Ez a második munkahelyem, egy 8 csoportos állami intézményből érkeztem ebbe a kicsi, családias, otthonos légkörű 4 csoportos óvodába. Számomra nagyon fontos, hogy az idejáró gyermekek egy nyugodt, otthonos és biztonságot nyújtó csoportba járhassanak.
Ennek a légkörnek a megteremtését már év elején a be-és visszaszoktatásnál meg kell alapozni. Csoportom vegyes életkorú gyermekekből áll, idén szeptemberben 6 kiscsoportos, 8 középsős és 8 nagycsoportos gyermek kezdte velünk az évet.
Így az életkorok és nemek eloszlása igen kedvező a csoportunkban. Vegyes csoport lévén, kiemelkedően fontos a közösséggé nevelés, hiszen fontos, hogy a kicsik-nagyok merjenek egymás felé nyitni. Ezért az évet rengeteg ismerkedős - csapatépítő játékkal kezdtük. Ezekből a játékokból mutatnék be párat:
Jel memoria
Már a nyáron megrajzoltam a gyerekek jeléből álló Bárány csoport memoriát. Ez a játék minden gyermeknek a szívéhez nőtt, hiszen Ő is részese a játéknak. A kicsikkel még felfordítva keressük meg a jelek párját, a nagyobbak már rendes memoriaként használják. Ez a játék segített minket év elején a nevek és jelek megtanulásában, a gyermekek életkoronkénti csoportosításában, és egyéb szempontok alapján való csoportosításban (fiúk-lányok, hajszín, szemszín).
A lányok közül többen játszanak ezzel a játékkal párba állítósat, ilyenkor a jeleket sorakoztatják fel, mintha a csoport sorakozna, mindenki mellé állítanak egy párt. Kitűnő szortírozó játéka lett a csoportnak.
Montessori féle csend kör
Részt vehettünk kollégáimmal egy Montessori képzésen. Az itt tanultakból a csendkört és a járásgyakorlatokat tudtam év elején, az ismerkedéses időszakba legjobban alkalmazni.
A szabad játék után, az ima előtt a szőnyegen kezdjük el ezeket a játékokat. Csoportomban halk, nyugodt zenére rámolunk. Ez a zene szól a csendkör alatt is. Mikor a gyermekek elpakoltak, leülnek egy nagy körbe a szőnyeg szélén. Mikor már mindenki ül, akkor kezdődik a varázslat.
Megkérem a gyerekeket, hogy aki elég bátornak érzi magát, csukja be a szemét. Pár pillanatig így pihenünk, majd megkérek valakit, hogy sétáljon körbe és simogassa meg mindenkinek a fejét/vállát/arcát (variációk még: elindítok egy simítást, add tovább a szomszédodnak, kendővel simítsd meg, ha kézen fogva ülünk, szorítsd meg finoman a kezét) és ha érezted a jelet, kinyithatod a szemedet.
Sokszor játszottunk még „Köszönős” játékot is, amikor két gyermek nevét mondtam, ők bementek a kör közepére és adott módon köszöntötték egymás (kézfogás, arc simítás, ölelés, kar simogatás).
Jó volt látni, hogy a félénk gyermekek napról napra, hogy engednek fel társaik érintésére.
Ezek a játékok nagyon jó alkalmak voltak arra, hogy a napközben történt konfliktusokat egy baráti érintéssel lezárjuk, vagy az egyoldalú barátságokat megerősítsük, új gyermekek felé nyissanak a gyerekek, a nagyok szelídséget tanuljanak a kicsik felé, közben pedig az újak a neveket is jobban megtanulták.
Mivel én mondtam a neveket, így a kezemben volt mindig a lehetőség az érzelmi szálak erősítésére, alakítására. Mikor már senkinek sem okozott gondot társának megérintése, akkor kezdtük el a hátsimítós játékot.
Egy irányba fordulva ülünk körbe, és az előttünk ülő hátát simogatjuk, adott minta szerint. Mindig megmutatom először a levegőben, hogy mit kell csinálni. Ebben a játékban az a jó, hogy egy idő után megfordulunk, és akit eddig simogattunk, az visszaadhatja a simítást.
A gyerekek hamar rájöttek arra, hogy csak olyat érdemes csinálni társuknak, amit utána ő is szívesen elvisel, mert mindig fordul a kocka.
Ezután következik a járásgyakorlat. Ilyenkor egy kis szőnyegen kell a gyerekeknek végigsétálni egy adott feladatot végezve (oldaltartásban a kéz, kendő a kézben, gesztenye a marokban, stb.) majd egy gyereket választania, aki folytatja utána a feladatot. Ezeknél a feladatoknál a gyerekek általában a barátjukat választják maguk után. Így ilyenkor nyomon lehet követni a csoporton belüli kapcsolatokat.
Csoportszoba dekorálása
A gyerekekkel elkészítettük a jelüket gyurmából. Ezt haza lehetett vinni. Majd elkezdtük tudatosítani, hogy mi mind a Bárány csoportba tartozunk. Mindenki készített egy csipkepapír báránykát, aminek a hasára rárajzolta a jelét (ekkor is használtuk a jel memoriát, aki bizonytalan volt a jelének lerajzolásában, támaszként nézhette a jelét).
A kiscsoportosoknak természetesen segítettem, én rajzoltam és ők színezték a jelüket. Ezek a báránykák kikerültek a galériánk oldalára, hogy mindenki, aki belép, a csoportunkba láthassa, kik járnak hozzánk. Ezeket a bárányokat a gyerekek sokáig örömmel nézték, volt, aki minden nap megnézte, és kijelentette, hogy „Én is ott vagyok!”. Később ezek a báránykák az öltözőnket díszítették. Az, hogy mindenki készíthetett egy saját bárányt, ami később egy nagy egésznek lett a része, a gyerekeket büszkeséggel töltötte el. Így érezhették, hogy mindenki aktív, fontos tagja a Bárány csoportnak.
A remek évkezdésnek köszönhetően minden kis báránykám beilleszkedett a csoportba, mindenki tudja egymás nevét-jelét, a korcsoportokat. És a legfontosabb, hogy mindenki örömmel és büszkén jár nap - mint nap a Bárány csoportba.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)