|
Makra Ildikó JuditÍrásjavító grafo-pedagógusRajzelemzés és íráselemzés Elérhetőségeim: Telefon: 06-70/529-89-12 (18 h.-tól - 21 h.-ig) E-mail: grafobazis@gmail.com Honlap: http://www.grafomotoros.hu http://www.iraszavar.hu |
Kérdezz-felelek
Kislányom 6 éves, nem tanítottuk írni, olvasni
Csak ami őt érdekelte azt megmutattuk
Viszont néhány nevet le tud írni, de azokat folyamatosan visszafele írja, sokszor még akkor is, ha másolja.
Mi lehet az oka ennek?
Tisztelettel:
Bereczné
Nem írta, de gyanítom, hogy óvodás gyermekről van szó. Valószínűleg nyomtatott nagybetűkkel ír. Okos, érdeklődő, iskolaérett gyermekeknél fordul elő, hogy tudásvágyuk nagyobb, mint amire ismereteik alapján képesek. Remek dolog, ha ennyire érdeklik a betűk. Az első osztályban majd az íráselemek tanulása után fognak írni, írott kisbetűkkel, ezért nem okoz problémát, ha a nagy nyomtatott betűk egy részét megismeri.
Kérdéséből nem derült ki, hogyan ír gyermeke visszafelé? Jó sorrendben másol-e, de hátulról? Tükörírást alkalmaz, amikor a betűk is fordított állásúak? Esetleg a szó is hátulról olvasandó helyesen?
Főleg balkezes gyermekeknél szokott ilyen előfordulni, hiszen nekik a "visszafelé" irány a természetes. Ezért is fontos már nagycsoportban, hogy a sormintákat, a feladatokat balról jobbra folytassák, hogy a megfelelő "olvasás-írás irány" természetessé váljon, mire iskolába lépnek. Ez is segíti majd az első időben a gyermeket, bármelyik kezét is részesíti előnyben.
Olyankor is előfordul, ha a kézdominancia kialakulatlan, vagy a szem, láb és fül preferenciája nem azonos oldalra esik. Figyelje meg melyik szemével kukucskál át egy kulcslyukon, távcsövön? Melyik lábával rúgja a labdát vagy áll egy lábon? Melyik oldalra fordítja a fejét, ha hátulról messzebbről szólnak hozzá, vagy melyik fülére teszi a telefont? Melyik kezével rajzol és eszik? Cserélgeti-e a ceruzát jobb-bal kézbe, ha elfárad a színezés közben?
Amennyiben a fenti négy testrész közül nem azonos oldali mindnek az elsődlegessége, akkor vagy kialakulatlan az agyi meghatározottság vagy valamelyik oldal "kereszt-domináns". Ebben az esetben, tanulási/gondolkodási késés, emellett nagyobb kreativitás várható. A testi érés, fejlődés során ez többnyire kiegyensúlyozódik és ha a gyermek megszokja, hogy minden (írás, olvasás) feladat soronként balról jobbra halad, nem valószínű, hogy nagy gond adódik.
A fordított írásirány oka lehet még, a nem megfelelő tájékozódási képesség, a bizonytalan irányismeret. A helyes írás-olvasástanulás alapja, hogy kialakult testtudattal, testképpel rendelkezzen a gyermek. Tudja melyik a jobb keze, bal lába, jobb füle bal válla. Ezeket kérésünkre képes legyen megérinteni. (Jobb kézzel bal térdet, bal kézzel jobb fület. stb.)
Amennyiben a testkép rendben, akkor a téri irányokat is meg tudja mutatni. Mi van a szobában, udvaron jobbra, balra, balra fent, jobbra lent, stb.
Amikor ez is pontos, akkor a következő fejlettségi lépés, hogy a síkban is képes legyen ezt megmutatni. Egy képen mondja és mutassa egyszerre, hogy mi van középen, jobbra, balra, jobbra fent...stb.
Ezt követi az, hogy papír síkján is képes legyen balra, jobbra az utasítást pontosan tartva, vonalat húzni.
Amennyiben még 6 évesen is cserélgeti a kezében a kanalat, ceruzát, vagy a fenti irányjátékokat nem tudja kivitelezni nagycsoport végéig, úgy érdemes szakszolgálatnál kérni egy iskolaérettségi vizsgálatot. Amennyiben időben kezelik ezt a helyzetet, megelőzhető vele az olvasás és írászavar.
Grafomotoros gyengeség esetén, szakszerű és szeretetteljes egyéni foglalkozásra várom.
Üdvözlettel: