Továbbra is egyre szaporodnak a túlfogyasztás és a "rosszfogyasztás" tünetei a
- Évről évre több pénzt költünk el év közben és főleg karácsonykor. De tényleg boldogít a fogyasztás? Az elmúlt 10 évben több mint háromszorosára nőtt az antidepresszánsok használata.
- Egyre többet vásárolunk nem éppen egészséges, agyoncsomagolt, előkészített és mélyhűtött élelmiszereket: csak mélyhűtött pizzára mintegy 4 milliárd Ft-ot költünk évente.
- Miközben a 15-24 évesek több mint harmada napi szinten dohányzik, és az államnak hatalmas költséget jelentenek a dohányzásból eredő problémák, a tatabányai Modern Üzleti Tudományok Főiskoláján a BAT Pécsi Dohánygyár nevével fémjelzett nagyelőadót avattak.
- A gyerekeket célba vevő reklámnyomás is fokozódik. Ennek jegyében idén már ők is részt vehetnek a "Reklámzabálók matinéján." Nálunk progresszívebb országokban betiltják a gyerekeknek szóló reklámozást.
- Folyamatosan emelkedik a tisztítószerek és kozmetikumok forgalma, miközben még mindig nincs alapvető egészségügyi és környezetvédelmi adat a minket körülvevő 80.000 kemikália túlnyomó részéről. Tudományos becslések szerint a fejlett világban az összes megbetegedés akár 25%-áért is a vegyi anyagok felelősek; a felnőtt férfiaknak 50%-os esélyük van a rákos megbetegedésre; a gyerekek 36%-a asztmás és allergiás - és számuk folyamatosan nő.
- Idén több alkalommal is találtak a magyar hatóságok olyan élelmiszereket, amelyekről kiderült, hogy több mint egy százalék génmódosított összetevőt tartalmaznak, és ez egyáltalán nem volt jelölve a csomagoláson. A bevizsgált élelmiszerek körülbelül 30%-a tartalmaz génmódosított összetevőt, amelyek élettani hatása még nem kellően ismert.
- Az elmúlt 13 év alatt majdnem megháromszorozódott az ásványvizet ivók száma. Az élelmiszerfogyasztás stagnálása mellett fejenként és évente 38 literrel iszunk többet belőle, mint 12 évvel korábban. Az ásványvíz-forgalom növekedésével párhuzamosan évente 20-30%-kal nő a felhasznált műanyag palackok mennyisége; évente több mint 1,2 milliárd PET palack végzi a szemétben.
De jó jelek is vannak:
- Az elmúlt évben 6%-kal nőtt a visszaváltható csomagolású sörök piaci részesedése.
- Míg 2000-ben 15kg/fő volt a szelektíven gyűjtött hulladék mennyisége, ez a szám 2005-re 49,6 kg/fő-re nőtt. Közel 4000 gyűjtősziget került kiépítésre 4,5 millió lakost elérve.
- Egyre több bolt, étterem és szálloda dönt a fair trade, azaz méltányos kereskedelemből származó kávé és tea mellett, sőt idén ősztől már a Köztársasági Elnöki Hivatal is kizárólag fair trade teát és kávét vásárol. Ezek fogyasztásakor biztosak lehetünk abban, hogy termelésük nem a kistermelők és a természet kizsákmányolásán alapszik.
- Továbbra is sokat vásárolunk piacokon, sok esetben közvetlenül a termelőktől. Nyugat-európai társaink millióinak ez már nem adatik meg!
A Ne Vásárolj Semmit Nap jó alkalom arra, hogy átgondoljuk, milyen környezeti, egészségi és társadalmi hatása van vásárlói döntéseinknek, illetve milyen jogaink és eszközeink vannak a negatív hatások csökkentésére.
A Ne Vásárolj Semmit Nap alkalmából jelenteti meg a Tudatos Vásárlók Egyesülete A tudatos vásárlók kampány- és bojkottszervezési kézikönyvét, hogy ily módon is hozzájáruljon a fogyasztói aktivitáshoz.
A tudatos vásárlók kampány- és bojkottszervezési kézikönyve letölthető a www.tudatosvasarlo.hu/bojkott weboldalról.
A TVE emellett idén is nyílt napot tart irodájában, amelyen szeretettel várunk mindenkit, akit érdekel a tudatos vásárlás, az etikus fogyasztás, a fogyasztóvédelem, a fogyasztói aktivizmus, a felelős vállalatok világa, aki szeretne megismerkedni az egyesület tevékenységével és munkatársaival.
Helyszín: TVE iroda, Budapest, 1027, Bem rakpart 30., II. emelet 19. (Telefon: 225-8136, 225-8137)
Időpont: 2006. november 24., 15-19 óráig
November 23-án, a Ne Vásárolj Semmit Nap előestéjén a TVE bemutatja A kávé ereje c. dokumentumfilmet. A kávé termeléséről és fogyasztásáról, illetve a kávéipar társadalmi és környezeti hatásairól szóló 21 perces dokumentumfilm ismerteti a kávépiac alakulását, a termelők életét és a környezetvédelmi vagy társadalmi szempontból tanúsított, többek között a fair trade kávéfajtákat.
Helyszín: Uránia Mozi Fábry terem, Budapest, 1088, Rákóczi út 21.
Időpont: 2006. november 23., 16.30
További információ: Ujhelyi Kata (30/211-1736)
Tudatos Vásárlók Egyesülete
Tel/Fax: 225-81-36
Email: tve@tve.hu
A Tudatos Vásárlók Egyesülete non-profit, közhasznú szervezet. Célja, hogy felhívja a figyelmet a fogyasztási szokások környezeti és társadalmi hatásaira. Célja továbbá, hogy hozzájáruljon a fogyasztói értékek és a vállalati működési gyakorlatok pozitív, a társadalmi és természeti környezet fejlődését támogató változásaihoz. www.tve.hu, www.tudatosvasarlo.hu