Kedves Tanító néni!
8 óra elmúlt. Lassan el kellene kezdenem tanulni a gyerekkel, de nem visz rá a lélek. Ül a nappali közepén, legózik, végre kicsit nyugodt, én pedig nem szeretném, hogy ezek a percek túl korán elmúljanak.
Nehéz napunk volt tegnap. A harmadikos gyereknek öt órája volt – plusz egy hatodik tesi, amivel mi soha nem foglalkozunk -, és ezt az öt órát fél 9 és 6 között tudtuk legyűrni. Igen, 9 és fél óra alatt. A jó magaviseletű, jeles tanuló, amúgy teljesen problémamentes gyerekkel.
Tudom, hogy Önnek rengeteg munkája van mindebben. Látom a szépen megszerkesztett tananyagokat, a gondosan összeállított teszteket. Rossz érzésem is van emiatt, mert nekünk ez így az Ön igyekezete ellenére sem megy.
És nem csak nekünk. Másoknak sem.
Tanító néni, ez a tananyagmennyiség kegyetlen! Valószínűleg az lenne normális körülmények között is, bár nem kétlem, valahogy biztos bele lehet ezeket tuszkolni a 45 perces óra keretei közé. De a mostani körülmények nem normálisak.
Az osztályban sok a tanulási nehézségekkel küszködő gyerek. Az ő oktatásuk még a szakképzett pedagógusoknak is feladja a leckét – és most elvárás, hogy az egész témához semmit sem konyító szülő vegye át ezt a feladatot.
Sok szülő dolgozik otthonról, és próbál egy időben munkavállaló és a gyereke tanítója lenni.
Sok szülő dolgozik házon kívül, nap mint nap kockára téve a saját és a családja egészségét. A gyerekre addig a nagytestvér, a szomszéd vagy talán senki nem vigyáz. A szülő, mikor a munkanapja után hazaesik, hogy azonnal elkezdje a másik teljes idős feladatát, a gyermeke tanítását, azonnal kapja is az üzenetet a telefonjára: már megint nem lettek határidőre kész a kiadott leckével.
Sok szülő egyik napról a másikra veszítette el a munkáját, és vált kétségessé a megélhetése. Jelen pillanatban nem az a legnagyobb problémája, hogy határidőre leadja a gyereke a „Rovarok a vízparton” című házi dolgozatot, hanem az, hogy jövő héten miből fog enni adni neki.
Sok családban van több gyerek, mint számítógép. Ha a szülő – az esetek döntő többségében az anya – valahogy meg is oldja, hogy szétszakadjon a saját munkája, a saját megélhetési gondjai és a gyerekei tanítása között, akkor sem lesz az összes gyerek időben kész, mert ez fizikailag nem kivitelezhető.
A gyerek pedig nyűgös. Nyűgös, és fegyelmezetlen. Ha a nappaliban tanul, folyamatosan kérdez, beszél, nem hagyja a szülőt dolgozni. Ha a szobájában, akkor két perc tanulás után inkább nézi a YouTube videókat. Rosszul teszi? Igen. De elvárható-e egy 9 év körüli gyerektől, hogy külső kontroll nélkül pusztán belső indíttatásból fegyelmezetten nyomjon végig egyedül 5-6 tanórát?
Biztos van, amelyik képes rá. De az ilyesmi, valljuk be, még a felnőtteknek is gondot szokott okozni.
Közben pedig a családi élet egyre feszültebb. A bezártság, a társas kapcsolatok hiánya, a kevés mozgás, az ingerszegény környezet mind táptalajai annak, hogy robbanjunk. Néha a gyerek, és igen, néha a szülő. Van olyan osztálytárs, akinek az online tornaóráját a dühöngő alsó lakó szakította félbe, mert nem bírta a gyerek ugrálását. Ezt a gyereket most még kiviszi az anyukája inkább a levegőre, körbebiciklizni a háztömböt, amíg teheti, vállalva, hogy a kertes házban élők potenciális tömeggyilkosnak tartják, de félő, hogy néhány héten belül, ha szigorítják a kijárási korlátozásokat, erre sem lesz lehetősége.
Mi marad akkor a gyereknek? A nyugtató?
Mi pedig vállalhatatlan feszültségoldó módszerekhez folyamodunk. Két tanóra között a parkba szökünk le cigizni, hogy a gyerek meg ne tudja, hogy az utóbbi hetekben visszaszoktunk a dohányzásra. A szomszédtól kérünk kölcsön nyugtatót, vagy esténként remegő kézzel töltjük ki magunknak a rozét vagy a pálinkát. Egymás között viccelődünk azon, hogy mire kinyitnak az iskolák, mind alkoholisták leszünk – de már egyre kevésbé tudunk ezen nevetni. Nincs ezen vicces semmi.
Tanító néni, kérem, lassítsunk! Ne áldozzuk fel a családi életet és a maradék józan eszünket a maradékos osztás, a nádas élővilága és az igeidők oltárán! Fontosak ezek is, de most a legfontosabb, hogy ép lélekkel túl legyünk ezen. Hogy ne menjen teljesen tökre a kapcsolatunk a gyerekkel a mindennapos veszekedések miatt. Hogy ne hatalmasodjon el a túlterhelt anyákon, apákon és gyerekeken a pánikbetegség, a depresszió, a különböző függőségek. Hogy a járvány megfékezésének az ára ne az legyen, hogy családok tömegei hullanak szét, mert felőrli őket a feszültség.
Nagyon köszönöm az eddigi és az elkövetkezendő munkáját is. Eddig is sejtettem, mekkora feladat, most már a saját bőrömön tapasztalom is. De nekem, sok ezer más szülőtárshoz hasonlóan, erre sem képesítésem, sem tehetségem nincs. Ezért kérem szépen, alkalmazkodjunk a megváltozott körülményekhez, ne tegyünk úgy, mintha minden a rendes kerékvágásban folyna tovább, és nagyon kérem, lassítsunk!
Különben félő, hogy anyagilag és lelkileg egyaránt megroppant családok gyerekei fogják szeptemberben újra megtölteni az iskolákat.
Kapcsolódó cikkeink:
- Egy kimerült szülő kérése a pedagógusokhoz
- Így tanuljatok otthonról az iskolabezárás ideje alatt
- Távoktatás szülői szemmel
- Egy tanár javaslata digitális iskolai rendre - az élhető digitális mindennapok
Kép: Jamie Hooper / shutterstock
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)