Továbbra is egyre szaporodnak a túlfogyasztás és a "rosszfogyasztás" tünetei a
- Évről évre több pénzt költünk el év közben és főleg karácsonykor. De tényleg boldogít a fogyasztás? Az elmúlt 10 évben több mint háromszorosára nőtt az antidepresszánsok használata.
- Egyre többet vásárolunk nem éppen egészséges, agyoncsomagolt, előkészített és mélyhűtött élelmiszereket: csak mélyhűtött pizzára mintegy 4 milliárd Ft-ot költünk évente.
- Miközben a 15-24 évesek több mint harmada napi szinten dohányzik, és az államnak hatalmas költséget jelentenek a dohányzásból eredő problémák, a tatabányai Modern Üzleti Tudományok Főiskoláján a BAT Pécsi Dohánygyár nevével fémjelzett nagyelőadót avattak.
- A gyerekeket célba vevő reklámnyomás is fokozódik. Ennek jegyében idén már ők is részt vehetnek a "Reklámzabálók matinéján." Nálunk progresszívebb országokban betiltják a gyerekeknek szóló reklámozást.
- Folyamatosan emelkedik a tisztítószerek és kozmetikumok forgalma, miközben még mindig nincs alapvető egészségügyi és környezetvédelmi adat a minket körülvevő 80.000 kemikália túlnyomó részéről. Tudományos becslések szerint a fejlett világban az összes megbetegedés akár 25%-áért is a vegyi anyagok felelősek; a felnőtt férfiaknak 50%-os esélyük van a rákos megbetegedésre; a gyerekek 36%-a asztmás és allergiás - és számuk folyamatosan nő.
- Idén több alkalommal is találtak a magyar hatóságok olyan élelmiszereket, amelyekről kiderült, hogy több mint egy százalék génmódosított összetevőt tartalmaznak, és ez egyáltalán nem volt jelölve a csomagoláson. A bevizsgált élelmiszerek körülbelül 30%-a tartalmaz génmódosított összetevőt, amelyek élettani hatása még nem kellően ismert.
- Az elmúlt 13 év alatt majdnem megháromszorozódott az ásványvizet ivók száma. Az élelmiszerfogyasztás stagnálása mellett fejenként és évente 38 literrel iszunk többet belőle, mint 12 évvel korábban. Az ásványvíz-forgalom növekedésével párhuzamosan évente 20-30%-kal nő a felhasznált műanyag palackok mennyisége; évente több mint 1,2 milliárd PET palack végzi a szemétben.
De jó jelek is vannak:
- Az elmúlt évben 6%-kal nőtt a visszaváltható csomagolású sörök piaci részesedése.
- Míg 2000-ben 15kg/fő volt a szelektíven gyűjtött hulladék mennyisége, ez a szám 2005-re 49,6 kg/fő-re nőtt. Közel 4000 gyűjtősziget került kiépítésre 4,5 millió lakost elérve.
- Egyre több bolt, étterem és szálloda dönt a fair trade, azaz méltányos kereskedelemből származó kávé és tea mellett, sőt idén ősztől már a Köztársasági Elnöki Hivatal is kizárólag fair trade teát és kávét vásárol. Ezek fogyasztásakor biztosak lehetünk abban, hogy termelésük nem a kistermelők és a természet kizsákmányolásán alapszik.
- Továbbra is sokat vásárolunk piacokon, sok esetben közvetlenül a termelőktől. Nyugat-európai társaink millióinak ez már nem adatik meg!
A Ne Vásárolj Semmit Nap jó alkalom arra, hogy átgondoljuk, milyen környezeti, egészségi és társadalmi hatása van vásárlói döntéseinknek, illetve milyen jogaink és eszközeink vannak a negatív hatások csökkentésére.
A Ne Vásárolj Semmit Nap alkalmából jelenteti meg a Tudatos Vásárlók Egyesülete A tudatos vásárlók kampány- és bojkottszervezési kézikönyvét, hogy ily módon is hozzájáruljon a fogyasztói aktivitáshoz.
A tudatos vásárlók kampány- és bojkottszervezési kézikönyve letölthető a www.tudatosvasarlo.hu/bojkott weboldalról.
A TVE emellett idén is nyílt napot tart irodájában, amelyen szeretettel várunk mindenkit, akit érdekel a tudatos vásárlás, az etikus fogyasztás, a fogyasztóvédelem, a fogyasztói aktivizmus, a felelős vállalatok világa, aki szeretne megismerkedni az egyesület tevékenységével és munkatársaival.
Helyszín: TVE iroda, Budapest, 1027, Bem rakpart 30., II. emelet 19. (Telefon: 225-8136, 225-8137)
Időpont: 2006. november 24., 15-19 óráig
November 23-án, a Ne Vásárolj Semmit Nap előestéjén a TVE bemutatja A kávé ereje c. dokumentumfilmet. A kávé termeléséről és fogyasztásáról, illetve a kávéipar társadalmi és környezeti hatásairól szóló 21 perces dokumentumfilm ismerteti a kávépiac alakulását, a termelők életét és a környezetvédelmi vagy társadalmi szempontból tanúsított, többek között a fair trade kávéfajtákat.
Helyszín: Uránia Mozi Fábry terem, Budapest, 1088, Rákóczi út 21.
Időpont: 2006. november 23., 16.30
További információ: Ujhelyi Kata (30/211-1736)
Tudatos Vásárlók Egyesülete
Tel/Fax: 225-81-36
Email: tve@tve.hu
A Tudatos Vásárlók Egyesülete non-profit, közhasznú szervezet. Célja, hogy felhívja a figyelmet a fogyasztási szokások környezeti és társadalmi hatásaira. Célja továbbá, hogy hozzájáruljon a fogyasztói értékek és a vállalati működési gyakorlatok pozitív, a társadalmi és természeti környezet fejlődését támogató változásaihoz. www.tve.hu, www.tudatosvasarlo.hu
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva: