Együtt nevelünk, együtt nevetünk
Együtt nevelünk, együtt nevetünk
Magyarországi Református Egyház Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Fejlesztő Nevelés-oktatást Végző Általános Iskola, Óvoda, Kollégium, Utazó Gyógypedagógusi Hálózat és Pedagógiai Szakszolgálat Kiskunhalasi Tagintézménye
Bori Judit vagyok, jelenleg a Református EGYMI vezetője és az óvodai területen az óvodapedagógusi munka szakmai mentora. Óvodapedagógusként 16 évet dolgoztam és szakmai pályafutásom különlegesen kalandos útja vezetett a sajátos nevelési igényű gyermekek ellátásához. Jelenleg gyógypedagógus kolléganők segítségével végezzük 3 óvodai csoportban a halmozottan sérült gyermekek óvodai nevelését, melyben igyekszünk ötvözni a normál óvodai ellátás gyakorlatát a gyógypedagógiai gyakorlattal. Leginkább az élet adta helyzetek adják ennek alapját, melyben nagy szükségünk van a szakmai együttműködésre és a kreatív gondolkodásra, hogy neveltjeink számára megtaláljuk a fejlődésüket szolgáló leg optimálisabb módszereket és eszközöket.
Óvodás gyermekeink nevelését, fejlesztését a saját szakmai elvárásainknak és a szülők igényeinek megfelelően a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve (32/2012 EMMI rendelet, sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve) alapján végezzük:
„A sajátos nevelési igényű – a testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, halmozottan fogyatékos, valamint a pszichés fejlődés zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott – gyermekek óvodai nevelését végző óvoda, a nevelési programját az Óvodai nevelés országos alapprogramja, valamint az e rendelet 1. számú mellékleteként kiadott Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelvében foglaltak figyelembevételével készíti el, illetve fogadja el.”
Intézményünkben jelenleg három óvodai csoportban valósulnak meg a fejlesztések. A csoportokban, kis létszámban (5-6 fő) folyik az óvodai nevelés. Minden csoportban egy pedagógus és egy pedagógiai munkát segítő asszisztens tevékenykedik. Óvodai csoportjainkban minden gyerek egyéni, individuális fejlesztése valósul meg, sokszínű foglalkozások és terápiák kereteiben. A gyermekek eltérő képességprofiljai miatt, az egyéni differenciálás elengedhetetlenül fontos feladatunk.
A fejlesztő óvoda céljai: a köznevelésben való részvétel lehetőségének biztosítása, a súlyosan, halmozottan fogyatékos gyermekek fejlesztése, nevelése, gondozása, hosszú távú célunk, hogy gyermekeink felkészüljenek, az integrált nevelésre.
A fejlesztő óvoda feladatai: olyan környezet biztosítása, amely a tanuló testi, értelmi és szociális képességeinek kibontakozását segíti. A normalizáció és a participáció alapelvei érvényesülésének biztosítása a nevelés, oktatás és fejlesztés során. A környezet megismerésének elősegítése, az énkép, önismeret kialakulásának segítése, az önrendelkezés elismerése és a gyermekkor megélésének biztosítása. Testi és lelki egészség biztosítása, jó testi - lelki közérzet megteremtése, segédeszközök felhasználása a fejlesztés, nevelés során. Esztétikai, érzelmi élményszerzés biztosítása. 3 - 6 (7) éves korú gyermekek életkorának, fejlettségi szintjének megfelelő, inger gazdag felzárkóztató készség-, és képességfejlesztése.
Micimackó csoport:
A csoport vegyes életkorú (3-6 éves korig) eltérő képesség profilú gyermekekből áll. Kettő lány és három fiú alkotják a csoportot. A gyermekek szakértői véleményekben az alábbi diagnózisok találhatóak:
- Nem meghatározott (súlyos) mentális retardáció, mozgásfejlődés specifikus zavara, anarthria, epilepszia
- Nem osztályozott mentális retardáció, kisfejűség
- Mentális retardáció, kisfejűség
- Mentális retardáció, pervazív fejlődési zavar
- Gyermekkori autizmus, nem osztályozott mentális retardáció egyéb viselkedésromlással, a kifejező beszéd zavara
A foglakozások tervezésekor minden gyermek sajátosságaihoz igazodva tervezem meg a foglalkozás feladatait. Az autizmus spektrumzavar sajátosságaiból adódóan a képes napirenddel szemléltetem a tevékenységeink sorrendjét.
Óvodásaink fejlesztése az alábbi terápiákkal, foglalkozásokkal egészül ki:
- bibliai foglalkozások,
- kutyás terápia,
- lovas terápia,
- mozgásfejlesztés,
- logopédiai fejlesztés,
- egyéni fejlesztés,
- foglalkozások a fényszobában,
- cselekvésbe ágyazott élményszerű tapasztalatszerzés.
Bibliai foglalkozás:
Intézményünk a hitélet gyakorlása a mindennapok részét képezik. A foglalkozásokon bibliai történeteket hallgatnak a gyermekek, étkezéseket előtt és étkezések után közösen imádkozunk a gyermekekkel, heti egyszer délután is bibliai foglalkozáson vehetnek részt a gyermekek.
Kutyás terápia:
A Csiga-Biga Mozgás-, és képességfejlesztő Alapítvány pályázatán keresztül valósul meg az intézményünkben a kutyás terápia. Több évben is működött már ez az állatasszisztált foglalkozás. A foglalkozás felépítése: körbeülünk és köszönünk Connornak. verssel, mondókával kísérve a kutya sétáltatása. Különféle csipeszek válogatása, csipeszelés a kutya szőrére, megadott sorrendben leszedés. Labda dobása, kérésre a kutya visszahozza az eldobott labdást. Fújó gyakorlat során köles golyó fújása a kutyának. Bátorságpróba- átkúszás a kutya alatt. A kutya vezetése egyedül. Elköszönés Conortól és a terapeutától. A terápia a gyermekekre nagyon pozitív hatással van. Szeretik, várják a foglalkozásokat. A szülők is elégedettek a délutáni foglalkozás színvonalával, eredményeivel.
Lovas terápia:
A lovas terápia heti rendszerességgel valósul meg. Az intézmény kisbusza szállítja a gyermekeket és kísérőiket a lovaglást helyszínére. A tanyán a gyermekek a lovaglás mellett, állatokat nézhetnek, sétálhatnak a friss levegőn, találkozhatnak élő állatokkal, így lesz a későbbiekben olyan élményük, amelyhez visszacsatolhatnak, egy-egy foglalkozás alkalmával. Nagyon élvezik a gyermekek a foglalkozásokat.
Foglalkozás a fényszobában
Az ingerekben gazdag környezet megvalósítását több szempontból is jól megtervezetten kell kialakítani. A csoportba autizmussal élő gyermek is jár, akinek a hétköznapokban és a csoportszobában kevesebb inger befogadására van kapacitása, mint más gyermekeknek, viszont egy-egy ilyen fényszoba foglakozás segítheti fejlődését. A csoportba epilepsziával élő gyermekek is járnak. Az epilepsziás roham egyik kiváltó tényezője lehet az erős, váltakozó fények, villogások. A mi csoportunkban a folyamatos megfigyelés volt az első lépés. A megfigyelések során, arra a következtetésre jutottunk, hogy az ő esetükben a fények nem váltanak ki rohamot. Így az egész csoport fejlesztése megvalósulhat a fényszobában, fokozott figyelem mellett.
A fényszoba kialakítása
Az általunk kialakított fényszobát több gyógypedagógiai szempontot figyelembe véve rendeztünk be. A megközelíthetőség fontos szerepet játszott abban, hogy a földszinten helyezkedik el, és a csoportszobáktól távolabb, halkabb környezetet biztosít a gyermekek számárra. Az ablakok reluxa van felszerelve, amivel a megfelelő fényviszonyok kialakíthatóak. A külső fények minimalizálása segít abban, hogy a fényadó eszközökkel kibocsájtott ingerek fokozottabban érvényesüljenek. A különböző fények kapcsolóit magasabbra szerelték, így a gyermekek számára nem elérhetőek. Az aljzatot szőnyeg borítja, a falak színe fehér, így jó alapot biztosít a rávilágított fénynek. A szobában tapintófal is található. A baldahinnal felszerelt sarok egyéni feladatok megvalósítását teszi lehetővé.
A szoba több fejlesztésre szolgáló eszközzel rendelkezik.
Ilyen a tapintófal, ami a gyermekek taktilis érzékelését fejlesztő eszköz. Ez több textúrát sorakoztat fel, mely a falra van felhelyezve, olyan magasságban, hogy a gyermekek ülve kényelmesem tudják tapintani. Méretükben viszonylag nagy darabok vannak az egyes textilekből, körülbelül 15*20 cm-es darabok. Ennek jelentősége, hogy azok a gyermekek is megtapasztalhassák ennek a játéknak az élményét, akik mozgásukban akadályozottak.
Van a teremben lehetőség párologtatásra, különböző illóolajok használatára, de kreatívan lehet alkalmazni gyümölcsöket, például narancshéjat, ha ezzel kapcsolatos témahét van. Az illatok differenciálása révén még egy érzékelési terület aktivizálása valósul meg a foglalkozások alkalmával.
A helyiségben lehetőség van különböző hangok és zenék hallgatására, több hangszóró és egy laptop található itt. Ezek a falra felszerelt polcokon vannak megfelelő magasságban, hogy a gyermekek számára ne legyen elérhető, lerántható, így biztonságos legyen mindenki számára. A laptopon több kategóriában vannak elkülönítve a használandó hanganyagok, ez megkönnyíti az óra gördülékeny menetét. Alkalmazható hanghallás fejlesztésére?, zeneművek hallgatására, vagy épp az aktuális tematikához kapcsolódó mesék, gyermekdalok, mondókák, valamint mozgással kísérendő mondókák és dalok hallgatására is. A pedagógusok nyugtató, zenéből is készítettek egy gyűjteményt, amit általában a foglalkozások végén, levezető jelleggel relaxációs zenét hallgatnak a gyermekekkel együtt.
A helyiségben egy forgó fotel is helyet kapott, melyet a gyermekek egyesével, pedagógus felügyelete mellett használhatnak. Kisebb gyermekek esetén a lepedőben hintáztatás is megvalósítható.
És természetesen fények kibocsájtására alkalmas eszközök is megtalálhatóak itt. Van egy tükrös gömb, amely a szoba plafonján középen helyezkedik el, ez a rávetített fényeket gyönyörűen töri meg. Emellett vannak lámpák, melyek fény effektusokat vetítenek a falra. Ezek tűz és víz mintára emlékeztetnek, színüket meghatározott időnként váltogatják. Ezek segítségével többféle hangulat, és játék valósítható meg egy-egy tevékenység során.
Ezek alkalmazhatósága a Micimackó csoporttal
A tevékenység kezdetét a fényszoba képével jelzi a pedagógus, mivel a csoportban van gyermek, akinél képes kommunikációt, vizuális megsegítést alkalmaznak. A foglalkozások kezdetekor a fényszobába lépés előtt a gyermekek leveszik a cipőiket, így lépnek a csoportszobában. A balesetveszélyes helyzetek elkerülésére érdekében a pedagógus előzetesen felhívja a gyermekek figyelmét az eszközök biztonságos használatának módjára, valamint ez egymásra figyelés jelentőségére. A foglalkozás felépítése többnyire azonos, de tartalma az aktuális témáknak megfelelően variálható. Ilyen téma volt az állatok világnapja alkalmából az állathangok felismerése, vagy a szülinapok esetében az ehhez illő zene meghallgatása is. A fényeffektusok használatának bevezetése során fontos volt a fokozatosság elvének megtartása, így a gyermekek számára a különböző fények egyesével lettek bemutatva. A tapintófalat és a forgófotelt a gyermekek felnőtt felügyelettel és segítséggel tudják használni, így a foglalkozások során asszisztens jelenlétére, és segítségére egyaránt nagy szükség van. A foglalkozás során, a fényeket fokozatosan kapcsolódnak fel, ahogyan a zene hangereje is lépésről-lépésre erősödik.
Miért jó a Micimackóknak a fényszoba?
- Mert ebben a helyiségben egyszerre több eszköz alkalmazható, így a gyermekek holisztikusan kapják az ingereket.
- Egyidejűleg több, ingerbefogadásra képes csatornán keresztül hatunk a gyermekekre, így egyszerre több készség, képesség fejlesztése megvalósítható, ilyen például a szaglás, látás, mozgás, tapintás, stb … .
- Segít számukra abban, hogy a kívülről érkező ingereket befogadják, használják, célzott, intenzíven érzékelés valósul meg.
- Ez az ingerekben gazdag környezet lehetőséget ad számukra, hogy többféle készség, képesség fejlődjön.
- Ezek mellett célja, hogy aktivizáljuk és fejlesszük az alapfunkciókat.
- A cselekvésbe ágyazott élményszerű tapasztalatszerzések bővítése.
- A fényeffektusok kreatív használatával változatos játékokat, hangulatokat valósíthatunk meg.
- A különböző illatok bevonásával a gyermekek egy olyan érzékszervét aktivizáljuk, amelyet ritkán használunk ki tudatosan a nevelés más területein.
- A zenei hanganyagok nagyon változatosan jelenhetnek meg a foglalkozások. A hangulatoktól, érzelmi állapotoktól függően tudjuk használni ünneplésre szülinapok alkalmával, mozgásutánzó dalokra való táncolásra, vagy épp relaxációs zenékkel nyugodt, pihentető környezetet megteremtésére, ami segít a görcsösség oldásában.
- A forgófotellel fejlesztjük a gyermekek vesztibuláris érzékelését.
- A gyermekek testére ható ingerek, például a simogatás, a masszírozás, ellazíthatja, nyugtathatja őket, valamint figyelmüket is fejlesztheti.
- A tapintófalon található különböző textúrák érintése, segíti az érzékelés-észlelés fejlődését, a cselekvés általi megtapasztalást, így az ok-okozati összefüggések felfedezését is.
Összegzésként
A fényszoba nyújtotta lehetőségek kihasználásához a pedagógusok és a gyermekek kreativitása egyaránt fontos. A pedagógusnak fel kell tudni ismernie a gyermekek aktuális igényeit, és a foglalkozást ehhez mérten kell alakítania. Fel kell ismernie a fejlesztő eszközökben rejlő számtalan lehetőséget és ezekből a gyermekeinek megfelelőeket kiválasztani és alkalmazni. És nagyon fontos, hogy a gyermek és felnőtt kapcsolata szorosabbá válik a foglalkozások alkalmával, mert a csoportszobából kijőve, egy új közösen alkotott világba tudunk közösen játszani, együtt nevelni, és együtt nevetni!
Közösségi hozzászólások: