Pethőné Csontos Anikó vagyok, a nádudvari Napfény Óvoda és Bölcsőde Vadvirág Tagóvodájának Pillangó csoportjában dolgozom. 33 éve vagyok óvodapedagógus, ebből 31 év aktív, csoportvezetői munka.
Szakterületem a mozgás, melyből fejlesztőpedagógus végzettségem van. Óvodánk egyszerű kisvárosi óvoda, nem rendelkezünk tornaszobával, nincs a közelünkben tornacsarnok, de van egy szép ligetes nagy udvarunk és sok- sok mozgékony gyermekünk (28/csoport).
A néphagyományőrzés óvodánk profilja és igyekszünk tevékenységeken keresztül megvalósítani a gyermekek fejlesztését. Számomra fontos, hogy a mozgásos játékokat is beépítsem a mindennapokba. Vallom, hogy a gyermek értelmi fejlődése szoros összefüggésben áll a mozgásfejlődéssel. Ezért igyekszem úgy megvalósítani a képességfejlesztést, hogy minél több mozgásos elemet tartalmazzon, a gyermekeknek élményt jelentsen, és a testi képességek fejlődése segítse az értelmi fejlődést. A következőkben szeretném példákkal illusztrálni, hogy az egyes évszakok témái milyen lehetőségeket rejtenek.
Öszi tök téma
Őszi téma a zöldségek, azon belül a tök. A téma záróeseményén izgalmas, tapasztalatszerző, és versenyzésre ösztönző játékokba vonom be a gyerekeket. Ezekkel fejlesztem a helyzetfelismerő képességet, téri tájékozódást, figyelem megosztást, a társakkal való együttműködést, az önfegyelmet és az egészséges versenyszellemet.
A játékok összeválogatásánál figyelembe veszem a vegyes korcsoport eltérő fejlettségi szintjeit és differenciálási lehetőségeket keresek, hogy kisebbek és nagyobbak egyaránt aktívan be tudjanak kapcsolódni. Kevés és egyszerű eszközt alkalmazok, hogy a szervezési idő lerövidüljön.
Fonó és nőnap
A téli időszak egyik hagyományőrző tevékenysége a „fonó”. A sok-sok finommozgást fejlesztő kézműves tevékenység mellett a nagymozgás és versenyszellem fejlesztésére is találok lehetőségeket. A Cérna és Cirmos című mese megismerése után egy-egy gombolyag fonalat kapnak a gyerekek és beszőhetik vele a csoportszobát. Mindamellett, hogy ez a játék nagyon mulatságos, fejlődik képzeletük, találékonyságuk, kreatív gondolkodásuk, koncentrációjuk, problémamegoldó képességük. A fonaltekerő versenyben fontos szerepe van a szem-kéz koordinációnak, és nagyon jól fejleszti a kitartást, akaraterőt és a kudarctűrő képességet.
Nőnapon az ajándékozás mellett mozgásos bizalom építő játékkal színesíthetjük az ünneplést, ahol egymást ölelve kell elkapni a labdát.
Húsvét
Tavaszi néphagyomány a húsvét, a locsolkodás. Az ünnepi készülődés során különböző erőpróbákon próbálhatják ki óvodásaink ügyességüket. Ilyenkor, ha jó az idő kintre tervezem a mozgásos játékokat, hiszen a nagyobb térben történő mozgás új kihívás a térérzék fejlesztésében, valamint nem hagyható figyelmen kívül a szabad levegő és a nap edző hatása sem. Ezekben a játékokban a gyerekek örömmel vesznek részt, és mindeközben észrevétlenül fejlődik figyelmük, gyors reagáló képességük, döntő képességük, önfegyelmük, probléma megoldó gondolkodásuk és nem utolsó sorban a közösséghez tartozás érzése.
Kincskeresés
A jó idő beköszöntével nagy élmény a kincskereső játék. Kávé zaccból és homokból készült gyurmába rejtett kincseket rejtek el az udvar különböző részein, melyeket fényképes térkép segítségével keresnek meg a kis csapatok. Ez a játék a helyzetfelismerő, és a problémamegoldó képességet, valamint a társakkal való együttműködést fejleszti. A kincsek sikeres megtalálása, a közösségi sikerélmény átélése erősíti egymáshoz tartozás érzését.
Közlekedés
A közlekedés témában is van lehetőség, a mozgás és az értelmi fejlesztés összekapcsolására. Óvodánk teraszán egyszerű eszközök felhasználásával kialakítottam egy közlekedési akadálypályát. Krétával megrajzoltam az úttest valamint a kerékpárút jobb és bal oldalát. Gyermek kerékpárt otthonról hoztam és elővettem az ovis rollereket. Az autósok egy torna karikát kaptak. A terasz két végén eladó standokat rögtönöztem, hogy legyen miért menni a másik oldalra. Csoportunk teraszajtajához zebrát rajzoltam, itt közlekedtek a gyalogosok az odabent berendezett üzletig. Az előre megbeszélt szabályok betartatásában kolléganőm és a dajkánk segített. A gyerekeket három csoportra osztottam és időnként cseréltünk, hogy mindenki mindent kipróbálhasson. Emlékezetes, igazi élmény volt felnőttnek és gyereknek egyaránt. Talán le sem kell írnom, hogy ebben az egyszerű, leginkább csak szervezést igénylő játékban mennyi fejlesztési lehetőség rejlik.
Ezekben a játékokban a gyerekek örömmel vesznek részt, és mindeközben észrevétlenül fejlődik figyelmük, gyors reagáló képességük, döntő képességük, önfegyelmük, probléma megoldó gondolkodásuk és nem utolsó sorban a közösséghez tartozás érzése.
Maslow szerint a kreativitás legfőbb indítéka az önmegvalósítás motívuma. A kreatív személyt erős belső késztetés indítja arra, hogy személyiségét kreatívan kibontakoztassa. Úgy érzem ez rám is igaz.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)