Az elmúlt évek során, részben a 2020-as évben tapasztalt otthon ülés miatt is, számos munkahely vált hibriddé is, vagyis egyre több az olyan vállalat, ahol a dolgozóknak lehetőségük van rá, hogy bizonyos napokon otthonról, home office-ból dolgozhassanak.
Ugyanakkor azonban, különösen a fiatalabb nemzedékre jellemző, hogy szívesebben választja a teljes egészében otthonról végezhető, online munkát. Vannak olyan országok, amelyek külön kedvezményeket is biztosítanak azoknak akik ezt a munkavégzést preferálják.
Az irodai és otthoni munkavégzés között számos különbség van, egyben mindkettőnek megvannak a maga előnyei és hátrányai is, amelyeknek az ismertetésétől ezúttal eltekintünk. Ami azonban azonos a kétféle munkavégzésben, az az, hogy a munkahely megszerzésére pályázni kell.
Ez azt jelenti, hogy ha kiszemelsz egy otthonról végezhető munkát, annak megpályázásához elengedhetetlen egy ütős önéletrajz készségek és kompetenciák felsorolásával. Az egyik legnépszerűbb online munkavégzési terület a digitális marketing, éppen ezért, ha ezen a területen szeretnél elhelyezkedni, mindenképp olvass tovább.
Az alábbiakban ugyanis megtudhatod, mit is fed ez a fogalom, miben különbözik a hagyományos marketingtől, illetve megismerhetsz néhány olyan munkát is, amelyeket akár előzetes tudás nélkül is megcélozhatsz.
A digitális és hagyományos marketing közötti különbség
Elsőként nem árt pontosítani, hogy mit is kell digitális marketing alatt érteni. A hagyományos marketing az, amit régebbről jól ismerhet mindenki. A termékek népszerűsítését jelenti, olyan reklámkampányokat, amelyek a tévében, óriásplakátokon és számos egyéb módon jelennek meg.
Igazából a digitális marketing lényege is ugyanez, azzal a különbséggel, hogy itt a kommunikációs csatorna az internet. A digitális marketing Google reklámokon, különböző közösségi médiás felületeken, illetve internetes oldalakon elhelyezett üzeneteken keresztül jutnak célba.
A digitális marketing az évek során hatalmas területté fejlődött, amelynek rengeteg szegmense van. Ennek a felaprózódásnak pedig az egyik fontos előnye, hogy az egyes munkafeladatok könnyedén elsajátíthatók, akár videós tanfolyamokon, vagy kézikönyveken keresztül is. Éppen ezért a belépés erre a típusú munkaerőpiacra viszonylag egyszerű.
Persze, ez az egyszerűség hozza magával azt is, hogy sokkal nagyobb a konkurencia is az ilyen állások megpályázása során. Éppen ezért, a jelölteknek, a konkrét előzetes tapasztalat hiányában is rendelkezni kell bizonyos készségekkel, nyitottsággal, amelyek alkalmassá teszik őket arra, hogy ezen a területen érvényesülni tudjanak.
A legfontosabb készségek
Igaz, arról volt szó a korábbiakban, hogy nagyon sok digitális marketing tevékenység van, amelyek előzetes gyakorlat nélkül is megpályázhatók, de mielőtt még megtennéd, fontos tisztában lenned ennek a szakmának a lényegével, vagyis az úttal, amit egy ügyfél megtesz, amíg internetes felhasználóból vevővé válik.
Ezt az utat nevezi a digitális marketing tölcsérnek. Hiszen, az útvonal a legszélesebb a kezdetekkor, amikor minden olyan látogató a célzás körébe tartozik, aki rákattint az adott hirdetésre. Később ez folyamatosan szűkül, ahogy a kevésbé érdeklődő személyek kilépnek az oldalról, majd végül a legszűkebb ott, ahol vásárlásra is sor kerül.
Ennek az útvonalnak az egyes szegmensei számos munkafeladatot tartalmaznak, amelyeket egyenként is érdemes megismerni, hiszen célszerű lehet azok némelyikére specializálódni. Az alábbiakban több információt olvashatsz ezekről a munkakörökről, előtte azonban még egy fontos készségre fontos felhívni a figyelmet.
Az elemzés egy olyan képesség, amely elengedhetetlen, ha ezen a területen szeretnél dolgozni, hiszen akár egy honlapon lévő blog bejegyzésről, akár hirdetések készítéséről van szó, akár a fogyasztók visszajelzéseiről, az így keletkező adatokat tudni kell rendszerezni és elemezni.
A megrendelők is tudni akarják, hogy jó helyre kerül a pénzük, ezért a beérkező adatok alapján fontos megfelelő kimutatásokat készíteni, amelyekből láthatják az adott kampány sikerességét. Éppen ezért az elemzői véna és persze a táblázatkészítés olyan készségek, amelyekre mindenképp szükséged lesz, ha ezt a karrierutat választanád.
A legjobb pozíciók kezdő online marketingesek részére
Ha a fentiekben megtaláltad önmagadat, akkor a folytatásban következzen néhány olyan, a digitális marketing területén rendszerint elérhető és betöltendő pozíció, amelyeket akkor is megpályázhatsz, ha eddig még nem dolgoztál ebben a szakmában.
Digitális marketinges
Ez a megfogalmazás egyfajta marketinges mindenest takar. A leggyakrabban ilyen pozíciót a kisebb startup vállalkozásoknál találhatsz, ahol még kiépülőben van a marketing részleg, éppen ezért remek lehetőséget nyújt arra, hogy megismerd a teljes folyamatot és belekóstolj a különböző kihívásokba.
Ebbe a pozícióba gyakorlatilag minden belefér, az e-mailes körlevelek megírásától és kiküldésétől egészen a fizetett hirdetési kampányok menedzseléséig. A digitális marketinges beosztás remek alapot biztosít, hogy magadat továbbképezve idővel digitális marketing menedzser lehess.
Tartalomszakértő
A tartalommal, vagyis contentekkel kapcsolatos munkakörökben azok találhatják meg magukat, akik jók a szövegírásban és képesek egy adott üzenetet a publikálási helyszínhez alakítva megfogalmazni. Hiszen, másféle terjedelmű és hangvételű szöveg szükséges egy Facebook-bejegyzésben, megint másfajta egy e-mailben és egy harmadik típus a videós tartalmak mellé.
Persze, a tartalomszakértői munkakör sem merül ki ennyiben. A jó szövegírói véna remek ugródeszka lehet ahhoz, hogy a későbbiekben tartalommarketinges lehess. Ez egy tágabb fogalom és az anyagok legyártása helyett inkább az ezzel kapcsolatos stratégia megalkotását jelenti.
Egy ilyen stratégia célja új leadek generálása, vagyis az ügyfélkör bővítése, az eszközei pedig a blogbejegyzések, letölthető anyagok és különböző multimédiás tartalmak lehetnek, amilyenek a videók, vagy az infografikák.
SEO szövegíró
A SEO az egyik legfontosabb fogalom a digitális tartalomgyártásban, ugyanis jelentős mértékben képes hozzájárulni ahhoz, hogy egy online tartalom, vagy üzenet eljusson a célközönséghez. Ezzel együtt pedig a SEO területén belül az igazán profi pozíció az a SEO szakértő, ami nem egy belépő jellegű munkakör.
A SEO szakértők azok az emberek, akik képesek rá, hogy különböző kutatások, vizsgálatok során megtalálják azokat a kulcsszavakat, amelyekkel a tartalom legnagyobb fokú láthatóságát lehet biztosítani. Ők ismerik a különböző mérőszámokat és az olyan eszközök működését, mint a Google Analytics.
Ha szimpatikus neked ez a munkakör, akkor a SEO szövegírás remek kiindulópont lehet. Ezt úgy képzeld el, hogy a szakértők által definiált paraméterek alapján kell megírnod a kért tartalmakat. Igaz, itt a te feladatod csak maga az írás, de sokat lehet tanulni arról, hogy milyen az ideális szöveg struktúrája, hogyan kell elhelyezni a kulcsszavakat.
Social Media Manager
Legalább egy évtizede, de talán több is, hogy elmondható, az internetes tevékenységek legnagyobb része a különböző közösségi oldalakon zajlik. Az emberek milliói számára az internetezés elsősorban a Facebook, az Instagram, a TikTok és a többi platform böngészését jelenti.
Ezt a digitális marketing szakma is idejekorán felfedezte és ennek megfelelően a hirdetéseik jelentős részét ezekre a platformokra irányítja. A közösségi média menedzselése is egy olyan pozíció, ami számos feladatból tevődik össze.
Egyrészt, megfelelő stratégia kidolgozása szükséges az egyes platformokon végrehajtandó kampányokra vonatkozóan, másrészt együtt kell működni a tartalomkészítőkkel és hirdetési menedzserekkel, hogy a tartalmakkal maximalizálni lehessen az eléréseket és a sikeres ügyleteket.
Marketing menedzser
Maga a megnevezés kissé megtévesztő, hiszen egyfajta vezető pozíciót feltételez, ami el is mondható abban az esetben, ha valaki már többéves tapasztalattal rendelkezik a digitális marketing területén. Igazából azonban egy összetett feladatcsoportról van szó, amelyen belül többféle feladatkör is elkülöníthető egymástól.
Az egyik ilyen munkakör az e-mail marketing menedzser, akinek a feladata az e-mailes kampányok megtervezése és lebonyolítása, amibe beletartozik a potenciális ügyfelekkel való folyamatos kapcsolattartás is. De vannak kampánymenedzserek is, ők a konkrét értékesítési kampányok végrehajtását végzik.
Ide sorolhatók a fizetett online kampányok menedzselését végző szakemberek is. Az ő feladatuk a különböző platformokra megtervezni a kampányokat, ami a költségvetésre és a tartalomra egyaránt vonatkozik, majd végigkövetni a folyamatokat és a befejezést követően elvégezni a szükséges értékeléseket és elkészíteni a kimutatásokat.
Ha a kisebb vállalatoknál gyakorlatot szerzel ebben a munkakörben, az értékes lehet számodra a későbbiek során. Ugyanis, a nagyobb cégek egy-egy ilyen kampányra esetenként akár több millió dollárt is elköltenek, ekkora összegnél pedig minden szegmensre alaposan oda kell figyelni.
Nyitókép: AS Photograpy / Pixabay