A pedagógus szakmai felkészültsége, gyermekszerető magatartása, a tevékenységlehetőségek kihasználása, gazdag tárházat biztosít a finommotorika és az írásmozgás koordináció fejlesztéséhez.
A finommotorika a testünk apróbb testrészeinek, az ujjaknak, a szemnek és a szájnak a finomabb mozgását jelenti, ami 5 - 10 éves korban alakul ki. A fejlődés attól függ, hogy milyen a gyermek nagymozgása, egyensúlyészlelése, szem- kéz koordinációja, kialakult- e már a kezessége. A fejlődés az izomfejlettségtől és a belső éréstől is függ. Ez sok évet vesz igénybe, hiszen a gyerekek között nagy különbségek vannak. A nevelésünk célja az, hogy az alapkészségeket és képességeket minden gyerek optimális szinten tudja elsajátítani, de ehhez sok- sok gyakorlásra van szükség.
A nagymozgásokat fejleszthetjük a kúszással, mászással, ugrással, egyensúlygyakorlatokkal. A mozgásokat mindig végezzük két kézzel, váltott kézzel, ritmusra, zenére. Kuglizzunk, dobjunk célba. Szorítsanak össze ujjaikkal, labdát, szivacsot, csipeszt, gyűrjenek papírt.
A mondókákhoz, versekhez, dalokhoz, mindig utánzó mozgásokat végezzenek. Az ujjaikkal utánozzák az esőt, zongorázzanak az asztalon, furulyázzanak a levegőben.
Sokszor mondják az ujjmondókákat, számoljanak az ujjaikkal, tapsoljanak. A csukló is kapcsolódjon be az edzésbe, a mutató és a középső ujjukkal sétáljanak az asztalon vagy készítsenek szemüveget kis és nagy karikákból. A malmozás, az ökölbe szorított kéz, és nyitás, az integetés, az ujjak terpesztése és zárása és a csippentéses játékok segítik az ujjak izomzatának megerősödését. Halászhatnak mágnes segítségével, építhetnek tornyot konstrukciós játékokból.
Fessenek kézzel, ujjal, ecsettel, pomponnal, tüskelabdával. Tépjenek és vágjanak papírt, készítsenek mozaikot, kasírozzanak. Hajtogassanak, varrjanak papírból. Fűzzenek gyöngyöt, papírt, kössenek cipőre csomót és masnit. Használjanak csipeszt, válogassanak gyöngyöket.
Játszanak golyókkal, labdákkal. Válogassanak apró terméseket kézzel, csipesszel, pálcikával. Tapogassanak tárgyakat, fonjanak, tekerjenek fonalat.
Használjanak a festéshez, fésűt, kefét, pipettát, szóró flakonokat. Alapozzunk lapokat, zsírkrétával, lufi nyomdával, pukkanós nejlonnal, borotvahabos festékkel, buborékfújással. Ragasszanak fonalat, papírt, magokat. Készítsenek hajpántot nejlonharisnyából, a körmöcske fonás alapján.
Görgessünk golyókat rajzlapon, használjunk keményítős festéket, amibe rajzoljanak az ujjaikkal. Tegyünk nejlonzacskóba festékcseppeket és keverjük össze őket az ujjaink segítségével. Szórjanak sót, búzadarát, homokkal összekevert aszfaltkrétát, rizsszemeket ragasztóba.
Gyurmázzanak, sodorjanak, lapítsanak, készítsenek golyókat. Használjanak természetes anyagokat, nemezeljenek, készítsenek tárgyakat agyagból. Nyomdázzanak, karfiollal, hagymaszárral, dugóval, fülpiszkálóval. Hajlítsanak drótot, gomboljanak, cipzárazzanak, kötözzenek, szőjenek.
Csavarjanak le és fel kupakokat. Kártyázzanak, keverjenek, osszanak lapokat. Kövessenek irányokat az ujjaikkal, készítsenek labirintust, csigavonalat, írjanak ritmikus sorokat.
A játékos gyakorlatok, hozzájárulnak a finommotorika fejlesztéséhez.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)