Olvasók(K) II. (Cikkíró pályázatra beküldött írás)
Ez nagyjából a fele a harminc évvel ezelőtti időtartamnak és töredéke a televízió előtti időknek. A lakosság majdnem negyede pedig egész évben nem vesz könyvet a kezébe. Ez a szomorú valóság.
Összefoglalóan azt mondhatjuk, hogy az egész népesség körében az olvasás mennyisége és színvonala is csökkent. Utóbbin azt értjük, hogy háttérbe szorult a szépirodalom, az emberek inkább lektűrt vagy célzott, alkalmazott könyveket vásárolnak, gondoljunk például szakácskönyvekre, vagy póker-kalauzokra.
Ennek rendkívül sok oka lehet; a legtöbb kutató az életritmus felgyorsulásával, a multimédiás eszközök térnyerésével, az érzékek kitágulásával magyarázza a jelenséget. Például Jókai tájleírásai talán nem olyan megnyerőek számunkra, mint egy 3D-s moziélmény.
Mindazonáltal egyes tudósok arra is felhívják a figyelmet, hogy a fiatalok az internet térhódítása miatt valójában sokat olvasnak, csak nem könyv formájában, hanem digitálisan; a számítógépen. Ez a fajta olvasás viszont nem lineáris, hanem kapkodó, szétszórt, így nem igazán segíti a szövegértés fejlesztését. Másrészről viszont megfelel a kor igényeinek, az információ gyors és praktikus alkalmazásával.
Több, a szövegértést megcélzó vizsgálat (így a PISA, ill. PIRLS) is arra az eredményre jutott, hogy a magyar gyerekek valójában gyakran nem értik amit olvasnak. A szövegértő olvasásnak négy szintje van:
A szó szerinti: adatok kigyűjtése, konkrét információk kikeresése.
Az értelmező: következtetések levonása.
A kritikai: bírálat, saját vélemény a műről.
Az alkotó: kilépés a szövegből, a fantázia térnyerése.
Ha például magyar órán egy novella értelmezése abban merül ki, hogy ismertetik a történetet, akkor a harmadik és negyedik szintre nem jut el az olvasás. A felmérések szerint azonban már gyakran az első két szintnél is felmerültek problémák.
A PISA-mérések szerint a résztvevő országok között Magyarország körülbelül a középmezőnyben foglal helyet. Érdekes, hogy az abszolút első helyezett Kína, és az Ázsiai országok (Japán, Korea) is nagyszerűen teljesítettek. Európában kiemelkedik Finnország, Belgium és Hollandia.
A nem túl meggyőző eredmények hatására új oktatási módszert próbáltak kidolgozni, emiatt is jött létre például a mai irodalom érettségi rendszer, amelyben már hangsúlyos helye van a szövegértési feladatoknak.
Nyilvánvaló, hogy kizárólag az iskolában nem lehet megoldást találni. Ahogyan az adatokból látszik, a következmények már most is súlyosak. Akár oly sok másik esetben is, az olvasásnál is nagyon fontos az otthoni minta, a családtól kapott értékek befolyása.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: