|
Makra Ildikó JuditÍrásjavító grafo-pedagógusRajzelemzés és íráselemzés Elérhetőségeim: Telefon: 06-70/529-89-12 (18 h.-tól - 21 h.-ig) E-mail: grafobazis@gmail.com Honlap: http://www.grafomotoros.hu http://www.iraszavar.hu |
Kérdezz-felelek
Kérdésemre a szakember nem adott kielégítő választ (azt mondta, hogy a múlt és jelen keveredik a gyerekben, ez nem probléma). Ezúton szeretném megkérdezni, hogy ÖN szerin, mit jelenthet ez a rajz, és hogy kell-e vele foglalkoznom.
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel:Seresné Baráth Erika
A gyermekpszichológus valószínűleg, nem csak egy darab rajz által mondott véleményt a gyermekről, hanem bizonyosan több oldalról megfigyelte a gyermeket. Egyéb vizsgálatokat is végzett talán.
Egy- egy rajz kevés, bár sok dolgot kibogarászhatunk belőle. Több rajz vagy egy rajz és megfigyelt játék, egyéni beszélgetés a gyermekkel szülővel külön-külön jobban színezi a kapott eredményeket.
Nem tudni, hogy miért is vizsgálta a gyermeket pszichológus, milyen felméréseket készített még a gyermekről és miért nem mondott többet. Vagy csak a rajzról nem mesélt? Kérdezte, hogy miből mire gondol?
Kedves dolog a gyermek részéről, hogy a kutyust is családtagnak tekinti. A dinoszaurusz a gyermekek nagy részénél igen nagy érdeklődésre számot tartó jelenség. Nagy és erős. Érdemes lenne tudni, hogy melyik dinó lett apuból? Félelmetes ti-rex vagy békés nagydarab növényevő, aki szeretettel védelmezi a családot. Esetleg kisebb fajta dinó, és milyen? A gyermekek az állatfajták általuk ismert tulajdonságait vetítik ki a megfelelő figurára. /EZ mindenre érvényes./ Mivel a kutyus is dinó lett feltételezhető, hogy a védelem jelzője a dinó, mert a kutya is védi, őrzi a család épségét, és elriasztja a betolakodókat a családtól.
Jó lenne tudni, milyen ismeretekkel rendelkezik a gyermek a többi megjelenített állatról. Milyen érzelmi emlékei vannak a lóról, méhecskéről és sárkányról?
Ez megkérdezhető a gyerektől is, -de ne utaljunk a napokkal ezelőtti rajzára-. /Miért szereted a lovat? Milyen a dinó? stb. Esetleg elkezdhető egy mese is: Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy ... és folytassa a mesét a figuráknak megfelelő ötletekkel.....ki, mit csinált, hol találkoztak.. és néha hallgasson el és folytassa a kisfia....(Érdemes lejegyezni)/
Gondolkodjunk együtt:
A sárkány is lehet tűzokádó, félelmetes, ijesztő, erős, pusztító, de ugyanakkor találkozhatott a Süsü-féle szelíd, szeretetteljes, Paff-féle vándorló, magányos, szeretetéhes, emberekben csalódott és a Shrek-féle női, jóindulatú, vidám, vicces, sárkánnyal is. Ezek közös jellemzője az erő, a nagyság a hozzá kapcsolódó érzelem pedig -mint láthatjuk- kétféle is lehet. A méhecske többnyire szorgalmas, kedves, kissé fullánkos, tehát néha szúr, de ebbe bele is halhat, zümmögő-dünnyögő, mozgékony, könnyed figura.
A lóval kapcsolatosan vannak-e a gyermekének élményei és milyenek?
A ló általában erős, megbízható, gyors, szelíd, szerethető, néha megtáltosodik, valószínűleg jól érzi magát a bőrében..
Amennyiben végiggondolta ez alapján a rajzot, kérem a gyermeke ismeretében gondolkodjon el a látottakon.
Jó lett volna látnom még a színeket, méreteket, nyomatékot, elhelyezéseket, ismerni a létrehozás sorrendjét, stb. Ezek mind sok egyéb jellemzővel segítik a vélemény kialakítását.
A fenti levél adatai alapján ennyit tudok segíteni Önnek. Remélem megnyugodott, mert valószínűleg nincs a háttérben komoly probléma családon belül.
Amennyiben érdekli a rajzelemzés mikéntje, november 7.-én induló, két vasárnapot igénybe vevő rajzelemzés tanfolyamon szeretettel várom más érdeklődőkkel együtt. Bejelentkezés e-mailen lehetséges.
Üdvözlettel: