnak abból a részből, amit eddig elolvastak.  Ha négy részből áll a mese jelezzük, hogy négy rajzot tudnak majd készíteni az adott történethez.

Érdemes a dramatizálás módszerét is bevinni az egyes részeknél, a szöveg jobb megértése érdekében.  A mesék, szövegek befogadásának módbeli változatossága a mese/szöveg nyújtotta élmény gazdagságát teremti meg, mind amellett, hogy az emlékezeti megtartást is segíti. A változatos alkalmazás során képet kaphatunk arról, hogy melyik gyermek mely modalitást preferálja jobban. Ez mutatja azt, hogy az iskolai tanulás során melyik tanulási stílusra lesz fogékonysága, illetve mely módok esetében lesz kevésbé hatékony a szövegértése. A gyermek is képet kap saját magáról, hogy milyen módon tudja a legjobban magáévá tenni a szöveget és a többi tantárgynál is alkalmazni tudja majd a tanulás folyamán.

Apróhirdetések az osztályban

Bizonyára sokan használjátok már és érzékelitek, mennyire szeretik a gyerekek a fantáziájukat használni egy-egy kihívást jelentő feladatnál. Erre nagyon jó példa az apróhirdetések használata. Lehet ismétléshez használni vagy egy témakör lezárásakor végül is bármikor színesítheti az órák menetét. Mint mindennél itt is fontos először a mintaadás, hogy mi készítsünk először apróhirdetéseket és utána a gyerekek nagyon szívesen gyártanak szereplőkhöz, történetekhez, írókhoz köthető népszerűsítéseket. Megosztok veletek néhányat, remélem hasznát veszitek, amikor a mesékkel ismerkedtek. Amit fejlesztünk fele: írásbeli szövegalkotás, memória, szintézis, kreativitás.

1. Keresek egy kőművest, aki finom süteményből megépítené házamat! Megépült házamban kiadó egy fiú, és egy lány részére kényelmes kalitka. „Fincsi ház az erdő közepén” jeligére várom jelentkezésüket!

2. Segítsetek, kérlek! Olyan pulóvert keresek, amibe belefér az összes fejem. Anyaga tűzálló legyen. „Mese” jeligére várom a jelentkezéseket!

3. Szeretnénk házunkat, bútorainkat nagyobbra cserélni, mert váratlan vendégünk érkezett. Ágyunkba belefekszik, tányérkánkból eszik. A látogatónk nagyon kedves, ezért szeretnénk neki kényelmes otthont nyújtani. „Lámpás” jeligére várjuk jelentkezésüket!

4. Keresek egy jó szabót, aki ügyesen tud négylábú, szőrös alkatomra ruhát szabni nagymama stílusban. Vadászok kíméljenek! „Piroska” jeligére várom a jelentkezéseket.

5. Befogadó családot keresek. Családom elüldözött testi rendellenességem miatt. Sajnos én csak egy fejjel születtem a hét helyett.  Szép nem vagyok, de nagyon kedves, barátságos és erős. Segítenék a ház, palota körüli munkában. Gyerekmegőrzést is vállalok. „Lepkék” jeligére várom a befogadó családok jelentkezését.

6. Szőrös, éles fogú, négylábú állatok leforrázására keresek alkalmas fazekat. „Magas fa” jeligére várom a jelentkezők válaszát.

7. Házassági hirdetés: Olyan daliás herceg jelentkezését várom, aki nem sokára rám törő 100 éves álmomból csókjával fel tud ébreszteni. „Rózsa” jeligére várom jelentkezését.

8. Keresem azt a gyönyörűséges leányt, akinek sajnos csak egy darab cipellője maradt hátra egy áttáncolt éjszaka után. Amikor éjfélt ütött az óra úgy eltűnt a bálból, hogy azóta is hiába keresem. „Hamu” jeligére várom a cipellő tulajdonosát.

9. Ablakaimat szeretném hangszigeteltetni. Egy mindent (tüzet, mély kutat stb…) túlélő szárnyas megzavarja nyugalmas napjaimat folyamatos kukorékolásával. Egy jó szabóra is szükségem lenne, aki darazsak elleni védőruhát tudna nekem készíteni hátsó testrészem megóvása céljából. Minél hamarabb várom jelentkezésüket „krajcár” jeligére.

Derűs órákat kívánok nektek, sok-sok örömmel, szeretettel fűszerezve! 

Fotó: congerdesign / Pixabay 

 

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Ez egy csoda, hogy ő itt van" - Gryllus Dorka nem számított rá és észre sem vette, hogy 47 évesen újra babát vár

Gryllus Dorka, a népszerű színésznő őszintén mesélt családi életéről és váratlan terhességéről Kadarkai Endre "Nőszintén" című műsorában. A most 52 éves színésznő elárulta, hogy 47 évesen, amikor már lemondott a gyermekvállalás lehetőségéről, hatalmas meglepetésként érte, hogy ismét babát vár.

Tragédia Győr mellett: Gyógyíthatatlan beteg volt a gyermek, akivel az anyja a vonat elé lépett

Győr közelében, Ménfőcsanak mellett egy 41 éves nő végzetes döntést hozott: péntek este karjában hároméves kisfiával egy száguldó vonat elé lépett. A környékbelieket sokkolta az eset, amelyet egyesek szerint az anya kétségbeesése váltott ki, mivel gyermeke gyógyíthatatlan betegséggel küzdött. Az asszony vélhetően tudatosan választotta ki a helyszínt, ahol a vonatok nagy sebességgel haladnak, és ahol nem maradt esély a túlélésre.

Tragédia Tatabányán: öngyilkos lett egy általános iskolás diák

A rendőrség közigazgatási eljárás keretében nyomozást indított az ügy kivizsgálása érdekében.

Élelmiszerek, amelyek felerősíthetik a menopauza tüneteit

A táplálkozás nagy jelentőségű lehet a menopauza tüneteinek enyhítésében, a csontritkulás, a hízás és más negatív egészségi következmény mérséklésében. De nemcsak arra érdemes figyelni, mi legyen a tányéron, hanem arra is, mit érdemes elkerülni. Imre Noémi, a Nőgyógyászati Központ dietetikusa, okleveles táplálkozástudományi szakember Msc ez utóbbi témáról beszél.

Családi tragédia Győr közelében: karján a kisgyermekével lépett a vonat elé egy édesanya

Tragédia történt péntek este Győr-Ménfőcsanak közelében: egy édesanya, karján a gyermekével a vonat elé lépett. Az édesanya azonnal meghalt, a gyermek életéért a gyorsan kiérkező mentők küzdöttek, de nem tudták megmenteni – írja a MÁV-csoport Facebook-oldala.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja