SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Szövegfeldolgozás és olvasás kicsit másképp

- 2017-10-27
Rengeteg olvasásgyakorlási módot ismerünk. Most egyről szeretnék írni, ami nem más, mint a hibajelölő olvasás.


 

Sokan ismeritek a menetét. Egy gyerek olvas, az osztály figyel és koppint vagy tapsol stb., ha az olvasó hibázik. Ezt a fajta gyakorlási metodikát ilyen formában nem tartom szerencsésnek. Kevés az a gyerek, aki érdekeltebbé válna az ilyen olvasástól. Legalábbis azok a gyerekek biztosan nem, akiknek valamilyen nehézsége van és szeretnénk őket inspirálni az olvasásra. Épp ellenkező hatást érünk el vele. Szorongani fognak, frusztráltak lesznek egy ilyen helyzetben, és elmegy a kedvük az olvasástól és tanulástól. Többet veszítünk vele, mint amit nyerni szeretnénk. Miután a pozitív pedagógia és nevelés híve vagyok és azt is tudom nem vagyok egyedül, arra törekszem, hogy a gyerekek a tanulást élményként éljék meg pozitív érzelmi és értelmi állapotba kerüljenek és maradjanak is abban. Fontos, hogy minden órán jussanak sikerélményhez és kudarcmentes iskolai tapasztalatokhoz. A lentebb bemutatott feladatok iskolában és a családban is alkalmazhatók.

Ne használjuk a hibajelölő olvasást?

Mi is a célja a hibajelölő olvasásnak, a gyerekek aktivitásának és figyelmének a fejlesztése. Használjuk ezt az olvasásgyakorlási módot, de fordítsuk meg. Olvassunk mi felnőttek fel egy szövegrészt és a gyerekek azt figyeljék, mi hol hibázunk és koppintsanak vagy húzzák alá azt a szót, amikor nem azt olvassuk, ami le van írva a szövegben. Először rövid szövegrészen próbáljuk ki. Előre jelöljük be magunknak melyik az a szó, amit hibásan fogunk olvasni. Nagyon jó, ha pl. rokon értelmű szót használunk. A gyerkőcök árgus szemekkel fogják figyelni, hol lehet koppintani és aláhúzni az adott szót. Sokkal több hozadéka van, mivel fejlesztjük a vizuális és auditív figyelmet, tájékozódást a szövegben és a szókincsüket is, a jókedv mellett még a szorongást is csökkentjük.

Pl. A gazda és a házőrző róka
(magyar népmese részlet)

Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy együgyű  (buta) gazda. Egész életében tett vett, dolgozott  (munkálkodott) keményen, mégsem jutott ötről a hatra.

Történt egyszer, hogy észrevette (meglátta), fogynak a tyúkok a tyúkudvarból. Hiába próbálta nyakon csípni (elkapni) a tolvajt, sehogy sem sikerült. Gondolta, keres magának egy őrzőt, aki megvédi a baromfikat (háziszárnyasokat) a titokzatos tolvajtól.

Először egy rövid bekezdésen vezessük be, utána már hosszabb szakaszokat használhatunk. Miután azt is szeretnénk, hogy a gyerekek olvasás technikája is fejlődjön, válasszunk más olvasásgyakorlási módot is.   

Az olvasástechnika és a tartalom összehangolása

Előfordulhat, hogy a figyelem jobban a technikára – s nem a tartalomra – irányul. Azolvasás közbeni jelzések megzavarhatják az olvasót, kizökkenthetik a lendületből. Ennek a kiküszöbölésére érdemes a történet fő részeinél megállni és egyszerű sematikus rajzot készíttetni a gyerekekkel. Ez szintén több szempontból előnyös. Gyakorlatilag előkészítjük vele a tanulás tanítását, a vázlatírást a lényeglátást. Amit fejlesztünk vele: auditív figyelem, koncentráló képesség, kreativitás, finommotorika. Szóljunk a gyerekeknek, hogy nem tökéletes rajzot várunk tőlük, hanem mit tartanak fontosnak abból a részből, amit eddig elolvastak.  Ha négy részből áll a mese jelezzük, hogy négy rajzot tudnak majd készíteni az adott történethez.

Érdemes a dramatizálás módszerét is bevinni az egyes részeknél, a szöveg jobb megértése érdekében.  A mesék, szövegek befogadásának módbeli változatossága a mese/szöveg nyújtotta élmény gazdagságát teremti meg, mind amellett, hogy az emlékezeti megtartást is segíti. A változatos alkalmazás során képet kaphatunk arról, hogy melyik gyermek mely modalitást preferálja jobban. Ez mutatja azt, hogy az iskolai tanulás során melyik tanulási stílusra lesz fogékonysága, illetve mely módok esetében lesz kevésbé hatékony a szövegértése. A gyermek is képet kap saját magáról, hogy milyen módon tudja a legjobban magáévá tenni a szöveget és a többi tantárgynál is alkalmazni tudja majd a tanulás folyamán.

Apróhirdetések az osztályban

Bizonyára sokan használjátok már és érzékelitek, mennyire szeretik a gyerekek a fantáziájukat használni egy-egy kihívást jelentő feladatnál. Erre nagyon jó példa az apróhirdetések használata. Lehet ismétléshez használni vagy egy témakör lezárásakor végül is bármikor színesítheti az órák menetét. Mint mindennél itt is fontos először a mintaadás, hogy mi készítsünk először apróhirdetéseket és utána a gyerekek nagyon szívesen gyártanak szereplőkhöz, történetekhez, írókhoz köthető népszerűsítéseket. Megosztok veletek néhányat, remélem hasznát veszitek, amikor a mesékkel ismerkedtek. Amit fejlesztünk fele: írásbeli szövegalkotás, memória, szintézis, kreativitás.

