Darainé Pethő Ildikónak hívnak. 1998-tól a jelenlegi munkahelyemen, Nyíregyházán a Tündérkert Keleti Óvoda székhelyintézményében dolgozom, a Maci csoportban, 6-7 éves gyerekekkel foglalkozom. Fontosnak tartom, hogy a tanulási tevékenységeket is játékba ágyazva, játékként megélve, élményszerű módszerekkel valósítsam meg. A tavasz témakört a megismert versek, mesék segítségével, innovatív, újszerű módszerek, drámajátékok beépítésével, egyéni ötleteim alapján keretbe ágyazva, komplex formában dolgoztam fel.
Egyik délelőttömet szeretném bemutatni, melynek keretében összefoglaltam a gyermekek tavasszal kapcsolatos, környezeti témakörben szerzett ismereteit, kiemelt figyelmet fordítva a környezetvédelemre.
Arra törekedtem, hogy a föld élővilágával kapcsolatos irodalmi műveket szemléletesen, élményszerűen mutassam be.
Változatos, a gyermekek képzeletét megmozgató tevékenységeket szerveztem. Ezen a délelőttön kolléganőim is részt vettek egy munkaközösségi foglalkozás formájában, megismerkedtek ezekkel az újszerű módszerekkel.
Bízom benne, hogy a cikkemben bemutatott tevékenységekből, egymás módszereit megismerve, az óvodapedagógusok és szülők sok felhasználható ötletet találnak majd. Céljaim és feladataimként tűztem ki azt, hogy gyermekek a délelőtt folyamán a dráma – és képzeletjátékok segítségével, az alkotás örömét átélhessék, fejlődjön kreativitásuk, improvizációs készségük. A föld természeti kincsihez fűződő pozitív érzelmi viszony kialakításával a környezettudatos szemlélet és magatartásmód kialakulását segítsem.
Figyelmet fordítottam arra, hogy az anyanyelvi nevelés feladatai is megvalósuljanak. Lehetőségeket, szituációkat teremtettem a gondolataik, érzéseik, élményeik megfogalmazására, a nyelvi kifejezőkészség, összefüggő beszéd fejlesztésére, a szókincs bővítés elősegítésére. A kommunikációs képességeket a különféle szituációk keltette érzelmek és magatartásmódok kifejező ábrázolásával fejlesztettem. A nevelési feladatok közül leginkább a szociális képességek (empátia, tolerancia, önbizalom, mások iránti bizalom, együttműködés, egymásra figyelés) fejlesztésére adtak lehetőséget a szervezett tevékenységek.
A verses-mesés dramatikus délelőttöt előkészítették a megelőző hetekben szervezett tevékenységek:
- Séták, kirándulások során a természetben bekövetkezett változások, fejlődések, jelenségek figyelemmel kísérése (növények fejlődése, a föld hőmérsékletének, állagának változása, bogarak előbújása, vakondtúrás stb.)
- Nagyító használatával a föld és élőlényeinek részletes vizsgálata.
- Kísérlet: természetben le nem bomló és kommunális hulladékok földbe helyezése ősszel, megtekintése tavasszal (Mit fogadott be a föld magába?)
- Kis fa ültetése, virágoskert gondozása.
- Magvak, hagymák ültetése, vetése a kis kertbe és csoportszobában elhelyezett virágtartó edényekbe.
- Vízzel és víz nélkül fejlődött növények
- Gyökeres és száras növények elültetése.
- Fény nélkül és fény biztosításával fejlődött növények.
- Földdel való érintkezés: Játékok a homokkal homokozóban és a homok – víz asztalon. Terepasztal – felszíni formák alakítása.
- Rajzolgatás az udvaron pálcikával, fadarabokkal, újjal.
- Barkácsolás: Pókhálók, pókok, katicabogarak barkácsolása.
- Barkácsolás: kerítések, kiskert vesszőből és spatulából, hegy, tó, folyók, fák stb. papírból, textilanyagból.
- Kiskertek, fák, virágok, sziklakert barkácsolása.
- Virághagymák, magvak gyűjtése, ültetése.
- Mesegyűjtés.
- Pantomimjáték
- Kertépítés szívószállal: Virágok, fák részekből való kirakása az apró elemek papírból készült elemek felszívásával és elhelyezésével.
- Gyűjtőmunka: Kavicsok, szárazvirágok gyűjtése a sziklakertépítéshez
A délelőtt folyamán kialakult játéktevékenységek:
- Építések a szőnyegen: A fantáziájuk alapján megépített épületekhez az előző hetekben barkácsolt kiegészítők beépítése.
- Játékok a mesesarokban: A megismert tavaszi mesék saját készítésű képeinek időrendbe helyezése. Mesélés a képek alapján, a megismert mesék felidézése vagy újraalkotása.
- Kakukktojás játék: Az egy meséhez tartozó képek közé kerülő, oda nem illő kép felismerése.
- Mi változott meg? – játék: Az időrendbe sorba rendezett képek sorrendjében történő változás felismerése.
- Homokkép készítés – homokba rajzolás ujjal vagy pálcikával fantázia alapján.
- Tavaszi kép alkotása elképzelés alapján síkidomokból.
- Földgömb nézegetése, játék a mágneses játékkal (földrészekhez a megfelelő állatok megkeresése.)
- Játék a virágkártyákkal – virágok párosítása árnyképükkel.
- Memória bújócska: A föld felszíneit, növényeit ábrázoló táblák vizuális emlékezet utáni párosítása.
A tevékenység megnevezése: Szabadítsuk ki a napocskát! – interaktív dramatikus játék.
Téma: Tavaszi mesék, versek.
Motiváció: A teremből kimentem, majd behoztam egy kosarat, melyben kiscsibék voltak. Beszélgetést kezdeményeztem a gyerekekkel arról, hogy vajon hogyan kerülhettek ide? …Talán a” Nagytakarítás a napnál” c. meséből? Miért bújtak össze? Fáznak… stb. Megkérdeztem, hogyan tudunk rajtuk segíteni? A sok válasz után az egyik gyerek felvetette, hogy keressük meg és szabadítsuk ki a napocskát, ahogyan az állatok tették ezt a mesében. Kialakítottuk a gyerekekkel teremrendezéssel az utazáshoz szükséges helyet, majd beültünk a „Hullámvasútba” és elindultunk meseországba.
Utazás hullámvasúttal meseországba: Egymás vállát megfogva az első gyermek leguggolása, majd felállása után a következő guggolt le és állt fel. Ez így folytatódik tovább.
Találkozás Tündéranyóval (szituációs játék): Mikor megérkeztünk Meseországba Tündéranyó, akinek a meseország kapujában kellene állnia nem volt ott. Kimentem a teremből megkeresni őt, majd egy varázsköpönyeget öltöttem és Tündéranyó személyében megérkeztem. A gyerekek meglepődtek, de a varázslatos szituáció annyira elragadta őket, hogy el is feledkeztek arról, hogy az én hol maradtam vajon. Bemutatkoztam, mint Tündéranyó, szituációs beszélgetést kezdeményeztem a gyerekekkel, majd kértem őket, mutatkozzanak be nekem „titkos nyelven”.(csak magánhangzók hangoztatásával mondják ki a szavakat)
Mesegyűjtés: Meseországba csak az léphetett be, aki nagyon szereti a meséket. Ezt be kellett bizonyítani Tündéranyónak. Sok-sok mese címét idézték fel a gyerekek.
Füllentő játék (képzelet játék): Aki szereti a meséket, az maga is szeret meséket kitalálni, a mesék viszont nem igaz történetek. A következő próba az volt, hogy a gyerekeknek be kell bizonyítani , hogy maguk is tudnak olyan dolgokat kitalálni, ami nem igaz. Társaikról kellett valótlan tulajdonságokat állítaniuk.
A félelmek elvarázsolása (képzelet játék): Meseországba csak azok a gyerekek léphetnek be, akiknek nincsenek félelmeik, ezért meg kellett szabadulniuk a félelmeiktől. Tündéranyóként varázsboltot nyitottam, majd aki elmondta, hogy mitől szokott félni, annak megvásároltam a félelmét. Puszi, simogatás vagy ölelést kérhettek cserébe. A félelmeket egy képzeletbeli zsákba raktuk, bekötöttük a zsák száját, majd kidobtuk az ablakon.
Bátorságpróbák (drámajáték- vakjáték): Varázslat történt, elvesztettük a látásunkat (csukott szemmel tájékozódtunk). Csak hangokat hallottak a gyerekek, ezek alapján tudtak tájékozódni, tovább menni. A varázslat megszűnt, a lányok visszanyerték a látásukat, segíthettek a fiúknak az eligazodásban, a hátuk mögött vállfogással irányították őket. A bátrak sötét alagútján (bekötött szemmel) átkelhettek a legbátrabbak. A többi gyerek két sorba állt egymással szemben, ők alkották az alagutat, segítették a folyosón átkelő gyereket, simogatással jelezve az alagút széleit.
Pihenés egy virágos mezőn (képzeletjáték): Egy szál letépett virágot találunk. (természetesen művirágot használtam). Beszélgettünk a növényekről, leszakíthatjuk-e azokat, mit kell tennünk a növények, a környezetünk védelmében.
Vershallgatás: Goethe: Talált kincs. (Szoktam olyan verseket is elmondani a gyerekeknek, amikkel csak a rácsodálkozás, a az irodalmi élménynyújtás a célom.)
Versmondás: Zelk Zoltán: A kis kertész (közösen elmondtuk a témához kapcsolódó, már ismert verset).
Mesehallgatás: Fésűs Éva: Mókus Peti kiskertje (az új mesét elmeséltem a gyerekeknek). A mese játékos formában segítette a környezettudatos szemlélet formálását.
A meséhez saját készítésű képeket is használtam, melyek a mese főbb eseményeit jelenítik meg: A magvak elvetését, a gyökeres növények ültetését és a gyökér nélkül ültetett növényeket.
Kirándulás Meseországban (drámajáték)
Improvizált mozgásokkal, beszélgetéssel játszottuk el a következő tevékenységeket: Hegymászás
Erdőjárás
Fák vagyunk
Méhecskék beszélgetése (anyanyelvi képzeletjáték):
Két méhecske találkozott egy virágon. A méhecskék a saját nyelvükön, zümmögve beszélgettek, csak a hangszín, hangerő, hanglejtés stb, segítségével érzékeltettem miről is szól a vitájuk. A gyerekek elmesélhették, vajon mit mondhattak egymásnak a méhek.
A nap házánál (Szituációs játék):
Megérkeztünk a nap házához, de a napocskát egy sötét felhő betakarta, mélyen aludt. Beszélgetésbe kezdtünk a napocskával (napocska báb), de nem akart felébredni. A gyerekekkel közösen kitaláltuk, megterveztük mivel is lehetne felébreszteni (zenéléssel, énekléssel). Amikor felébredt megtisztogattuk, majd kiballagott az égre és vidáman ragyogott.
Utazás vissza az óvodába.: Tündéranyó ráültette a gyerekeket egy varázsszőnyegre, majd elbúcsúzott. Miközben a gyerekek szeme csukva volt, tündéranyó átváltozott. Üdvözöltük egymást a gyerekekkel, örültünk a visszatérésnek, majd röviden elmesélték a meseországi kalandokat.
Csendjáték: A kis virág suttogása. A talált kis virágot körbe adtuk egymásnak, majd amikor átadta egy gyerek a következőnek,odajött hozzám és a fülembe súgta, hogy neki mit suttogott a kis virág. Közben egy kellemes, nyugtató zene szólt.
A tevékenységekben felhasznált irodalom:
Nagytakarítás a napnál (szlovák népmese)
Goethe: Talált kincs
Zelk Zoltán: A kis kertész
Fésűs Éva: Mókus Peti kiskertje
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)