SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Agressziókezelés az óvodában

- 2017-11-06
"A boldogságot nem lehet ajándékba kapni: egyetlen titka adni, mindig csak adni, jó szót, bátorítást, mosolyt, hitet és sok, sok önzetlen tiszta szeretetet."
Goethe

Az agresszió, a harag, a düh fogalmával több pszichológus foglalkozott már, elméleti oldalról nem szeretném részletezni, hiszen Ranschburg Jenő, Vekerdy Tamás és mások részletesen leírták már. Az óvodában régebben is előfordultak veszekedős gyerekek, de hamarabb elfogadták a javaslatainkat és néhány perc után újra játszottak és végezték a feladatokat. Ma sajnos egyre több a „kezelhetetlen”, „rendellenes”, „nehéz” gyermek. Vekerdy Tamástól idézve ezek a gyerekek „ jóformán egy percig sem tudnak megülni a fenekükön, rendkívül nehezen kezelhetők, képtelenek tartósabban odafigyelni valamire, mindenre nagyon hevesen reagálnak, és sokszor meglepően konok viselkedés jellemzi őket”.

Minden csoportban megtalálható ilyen gyermek. Tavaly nagycsoportosokkal foglalkoztunk és nem egy, hanem öt-hat gyermek is a tizennyolcból nehezen kezelhető volt. Év elején egy új gyermek is érkezett a csoportba, aki előzőleg egy másik településen úgymond már „kikészítette” az óvónéniket. Kicsit tartottunk tőle, de egy hónapig nem tapasztaltunk semmi agressziót, negatív viselkedést. Kedves szóval, barátságosan fogadtuk minden nap. Egy nap aztán valamitől ma sem tudom mitől, de megváltozott a gyermek és a többi verekedős, túlmozgékony, kevésbé figyelők közé keveredett. Ettől a naptól egyre több gond tornyosult elénk. Veszekedés, verekedés, csúnya beszéd, makacsság jellemezte. Amikor kedve támadt részt vett a kezdeményezéseken, ha nem akkor elvonult, vagy zavarta a többieket.

Mindent bevetettünk kolleganőmel, hogy javítsunk a helyzeten. Szerencsére előző évben részt vettünk a „Hét szokás” c. továbbképzésen, ahol sok pozitív gondolatot, módszert ismertünk meg. A gyerekeknek a pozitív tulajdonságait naponta többször erősítettük. Mézes cseppel motivációs táblán jutalmaztuk a helyes cselekvéseket, például helyes feladatvégzés, játékpakolás, sikeres puzzle kirakás, illedelmes beszéd, társ segítése, stb. Ha öt darab mézes csepp kigyűlt öntapadós matricát, ha tíz darab akkor Kinder figurát kaptak ajándékba. A gyerekeket igyekeztük nap mint nap pozitív élményhez juttatni. Kevés szabályokkal, de azokat szigorúan betartva, sokat festettünk, barkácsoltunk, meséltünk, énekeltünk. Játék közben ha sérelem ért valakit, vagy mérges lett, bekísértük a „kuckóba”, ahol szivacslabdát (haraglabdát) nyomogathatott, nagyokat üvölthetett és a trambulinon mozoghatott. Ha megnyugodott folytathatta a játékot.

Akinek néha ez sem volt elég, azokkal leültünk és szemébe nézve beszélgettünk, vagy bábozásra hívtuk. A bábok napi szinten a csoport életében fontos szerepet töltöttek be. Gyakran mi óvónők is meséltünk, báboztunk a gyerekeknek és többször maguk is kitaláltak bábjeleneteket és eljátszották, sőt még nézőket is hívtak, a többi gyermek társaikat. Olyan is előfordult, hogy  a gyermek és az óvónő is együtt bábozott. Ilyenkor előjöttek az otthoni és egyéb sérelmek, problémák, amiket könnyen megtudtunk bábozás során és orvosolhattuk.  Egyszerű megbízásokkal is enyhítettük a hiperaktív gyermek helyzetét. Felelősöket is választottunk, például mosdófelelős, játékfelelős, étkezésfelelős. Nekünk is könnyebb, ha úgy kezdjük a mondatot, hogy meg tudom dicsérni Xy-t. Ezután többnyire mindenki megfelelően viselkedett és tette a dolgát.

Különböző mozgás pályát is rendeztünk be a terembe, ahol levezethették a gyermekek a feszültséget. A csoportunkban galéria és csúszda is megtalálható, így a nagymozgás, ami ebben a korban igen fontos, folyamatosan biztosított. A finommozgás fejlődését pedig gyöngyfűzéssel, tépéssel, gyűréssel és egyéb kézműves tevékenységgel segítettük. Természetesen az udvaron is sok játék található, és hetente háromszor hosszabb sétára indultunk, ahol tapasztalatokat és ismereteket gyűjthettünk. Néptánc oktatáson részt vettek a gyerekek, heti egy alkalommal. Néptánc pedagógus ismertette a gyerekeket a népdalokkal, a népi mondókákkal és egyszerű néptáncos motívumokkal. Év végén a szülőknek bemutatót tartottunk. Sajnos ez a gyermek nem vett részt ebben, mindig mást csinált. Ilyenkor vele külön foglalkoztunk, festettünk, rajzoltunk, barkácsoltunk, mert ezeket nagyon szerette.

A játszótéren gyakran minden gyermeket bevontunk és futóversenyt rendeztünk. Előtte ordító óriásokká váltunk: szembe álltak a gyerekek egymással és túl kellett kiabálni a másikat. Ezt nagyon szerették. A mérgük, a dühük, rövid idő után elszállt.  A csoportot többször elvittük báb és élő színházba is. A közös pozitív élmény szintén feszültségoldónak bizonyult. Biciklitúrákat, kirándulásokat is szerveztünk a közeli erdőbe, ami szintén verekedés, veszekedés nélkül telt el. Sajnos nem mindig sikerült a konfliktusokat, veszekedéseket orvosolni, de a „nehéz” gyermekeket is sikerült felkészíteni az iskolára. Sok biztatással, pozitív tulajdonságok kiemelésével, élményekkel, apró megbízásokkal, a valós helyzetek megélésével (állatsimogatás, boltlátogatás, stb.) tudtuk elérni. Az év során drámapedagógiai játékokat is bevezettünk (energiakör, önismereti játékok, bizalomjátékok, szituációs játékok). A csoportszobában a szerepjátékokhoz többféle anyagot, kendőt, kalapot, kellékeket elhelyeztünk, amivel fantáziájuk, képzetük fejlődött.

A sok játék és pozitív megerősítés a kezelhetetlen, agresszív gyermekeket is megszelídítette. A „legnehezebb” gyermek is szeretetre méltó gyermek. Valahol, valaki elrontott valamit, nagyon gyorsan meg kellene találni, hogy mi az és nehézzé teszi a gyermek, a szülő, és a nevelő életét.  Minél több szeretettel fordulunk a gyermek felé annál hamarabb megtaláljuk a hozzá vezető utat. A boldog óvodás és iskolás kort minden gyermek megérdemel. A kellő megértés, tiszteletet pedig minden pedagógust megillet.

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Ez egy csoda, hogy ő itt van" - Gryllus Dorka nem számított rá és észre sem vette, hogy 47 évesen újra babát vár

Gryllus Dorka, a népszerű színésznő őszintén mesélt családi életéről és váratlan terhességéről Kadarkai Endre "Nőszintén" című műsorában. A most 52 éves színésznő elárulta, hogy 47 évesen, amikor már lemondott a gyermekvállalás lehetőségéről, hatalmas meglepetésként érte, hogy ismét babát vár.

Tragédia Győr mellett: Gyógyíthatatlan beteg volt a gyermek, akivel az anyja a vonat elé lépett

Győr közelében, Ménfőcsanak mellett egy 41 éves nő végzetes döntést hozott: péntek este karjában hároméves kisfiával egy száguldó vonat elé lépett. A környékbelieket sokkolta az eset, amelyet egyesek szerint az anya kétségbeesése váltott ki, mivel gyermeke gyógyíthatatlan betegséggel küzdött. Az asszony vélhetően tudatosan választotta ki a helyszínt, ahol a vonatok nagy sebességgel haladnak, és ahol nem maradt esély a túlélésre.

Tragédia Tatabányán: öngyilkos lett egy általános iskolás diák

A rendőrség közigazgatási eljárás keretében nyomozást indított az ügy kivizsgálása érdekében.

Családi tragédia Győr közelében: karján a kisgyermekével lépett a vonat elé egy édesanya

Tragédia történt péntek este Győr-Ménfőcsanak közelében: egy édesanya, karján a gyermekével a vonat elé lépett. Az édesanya azonnal meghalt, a gyermek életéért a gyorsan kiérkező mentők küzdöttek, de nem tudták megmenteni – írja a MÁV-csoport Facebook-oldala.

Élelmiszerek, amelyek felerősíthetik a menopauza tüneteit

A táplálkozás nagy jelentőségű lehet a menopauza tüneteinek enyhítésében, a csontritkulás, a hízás és más negatív egészségi következmény mérséklésében. De nemcsak arra érdemes figyelni, mi legyen a tányéron, hanem arra is, mit érdemes elkerülni. Imre Noémi, a Nőgyógyászati Központ dietetikusa, okleveles táplálkozástudományi szakember Msc ez utóbbi témáról beszél.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja