SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Együtt nevelünk, együtt nevetünk

Bori Judit [cikkei] - 2016-11-25
"...mert a csoportszobából kijőve, egy új közösen alkotott világba tudunk játszani, együtt nevelni, és együtt nevetni!"
Együtt nevelünk, együtt nevetünk

Együtt nevelünk, együtt nevetünk 

 

 Magyarországi Református Egyház Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Fejlesztő Nevelés-oktatást Végző Általános Iskola, Óvoda, Kollégium, Utazó Gyógypedagógusi Hálózat és Pedagógiai Szakszolgálat Kiskunhalasi Tagintézménye

Bori Judit vagyok, jelenleg a Református EGYMI vezetője és az óvodai területen az óvodapedagógusi munka szakmai mentora. Óvodapedagógusként 16 évet dolgoztam és szakmai pályafutásom különlegesen kalandos útja vezetett a sajátos nevelési igényű gyermekek ellátásához. Jelenleg gyógypedagógus kolléganők segítségével végezzük 3 óvodai csoportban a halmozottan sérült gyermekek óvodai nevelését, melyben igyekszünk ötvözni a normál óvodai ellátás gyakorlatát a gyógypedagógiai gyakorlattal. Leginkább az élet adta helyzetek adják ennek alapját, melyben nagy szükségünk van a szakmai együttműködésre és a kreatív gondolkodásra, hogy neveltjeink számára megtaláljuk a fejlődésüket szolgáló leg optimálisabb módszereket és eszközöket.

Óvodás gyermekeink nevelését, fejlesztését a saját szakmai elvárásainknak és a szülők igényeinek megfelelően a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve (32/2012 EMMI rendelet, sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve) alapján végezzük:


„A sajátos nevelési igényű – a testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, halmozottan fogyatékos, valamint a pszichés fejlődés zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott – gyermekek óvodai nevelését végző óvoda, a nevelési programját az Óvodai nevelés országos alapprogramja, valamint az e rendelet 1. számú mellékleteként kiadott Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelvében foglaltak figyelembevételével készíti el, illetve fogadja el.”

 

Intézményünkben jelenleg három óvodai csoportban valósulnak meg a fejlesztések. A csoportokban, kis létszámban (5-6 fő) folyik az óvodai nevelés. Minden csoportban egy pedagógus és egy pedagógiai munkát segítő asszisztens tevékenykedik. Óvodai csoportjainkban minden gyerek egyéni, individuális fejlesztése valósul meg, sokszínű foglalkozások és terápiák kereteiben. A gyermekek eltérő képességprofiljai miatt, az egyéni differenciálás elengedhetetlenül fontos feladatunk.

A fejlesztő óvoda céljai: a köznevelésben való részvétel lehetőségének biztosítása, a súlyosan, halmozottan fogyatékos gyermekek fejlesztése, nevelése, gondozása, hosszú távú célunk, hogy gyermekeink felkészüljenek, az integrált nevelésre.

A fejlesztő óvoda feladatai: olyan környezet biztosítása, amely a tanuló testi, értelmi és szociális képességeinek kibontakozását segíti. A normalizáció és a participáció alapelvei érvényesülésének biztosítása a nevelés, oktatás és fejlesztés során. A környezet megismerésének elősegítése, az énkép, önismeret kialakulásának segítése, az önrendelkezés elismerése és a gyermekkor megélésének biztosítása. Testi és lelki egészség biztosítása, jó testi - lelki közérzet megteremtése, segédeszközök felhasználása a fejlesztés, nevelés során. Esztétikai, érzelmi élményszerzés biztosítása. 3 - 6 (7) éves korú gyermekek életkorának, fejlettségi szintjének megfelelő, inger gazdag felzárkóztató készség-, és képességfejlesztése.

 

Micimackó csoport:

A csoport vegyes életkorú (3-6 éves korig) eltérő képesség profilú gyermekekből áll. Kettő lány és három fiú alkotják a csoportot. A gyermekek szakértői véleményekben az alábbi diagnózisok találhatóak:

  • Nem meghatározott (súlyos) mentális retardáció, mozgásfejlődés specifikus zavara, anarthria, epilepszia
  • Nem osztályozott mentális retardáció, kisfejűség
  • Mentális retardáció, kisfejűség
  • Mentális retardáció, pervazív fejlődési zavar
  • Gyermekkori autizmus, nem osztályozott mentális retardáció egyéb viselkedésromlással, a kifejező beszéd zavara

A foglakozások tervezésekor minden gyermek sajátosságaihoz igazodva tervezem meg a foglalkozás feladatait. Az autizmus spektrumzavar sajátosságaiból adódóan a képes napirenddel szemléltetem a tevékenységeink sorrendjét.

Óvodásaink fejlesztése az alábbi terápiákkal, foglalkozásokkal egészül ki:

  • bibliai foglalkozások,
  • kutyás terápia,
  • lovas terápia,
  • mozgásfejlesztés,
  • logopédiai fejlesztés,
  • egyéni fejlesztés,
  • foglalkozások a fényszobában,
  • cselekvésbe ágyazott élményszerű tapasztalatszerzés.

 

Bibliai foglalkozás:

Intézményünk a hitélet gyakorlása a mindennapok részét képezik. A foglalkozásokon bibliai történeteket hallgatnak a gyermekek, étkezéseket előtt és étkezések után közösen imádkozunk a gyermekekkel, heti egyszer délután is bibliai foglalkozáson vehetnek részt a gyermekek. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kutyás terápia:

A Csiga-Biga Mozgás-, és képességfejlesztő Alapítvány pályázatán keresztül valósul meg az intézményünkben a kutyás terápia. Több évben is működött már ez az állatasszisztált foglalkozás. A foglalkozás felépítése: körbeülünk és köszönünk Connornak. verssel, mondókával kísérve a kutya sétáltatása. Különféle csipeszek válogatása, csipeszelés a kutya szőrére, megadott sorrendben leszedés. Labda dobása, kérésre a kutya visszahozza az eldobott labdást. Fújó gyakorlat során köles golyó fújása a kutyának. Bátorságpróba- átkúszás a kutya alatt. A kutya vezetése egyedül. Elköszönés Conortól és a terapeutától. A terápia a gyermekekre nagyon pozitív hatással van. Szeretik, várják a foglalkozásokat. A szülők is elégedettek a délutáni foglalkozás színvonalával, eredményeivel.

Lovas terápia:

A lovas terápia heti rendszerességgel valósul meg. Az intézmény kisbusza szállítja a gyermekeket és kísérőiket a lovaglást helyszínére. A tanyán a gyermekek a lovaglás mellett, állatokat nézhetnek, sétálhatnak a friss levegőn, találkozhatnak élő állatokkal, így lesz a későbbiekben olyan élményük, amelyhez visszacsatolhatnak, egy-egy foglalkozás alkalmával. Nagyon élvezik a gyermekek a foglalkozásokat.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foglalkozás a fényszobában

Az ingerekben gazdag környezet megvalósítását több szempontból is jól megtervezetten kell kialakítani. A csoportba autizmussal élő gyermek is jár, akinek a hétköznapokban és a csoportszobában kevesebb inger befogadására van kapacitása, mint más gyermekeknek, viszont egy-egy ilyen fényszoba foglakozás segítheti fejlődését. A csoportba epilepsziával élő gyermekek is járnak. Az epilepsziás roham egyik kiváltó tényezője lehet az erős, váltakozó fények, villogások. A mi csoportunkban a folyamatos megfigyelés volt az első lépés. A megfigyelések során, arra a következtetésre jutottunk, hogy az ő esetükben a fények nem váltanak ki rohamot. Így az egész csoport fejlesztése megvalósulhat a fényszobában, fokozott figyelem mellett.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A fényszoba kialakítása

Az általunk kialakított fényszobát több gyógypedagógiai szempontot figyelembe véve rendeztünk be. A megközelíthetőség fontos szerepet játszott abban, hogy a földszinten helyezkedik el, és a csoportszobáktól távolabb, halkabb környezetet biztosít a gyermekek számárra. Az ablakok reluxa van felszerelve, amivel a megfelelő fényviszonyok kialakíthatóak. A külső fények minimalizálása segít abban, hogy a fényadó eszközökkel kibocsájtott ingerek fokozottabban érvényesüljenek. A különböző fények kapcsolóit magasabbra szerelték, így a gyermekek számára nem elérhetőek. Az aljzatot szőnyeg borítja, a falak színe fehér, így jó alapot biztosít a rávilágított fénynek. A szobában tapintófal is található. A baldahinnal felszerelt sarok egyéni feladatok megvalósítását teszi lehetővé.

A szoba több fejlesztésre szolgáló eszközzel rendelkezik.

Ilyen a tapintófal, ami a gyermekek taktilis érzékelését fejlesztő eszköz. Ez több textúrát sorakoztat fel, mely a falra van felhelyezve, olyan magasságban, hogy a gyermekek ülve kényelmesem tudják tapintani. Méretükben viszonylag nagy darabok vannak az egyes textilekből, körülbelül 15*20 cm-es darabok. Ennek jelentősége, hogy azok a gyermekek is megtapasztalhassák ennek a játéknak az élményét, akik mozgásukban akadályozottak.

Van a teremben lehetőség párologtatásra, különböző illóolajok használatára, de kreatívan lehet alkalmazni gyümölcsöket, például narancshéjat, ha ezzel kapcsolatos témahét van. Az illatok differenciálása révén még egy érzékelési terület aktivizálása valósul meg a foglalkozások alkalmával.

A helyiségben lehetőség van különböző hangok és zenék hallgatására, több hangszóró és egy laptop található itt. Ezek a falra felszerelt polcokon vannak megfelelő magasságban, hogy a gyermekek számára ne legyen elérhető, lerántható, így biztonságos legyen mindenki számára. A laptopon több kategóriában vannak elkülönítve a használandó hanganyagok, ez megkönnyíti az óra gördülékeny menetét. Alkalmazható hanghallás fejlesztésére?, zeneművek hallgatására, vagy épp az aktuális tematikához kapcsolódó mesék, gyermekdalok, mondókák, valamint mozgással kísérendő mondókák és dalok hallgatására is. A pedagógusok nyugtató, zenéből is készítettek egy gyűjteményt, amit általában a foglalkozások végén, levezető jelleggel relaxációs zenét hallgatnak a gyermekekkel együtt.

A helyiségben egy forgó fotel is helyet kapott, melyet a gyermekek egyesével, pedagógus felügyelete mellett használhatnak. Kisebb gyermekek esetén a lepedőben hintáztatás is megvalósítható.

És természetesen fények kibocsájtására alkalmas eszközök is megtalálhatóak itt. Van egy tükrös gömb, amely a szoba plafonján középen helyezkedik el, ez a rávetített fényeket gyönyörűen töri meg. Emellett vannak lámpák, melyek fény effektusokat vetítenek a falra. Ezek tűz és víz mintára emlékeztetnek, színüket meghatározott időnként váltogatják. Ezek segítségével többféle hangulat, és játék valósítható meg egy-egy tevékenység során.

Ezek alkalmazhatósága a Micimackó csoporttal

A tevékenység kezdetét a fényszoba képével jelzi a pedagógus, mivel a csoportban van gyermek, akinél képes kommunikációt, vizuális megsegítést alkalmaznak. A foglalkozások kezdetekor a fényszobába lépés előtt a gyermekek leveszik a cipőiket, így lépnek a csoportszobában. A balesetveszélyes helyzetek elkerülésére érdekében a pedagógus előzetesen felhívja a gyermekek figyelmét az eszközök biztonságos használatának módjára, valamint ez egymásra figyelés jelentőségére. A foglalkozás felépítése többnyire azonos, de tartalma az aktuális témáknak megfelelően variálható. Ilyen téma volt az állatok világnapja alkalmából az állathangok felismerése, vagy a szülinapok esetében az ehhez illő zene meghallgatása is. A fényeffektusok használatának bevezetése során fontos volt a fokozatosság elvének megtartása, így a gyermekek számára a különböző fények egyesével lettek bemutatva. A tapintófalat és a forgófotelt a gyermekek felnőtt felügyelettel és segítséggel tudják használni, így a foglalkozások során asszisztens jelenlétére, és segítségére egyaránt nagy szükség van. A foglalkozás során, a fényeket fokozatosan kapcsolódnak fel, ahogyan a zene hangereje is lépésről-lépésre erősödik.

Miért jó a Micimackóknak a fényszoba?

  • Mert ebben a helyiségben egyszerre több eszköz alkalmazható, így a gyermekek holisztikusan kapják az ingereket.
  •  Egyidejűleg több, ingerbefogadásra képes csatornán keresztül hatunk a gyermekekre, így egyszerre több készség, képesség fejlesztése megvalósítható, ilyen például a szaglás, látás, mozgás, tapintás, stb … .
  • Segít számukra abban, hogy a kívülről érkező ingereket befogadják, használják, célzott, intenzíven érzékelés valósul meg.
  • Ez az ingerekben gazdag környezet lehetőséget ad számukra, hogy többféle készség, képesség fejlődjön.
  • Ezek mellett célja, hogy aktivizáljuk és fejlesszük az alapfunkciókat.  
  • A cselekvésbe ágyazott élményszerű tapasztalatszerzések bővítése.
  • A fényeffektusok kreatív használatával változatos játékokat, hangulatokat valósíthatunk meg.
  • A különböző illatok bevonásával a gyermekek egy olyan érzékszervét aktivizáljuk, amelyet ritkán használunk ki tudatosan a nevelés más területein.
  • A zenei hanganyagok nagyon változatosan jelenhetnek meg a foglalkozások. A hangulatoktól, érzelmi állapotoktól függően tudjuk használni ünneplésre szülinapok alkalmával, mozgásutánzó dalokra való táncolásra, vagy épp relaxációs zenékkel nyugodt, pihentető környezetet megteremtésére, ami segít a görcsösség oldásában.
  • A forgófotellel fejlesztjük a gyermekek vesztibuláris érzékelését.
  • A gyermekek testére ható ingerek, például a simogatás, a masszírozás, ellazíthatja, nyugtathatja őket, valamint figyelmüket is fejlesztheti.
  • A tapintófalon található különböző textúrák érintése, segíti az érzékelés-észlelés fejlődését, a cselekvés általi megtapasztalást, így az ok-okozati összefüggések felfedezését is.

Összegzésként

A fényszoba nyújtotta lehetőségek kihasználásához a pedagógusok és a gyermekek kreativitása egyaránt fontos. A pedagógusnak fel kell tudni ismernie a gyermekek aktuális igényeit, és a foglalkozást ehhez mérten kell alakítania. Fel kell ismernie a fejlesztő eszközökben rejlő számtalan lehetőséget és ezekből a gyermekeinek megfelelőeket kiválasztani és alkalmazni. És nagyon fontos, hogy a gyermek és felnőtt kapcsolata szorosabbá válik a foglalkozások alkalmával, mert a csoportszobából kijőve, egy új közösen alkotott világba tudunk közösen játszani, együtt nevelni, és együtt nevetni!


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.

A szerkesztő ajánlja