A családi vállalkozások sajátos helyzetben vannak a piac többi szereplőjéhez képest, aminek a legfőbb oka az érzelmi töltet, amely hatással van a cég működésére is. Az alapító tulajdonos elfogult a teremtményével kapcsolatosan és biztos benne, hogy csakis az általa elképzelt módon működhet zökkenőmentesen. Az extra a történetben, hogy mindezt a családdal is el kell fogadtatnia, ami nem mindig megy súrlódások nélkül.
Racionális üzletmenet vagy családi kötelék?
A racionális üzletmenetet többnyire felülírja a családi kötelék. Ha új munkaerőre van szükség egyáltalán nem biztos, hogy a legalkalmasabb jelölt kapja meg a feladatot, sokkal jellemzőbb, hogy a családtagot veszik fel. A vér kötelez. A családi biznisz dolga hogy karrierlehetőséget kínáljon a család tagjainak és bevételi lehetőséget teremtsen a számukra. A vezető feladat nem könnyű: egyszerre kell ügyvezetőként és családfőként gondolkodnia. Ez nézeteltérésekhez vezethet, amit szerencsés, ha nem a családon kívüli munkaerő füle hallatára intézünk. Gondot okozhat az is, ha a családtagok úgy gondolják, hogy előjogaik vannak és érdem nélkül is minden jár nekik és nem kell maradéktalanul elvégezniük a feladataikat. Ez sebezhetővé teszi a vállalkozást és súlyos hiba, ha ezek a helyzetek szőnyeg alá vannak söpörve és nem keresünk rájuk megoldást.
Utódlás
A kilencvenes években alapított cégek vezetői napjainkban nyugdíjaskorba lépnek vagy közelítik azt, ezért egyre sürgetőbbé válik a családi vállalkozások utódlása. Ez több féle módon történhet: az ügyvezető dönthet úgy, hogy külső menedzsmentet választ, eladja, vagy ha van a családban megfelelő utód, akkor rábízza a céget. Magyarországon jellemzően jóval a piaci ár fölött kínálják a tulajdonosok eladásra a cégüket. A saját tudásukat is túlbecsülik, nem szívesen dolgoznak külsősökkel, ezzel kizárva vagy lelassítva a cég fejlődését. Az elszigetelődés versenyhátrányt jelenthet a piacon.
A generációváltás összetett feladat
A generációváltás sokrétű kihívást jelent a családi cég számára. Számos esetben a nemzedékek közötti kommunikációs különbségek mély szakadékot képeznek a családtagok között. Az átadó szeretné, ha minden úgy történne, mint az ő idejében az átvevő a saját módján tudja, amit tud. Az elődök számára az új vállalatvezetési módszerek ismeretlenek és többnyire elfogadhatatlanok. Gondot okoz a számukra lekövetni a gyors változásokat és a modern kommunikáció technikai eszközeinek használata sem fér bele a világukba.
A piac, szédítő sebességgel változik
Ma már szédítően gyorsak a piac változásai és az idősebb korosztály a tapasztalatokra épít, ami már nem elegendő a ma elvárásaihoz. További bonyodalmakat jelent, ha felbukkannak az örökösök, illetve a cégből részesedni kívánó családtagok. Ilyenkor a jogi háttérrel is foglalkozni kell. A generációváltás komplex feladat és minden igényt figyelembe véve kell döntéseket hozni, nem megfeledkezve a nem családtag munkavállalók érdekeiről sem. Meg kell fogalmazni az elvárásokat a leköszönő és az új tulajdonosokkal szemben. Ki fogja képviselni a céget szakmailag a jövőben és ki felel a színvonal megőrzéséért.
Miért előnyös, ha tanácsadó segítségét kérjük?
A tapasztalt tanácsadó egy objektív, külső szemlélő, aki reálisan látja a vállalkozást, nem az érzelmei vezetik és ezt a tulajdonosnak is képes közvetíteni. Modern eszközöket ajánl fel a vállalkozónak. Többféle tudással is rendelkezik: például marketing, jogi, kommunikációs. Rendszerben gondolkodik, átlátja a különféle szakemberek munkáját és nyomon is követi azt. Nem csak tanácsot ad, de ha kell, aktívan részt vesz a folyamatban, akár hosszabb időn át.
A kompetens tanácsadó benne marad a szerepében, a saját eszközeit használja és nem célja a család életének megoldása. Nem hoz döntéseket, hanem eszközöket kínál a döntések meghozatalához, amelyből az ügyfél kiválaszthatja a neki működőt. A határok kijelölése biztosítja a bizalom állandóságát. A tanácsadó nem azt mondja, amit hallani szeretne a vezető, hanem azt, amit meg kell hallania, emellett teret ad minden családtag érzelmi és anyagi igényeinek.
A tanácsadó független érzelmileg
A közös munka személyes beszélgetéssel kezdődik, ahol a tanácsadó felméri a helyzetet, megkeresi a gond kiváltó okait és elkészíti a tervet a megoldásra. Ez a folyamat néhány hetet vagy hónapot vesz igénybe, a végrehajtása pedig 5-18 hónap, különleges esetekben akár több év is lehet. Az együttműködés eredményessége a családtagok hozzáállásán múlik. Támogató részvétel, kölcsönös bizalom és nyitott hozzáállás esetén könnyed és gyors lehet a generációváltás. A kölcsönös szimpátia a tanácsadóval nélkülözhetetlen a sikerhez.
A tanácsadó segít kidolgozni azokat az eszközöket, amelyek a családi vállalkozás zavartalan és folyamatos működéséhez szükségesek. Ilyen például a családi alkotmány, amely tartalmazza a családtagok jogait és kötelességeit. A vagyonnal és örökléssel kapcsolatos információkat, ki lehet vezető, ki hozhat pénzügyi döntéseket, ki számít családtagnak. Ez a megállapodás a családi vagyon megőrzését segíti, a megszegőjét a többi tag kivásárolhatja a cégből. Ez egy logikus és érzelmi folyamat egyben és jelzi, ki az, aki nyitott az együttműködésre.
A családi fórum
A családi fórum egy családi tanács, amelyben havonta, negyedévente megvitatják a céges, és a vele összefonódó családi ügyeket. Ez működteti a családi alkotmányt.
Az utódlási terv a cég átadását és tovább működtetését hivatott segíteni és megkönnyíti a generációváltást. Az utódlás legalább öt éves folyamat, mert az új cégvezetőnek egy ideig együtt kell dolgoznia a leköszönő cégvezető tulajdonossal, tapasztalatokat kell szereznie, hogy egyedül is magabiztosan boldoguljon. Ezt a folyamatot segítheti egy utódlási terv, amely jó, ha válságkezelés opciót is tartalmaz például váratlan egészségügyi gond esetére.
A közép-, illetve nagyvállalatok jellemzően tanácsadó közreműködésével vezénylik le a generációváltást, ami a kisebb cégeknél még nem igazán jellemző, pedig jelentősen könnyebbé tehető a folyamat. Ennek nyilván leginkább anyagi okai vannak, de cégmérettel összefüggésben mindenki megtalálhatja a számára működő megoldást. Érdemes a témában blogokból is tájékozódni. némi időráfordítással befektetés nélkül hasznos tanácsokat kaphatunk.
Indexkép: phillipneho /pixabay
|
Kulcsár KrisztinaCsaládi vállalkozások szakértője, mediátor, mentor, coach, trénerElérhetőségeim: Cím: Budapest, I. Csalogány u. 55. és Tata Telefon: 06-20/662-45-69 E-mail: christina.kulcsar@gmail.com Honlap: www.kulcsarkrisztina.hu, www.soultherapy.hu |
Bemutatkozás | Megjelent cikkek | Kérdezz-felelek |
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)