Evésre, ivásra költjük a legtöbbet
A fogyasztás növekedésének dinamikája viszont kiugró: a magyar kiskereskedelmi forgalom 1998 és 2003 között 71 százalékkal bővült. A régió országai közül ugyanakkor Lengyelországban 47, az e téren az unió régi tagállamai közül leggyorsabban fejlődő Spanyolországban pedig csak 29 százalékos forgalombővülést mutattak a statisztikák. A hirtelen növekedés - állítják a szakértők - az elmúlt évek gazdaságpolitikájának eredménye, az emelkedő fogyasztási görbe az idén kevésbé lesz meredek, az első félévben azonban még így is meghaladta az öt százalékot.
Érdekes, hogy közép-kelet-európai országokban kevesebb jut oktatásra, kultúrára és egészségügyre, mert a fogyasztók pénzüket inkább valamelyik boltban költik el. A magyarok háztartási kiadásokra tavaly fejenként 1923 eurót költöttek, míg a spanyolok évi 3789 eurót.
A GfK becslése szerint a 2003-ban Magyarországon a háztartási kiadásokra költött pénz 27 százaléka élelmiszerre, italra, dohányárura, 23 százaléka lakásfenntartásra, 21 százaléka közlekedésre és kommunikációra, 16 százaléka oktatásra, kultúrára, sportra és üdülésre, hat százaléka ruhafélékre és lábbelire, négy százaléka egészségügyre és testápolásra, három százaléka pedig egyéb célokra ment el. Ha lassan is, de a fogyasztás szerkezete a nyugat-európaihoz idomul.
Forrás: Népszabadság
Közösségi hozzászólások: