"A mese megkönnyebbíti a szívet, s olyan porhanyóssá teszi, hogy az álom magvai könnyen kicsíráznak benne"
Seherezádé - Ezeregyéjsza meséi
A mesét a kisgyerek testi, lelki egészsége megköveteli, mindennapi lelki tápláléka. Óvodánkban sokat fáradozunk azért, hogy gyerekeink számára minél többféle lehetőséget kínáljunk fel mesehallgatásra, mesefeldolgozásra /pl.drámajáték, mesék másként, alkotó-fejlesztő meseterápiás foglalkozások, stb./. A Magyar Olvasástársaság tagjaként arra törekszem, hogy a beszélgető, mesélő, felolvasó, írott szövegalkotás elsajátításában segítő felnőtteknek köszönhetően a gyermekeknek mesékben gazdag környezetben legyen módja felnövekedni.
Különösen fontos, az "egyszer volt, hol nem volt" gazdag világa a népmese, amely árnyalt, dús művészetével elengedhetetlen része a kisgyermek, az ember életének. Mi keltjük újra meg újra életre kis mesehallgató közösségekben. Szem előtt tartjuk, hogy a népmesék sokszínű lehetőséget kínálnak a pedagógiai gyakorlatban a teljes személyiség fejlesztésére. Ezért a mesék védelmében és népszerűsítésében pedagógusként óriási a szerepünk. A következő kezdeményezéssel e nemes célt próbálom szolgálni.
Választott témám az Országos Népmese Napja, melyet a HUNRA hívott életre 2005- ben. Szeptember 30-án, Benedek Elek születésnapján ünnepeljük, amely határon átívelő, kulturális és társadalmi esemény is. A Népmese Napja konferencia rendezvényhez több száz intézmény és szervezet csatlakozik saját szervezésű programokkal, a tervezett rendezvény leírásával. Óvodánk 10. alkalommal csatlakozott idén e jeles naphoz. Büszkeséggel tölt el, hogy kezdeményezésemmel megyénkben /Csongrád/ az óvodák közül elsőként léptünk a mozgalom soraiba.
2016. 09. 26-30-ig tartó Népmese Napok programja
"A mesék földje ez-csuda-e, ha szép csendesen mesemondóvá nő a gyermek?"
Benedek Elek
A program célja: Legyen egyre több, olyan szakember, pedagógus, aki tehetségének, rátermettségének megfelelően tud mesélni, illetve aki tájékozott a népmesekutatás eredményeit illetően. Más pedagógusok és szakemberek pedig ismerjék és alkalmazzák a népmesepedagógiát, legyenek képesek a drámapedagógiai módszerekkel dolgozni, illetve népmeséket feldolgozó foglalkozásokat tartani, ezzel segítve a magyar kulturális örökség áthagyományozódását.
- A mesemondás, mesehallgatás örömének átélése
- Az alkotás örömének átélése, kreativitás kibontakoztatása
- Anyanyelvi nevelés, kommunikáció képességének fejlesztése
- Szociális kompetenciák fejlesztése
- Lélekfrissítés, örömszerzés
Résztvevők: 3 csoport gyermekei, óvónők, dajkák, pedagógiai asszisztens, szülők
1. nap: A kacor király c. mese dramatizálása az óvónénik előadásában
Szülő meséje
2. nap: A csoport kedvenc népmeséjének illusztrálása
Nagyszülő meséje
3. nap: A kőleves c. mese dramatizálása a Pillangó csoport előadásában
8. osztályos tanuló mesél
4. nap: Szabadon választott magyar népmese feldolgozása csoportonként
mese másként : Pillangó csoport - A hétfejű sárkány c. mese
(előzetesen nagy sárkány barkácsolás)
Könyvtáros néni mesél
5. nap: Színházlátogatás Szentesre - A kóró és a kismadár
interaktív mesejáték
Mesemondó mesél
A hét játékai :
- aranyalma keresés
- hétfejű sárkány ártalmatlanná tétele
- hétpróba irodalmi fejtörő szülőkkel
- rajzverseny
- népmese puzzlek, memóriák
- meserejtvény óvónéniknek, dajkanéniknek
- mesetarisznyák átadása / édességek, mesekönyv, színező, kirakó /
- "hamuba sült pogácsa" kóstolása
A gyerekek a hét folyamán igazi mesevilágba csöppentek. Sokoldalúan átélték a mese varázsát, szépségét. A gazdag tevékenykedtetés kapcsán igyekeztünk figyelmüket /a szülőkét is/ ráirányítani a népmese fontosságára.
Hiszem és vallom, hogy "a játék és mese két olyan varázseszköz, amellyel a legtöbb lelki és szellemi táplálékot nyújthatjuk gyermekünknek, s amellyel legbiztosabban vértezhetjük fel őket a felnőttkorra." Vekerdi Tamás
Tisztelettel: Kátai B. Istvánné, Erika óvónéni
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)