1. Keresek egy kőművest, aki finom süteményből megépítené házamat! Megépült házamban kiadó egy fiú, és egy lány részére kényelmes kalitka. „Fincsi ház az erdő közepén” jeligére várom jelentkezésüket!

2. Segítsetek, kérlek! Olyan pulóvert keresek, amibe belefér az összes fejem. Anyaga tűzálló legyen. „Mese” jeligére várom a jelentkezéseket!

3. Szeretnénk házunkat, bútorainkat nagyobbra cserélni, mert váratlan vendégünk érkezett. Ágyunkba belefekszik, tányérkánkból eszik. A látogatónk nagyon kedves, ezért szeretnénk neki kényelmes otthont nyújtani. „Lámpás” jeligére várjuk jelentkezésüket!

4. Keresek egy jó szabót, aki ügyesen tud négylábú, szőrös alkatomra ruhát szabni nagymama stílusban. Vadászok kíméljenek! „Piroska” jeligére várom a jelentkezéseket.

5. Befogadó családot keresek. Családom elüldözött testi rendellenességem miatt. Sajnos én csak egy fejjel születtem a hét helyett.  Szép nem vagyok, de nagyon kedves, barátságos és erős. Segítenék a ház, palota körüli munkában. Gyerekmegőrzést is vállalok. „Lepkék” jeligére várom a befogadó családok jelentkezését.

6. Szőrös, éles fogú, négylábú állatok leforrázására keresek alkalmas fazekat. „Magas fa” jeligére várom a jelentkezők válaszát.

7. Házassági hirdetés: Olyan daliás herceg jelentkezését várom, aki nem sokára rám törő 100 éves álmomból csókjával fel tud ébreszteni. „Rózsa” jeligére várom jelentkezését.

8. Keresem azt a gyönyörűséges leányt, akinek sajnos csak egy darab cipellője maradt hátra egy áttáncolt éjszaka után. Amikor éjfélt ütött az óra úgy eltűnt a bálból, hogy azóta is hiába keresem. „Hamu” jeligére várom a cipellő tulajdonosát.

9. Ablakaimat szeretném hangszigeteltetni. Egy mindent (tüzet, mély kutat stb…) túlélő szárnyas megzavarja nyugalmas napjaimat folyamatos kukorékolásával. Egy jó szabóra is szükségem lenne, aki darazsak elleni védőruhát tudna nekem készíteni hátsó testrészem megóvása céljából. Minél hamarabb várom jelentkezésüket „krajcár” jeligére.

Derűs órákat kívánok nektek, sok-sok örömmel, szeretettel fűszerezve! 

Fotó: congerdesign / Pixabay 

 

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Három gyerek tűnt el Szigetszentmiklósról

A szigetszentmiklósi rendőrök a lakosság segítségét kérik három gyermek eltűnésének felkutatásában.

Epekövesek, figyelem! Íme a gasztroenterológus ünnepi tanácsai

Az ünnepi időszakban tömegesen jelentkeznek a sürgősségi ellátásban az epekólikás betegek. Dr. Pászthory Erzsébet, a Gasztroenterológiai Központ gasztroenterológus, belgyógyász szakorvosa szerint, ha valaki már átélt ilyen rohamot, az soha nem felejti el; megfelelő kezelés híján pedig bármikor újra jelentkezhetnek a tünetek, és akár súlyosabb szövődményeket is okozhatnak a kövek.

Elmúlhat-e magától a pánikbetegség?

A pánikbetegséggel nehéz együtt élni, különösen, ha úgy érezzük, kicsúszik a kezeink közül a kontroll a rohamok kapcsán. Érdemes-e arra várni, hogy majd "magától" elmúlik a nehézség? Egyáltalán léteznek-e olyan eszközök, amelyekkel elősegíthetjük a javulást? Mikor és miért érdemes orvoshoz fordulni? Dr. Veres Andrea főorvos, a Pszichiátriai Központ pszichiátere adott választ a kérdésekre.

Óriási a korai felismerés jelentősége a nőgyógyászati daganatoknál is

A daganatos betegségek korai felismerése sok esetben élet-halál kérdése lehet, de legalábbis meghatározza a kezelés lehetőségeit. Így van ez a nőgyógyászati daganatok esetében is: minél korábban sikerül felismerni a betegséget, annál jobbak lehetnek a kilátások. Dr. Hernádi Balázs, a Nőgyógyászati Központ szülész-nőgyógyásza, a nőgyógyászati onkológia specialistája elmagyarázta, mikor, kinek és milyen vizsgálatok szükségesek az időben történő diagnosztizáláshoz.

Újévi fogadalom: 2025-ben ne hagyjuk ki a „nagyrutin” vizsgálatot!

Huszonegy éves kor fölött rizikófaktorok, tünetek hiányában legalább öt évente, krónikus betegség, idős életkor esetén évente javasolt a laborvizsgálat, amely fényt deríthet a tartós fáradékonyság, sápadtság, szem alatti sötét karikák, ingerlékenység, hajhullás, gyors hízás vagy fogyás, haspuffadás, bőrproblémák, véres vizelet vagy széklet hátterében húzódó problémákra is. Mindez azért fontos, mert az időben felfedezett betegségek, nagyobb hatékonysággal gyógyíthatók - mondja dr. Torzsa Péter, a Semmelweis Egyetem Családorvosi Tanszékének vezetője.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja