SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEKHÚSVÉT

Mit kell tudnia a gyermeknek mire iskolába megy?

Kissné Duró Ágota [cikkei] - 2020-11-27
A legtöbb iskolában már folyamatban vannak az iskolanyitogató foglalkozások. A szülők ilyenkor legalább annyi félelemmel, izgatottsággal érkeznek a kiszemelt iskolákba, mint a gyermekek.

Mit kell tudnia a gyermeknek mire iskolába megy?


A legtöbb iskolában már folyamatban vannak az iskolanyitogató foglalkozások. A szülők ilyenkor legalább annyi félelemmel, izgatottsággal érkeznek a kiszemelt iskolákba, mint a gyermekek. Árgus szemmel figyelik a többi gyereket – vajon ő többet tud-e, mint a saját csemetéjük? Aztán a foglalkozásról kilépve a gyermeket kérdezgetik, hogy mit kellett csinálnia? És persze néha a tanító nénik is megkapják a kérdést, hogy mit tudjon a gyerek, mire az iskolába ér?

Szívem szerint - pedagógusként - azt mondanám, hogy semmit. Semmit nem „kell” tudnia. Semmit nem „kell” neki megtanítani. Semmilyen plusz tudásra nincs szüksége ahhoz, hogy az iskolába érve ne hátrányból induljon.

„Na de a szomszéd Pistike már olvasott, mire iskolába ment.” Hangzik sokszor. És igen, persze vannak gyerekek, akik olvasnak, mire iskolások lesznek. Vagy néhány számot össze tudnak adni. De erre semmi szükség nincs.

Egyrészt azért, mert pontosan azért van az iskola, hogy ott megtanulja ezeket. Azoktól, akiktől meg kell tanulnia – a pedagógusoktól. Ugyanis például egy hibásan elsajátított olvasás-technika komoly gondokat okozhat később. Gondot okozhat a szótagolásnál, de kifejezetten a szavak helyesen történő leírásakor is.

Másrészt azért, mert aki úgy érkezik esetleg, hogy már olvas, ír vagy számol, az unalmasabbnak találhatja az iskolát, mint amilyen valójában.

Persze ettől függetlenül vannak dolgok, amiket nem árt, ha a gyermek tud már. De nem kell nagy dolgokra gondolni.

Jó, ha:

  • be tudja egyedül kötni a cipőfűzőjét. Ez nagy segítség a gyermeknek és a pedagógusnak is. (És nem mellesleg nagyon jól fejleszti a kézügyességet és a koncentrációt.)
  • le tudja rajzolni a saját ovis jelét. Mivel a legtöbben még nem tudják leírni a nevüket (amit nem is kell tudniuk), ezért a beadott munkákra, rajzokra az ovis jeleket rajzoltatjuk a gyerekekkel. Ezért nem árt, ha felismerhetően le tudja azt rajzolni.
  • fogott már a kezében gyurmát. Sok óvodában nincs, vagy nem veszik elő a gyurmát, pedig sokat segít a kézügyesség, a kézizomzat fejlesztésében, ami a helyes ceruzafogás kialakításakor nagyon fontos.
  • végig tud hallgatni egy mesét. És most nem a rajzfilmre gondolok. Azt persze, a legtöbb gyermek végig tudja ülni és nézni. De a mesét, amit „csak” hallgatni kell, ma már nagyon sokan nem bírják figyelemmel végig kísérni. Pedig az első és második osztályban rengeteg mese veszi körül a gyerekeket. Fontos tehát, hogy végig tudja hallgatni, és esetleg tudjon róla beszélni. Érdemes az esti programba a meseolvasást beiktatni, ami a szókincs-fejlesztéstől a kreativitáson át rengeteg dolgot fejleszteni tud. És nem mellesleg hasznos, tartalmas, közös időtöltés.
  • meg tudja várni, míg a másik beszél. Lehet, hogy otthon a figyelem nagy része rá koncentrálódik, de az iskolában, ahol van még nagyjából 20 osztálytársa, sokszor előfordul, hogy várnia kell. Ezt otthon azzal tudjuk gyakorolni, hogy ha szeretne valamit, amikor mondjuk a szülei beszélgetnek, akkor elmondjuk neki, hogy most kicsit várnia kell, míg apa és anya befejezik a mondandójukat. Lehet, hogy ez nagyon banálisnak tűnik, de sokaknak tényleg problémát jelent.

Sok mindent lehetne még ehhez sorolni, de leginkább csak éreztetni szerettem volna, hogy milyen nagyságrendű dolgokra figyeljen a szülő, amikor a gyermekét az iskolába viszi, és mikre ne. Nem kell megtanítani sem írni, sem olvasni. De tanítsuk meg másokkal együtt élni, figyelni és viszonylag önállónak lenni. Ez sokkal inkább elvárás egy leendő elsőssel szemben.

Kép:Rudy and Peter Skitterians képe a Pixabay -en.

 

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Az emlődaganat helyi kiújulásának típusa és ideje előrejelezheti a lehetséges áttéteket

Gépi tanulás segítségével nagy pontossággal megjósolható, hogy az emlőrák elsődleges kezelése után milyen típusú helyi kiújulásra van esély, és ezután kialakulhatnak-e szervi áttétek, derül ki a Semmelweis Egyetem friss kutatásából. A szakemberek 154 beteg adatainak elemzésével egyebek mellett kimutatták, hogy minél több idő telik el az első diagnózis és a tumor visszatérése között, annál kisebb az áttétek kockázata. A kutatás eredményei fontos lépést jelenthetnek a személyre szabott terápiás stratégiák kialakításában.

Egy anya megkéselte 11 éves fiát egy Disneyland-i kirándulás után

A szülői szeretetnek a világ legbiztonságosabb helyét kellene jelentenie egy gyermek számára. Tragikus módon azonban előfordul, hogy éppen a gondviselők okoznak fájdalmat. Nemrégiben egy anya állítólag halálra késelte 11 éves fiát egy Disneyland-i kirándulást követően.

A ferde testhelyzetben való alvás előnyei

A ferde testhelyzetben való alvás egy enyhén döntött fekvőfelület révén hasznosítja a gravitációt. Az ötlet nem újkeletű: bizonyos állatfajok és már az ókori egyiptomiak is felismerték, hogy a fej kissé megemelt helyzete sokszor előnyösebb. A modern tudomány pedig megerősíti, hogy a 3,5-5 fokos szöggel megemelt ágy segítheti a jobb alvást, a regenerációt és a méreganyagok eltávolítását.

Fiatal édesanya tragédiája: agyvérzés következtében hunyt el a szülés után

Megdöbbentő tragédia rázta meg a nyíregyházi közösséget: egy 22 éves kismama életét vesztette nem sokkal gyermeke születése után. Az eset körülményeit jelenleg is vizsgálják a hatóságok és az egészségügyi szakemberek.​

Dráma az esküvőn: az oltár előtt esett össze a menyasszony

Stressz, éhezés és a boldogító igen - avagy hogyan NE készüljünk a nagy napra.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja