Naprendszert fedeztek fel a Szivárványban?
Kiss Noémi vagyok, a Péceli Harangvirág Református Óvoda Szivárványcsoportos óvodapedagógusa. Homogén nagycsoportunkban az idei nevelési évre olyan témákat kerestünk a kolléganőmmel, amelyek kihívást és felfedezendő terepet kínálnak a gyerekeknek. Be kell vallanom, hogy a projekt alatti kutatómunkában rengeteg új ismerthez jutottam magam is. Így alakult, hogy kincskereső őszi heteink után „táguló világunkkal” kezdtünk el ismerkedni.
A Föld mozgásával, alakjával, felszínével, talpunk alatti belső folyamatokkal indítottuk a tematikus projektünk első hetét, ahol a hét csúcspontja a vulkán kísérlet bemutatása, illetve újra és újra való elismétlése volt.
Számítottam arra, hogy a téma felkelti a csoport érdeklődését, de arra nem készültem fel, hogy elég sok háttér információval rendelkeznek a gyerekek, és az első héten már olyan fogalmak is szóba kerülnek, mint az ózón réteg és a naprendszer. A gyerekek sorra hozták be otthonról a témához kapcsolódó könyveket, játékaikat, gyermekenciklopédiákat, és a 6 évük alatt megszerzett tudástárukat. A világító földgömb egy hónapon keresztül ontotta hangulatos fényét, és sok gyerek vizsgálta meg nagyító alatt a földrészek és óceánok határait, a gömb apró részleteit.
„Fölkelt immár a szép Hold
A csillagezres égbolt
Oly tisztán tündököl...” (Református Énekeskönyv)
- Énekeltük minden pihenő idő kezdetén ezt a számomra oly kedves éneket.
A „kék bolygónk” után a Hold keltette fel a gyerekek figyelmét.
Napról napra jelentés érkezett egy-egy gyerektől, hogy előző este melyik holdfázist vélte felfedezni az égen. Izgalmas beszélgetések alakultak ki az űrhajósokról, a gyerekek elképzelték milyen érzés lehetne kilépni a Holdra, de a gravitáció valahányszor keresztülhúzta számításaikat. Naponta aktív edzéseket tartottunk, hiszen az űrhajósok is évekig készülnek a nagy küldetésre.
Miután a Holdtól is távolabb merészkedtünk képzeletben, a bolygók sokfélesége teljesen lenyűgözte a gyerekeket. Heteken keresztül tanulmányozták a könyveket, IKT eszköz segítségével megértették a bolygók mozgását, felfedezték azt a tökéletes összhangot a naprendszerben és a világűrben, ami a véletlen során nem jöhetett létre. Megköszönték az Alkotónak, Istennek azt a színes, változatos és gyönyörű világot, amit ajándékba kaptak, és közösen egy hosszú listát „írtunk” arról, mi, akik a szivárvány csoportba járunk, hogyan tudunk nap-mint nap vigyázni erre az ajándékra.
Képzeletben valóban sokszor elindultunk olykor a csillagos ég felé, olykor pedig a naprendszer bolygói felé. A mesék, versek, énekek után, a Planetáriumi előadás nagy segítség volt ebben.
Különböző technikák segítségével papírra vetették saját elképzelésüket a világűrről és a naprendszerről. (Feladat: 3 megadott színből színkeveréssel a világűr megfestése; szintén színkeveréssel a kedvenc bolygó megfestése, kivágása és a világűrre való ráragasztása)
A naprendszer elkészítésének ötlete már régóta ott motoszkált a fejemben, és egyre nagyobb reményeket fűztem hozzá, hiszen a gyerekek nagyon lelkesek, és aktívak voltak, sok ismerettel és motivációval, így hamarosan a közös nagy vágyunk lett. Az elkészítéshez szükséges eszközöket összegyűjtöttük: 10 db lufi, liszt, víz, újságpapír, lapos tál, kanál, vízfesték, tempera, fogkefe, fekete tüll anyag, szabó olló, hó spray, drót, damil
Az elkészítés menete:
-
Lufik felfújása méretarányosan, csiriz elkészítése lisztből és vízből.
-
Újságpapír bekenése csirizzel, gondos rásimítása a lufira legalább két rétegben.
-
Száradás után a bolygók kifestése a megfelelő színekkel.
-
A világűr elkészítése: fekete tüll anyag levágása; két különböző technikával csillagok és meteorok ábrázolása.
1. technika: fehér vízfesték és fogkefe segítségével festékspriccelés (szitázás technika szita nélkül)
2. technika műhó spray használata (nyomaték, dőlésszög, vékony réteg!)
-
Az elkészült elemek sorba rendezése, felfüggesztése a felnőttek segítségével, a gyerekek ötletei, instrukciói alapján.
A drótok segítségével szerettük volna érzékeltetni, hogy a bolygók különböző pályákon mozognak, és azt is, hogy a Naphoz képest egyre távolabb találhatóak a világűrben. A sor végét a Plútó zárja, bár jól tudjuk, hogy visszaminősítették törpe bolygónak, mégis úgy döntöttek a gyerekek, hogy még a legkisebbnek is helye van a Szivárvány csoportban található naprendszerben.
A közös munka minden tevékenységi területen rengeteg fejlesztési lehetőséget rejtett magában. Ezeket igyekeztem is kiaknázni. A hosszabb munkafázisok során azonban arra is volt alkalmam, hogy egy-egy nyugodt és meghitt beszélgetésben megismerjem a téma feldolgozása által megindított új gondolatokat, a világról alkotott véleményeket. Óvodapedagógusként tudom, hogy ezek bizony kincset érő pillanatok. Örülök, hogy sok ilyen kinccsel gazdagodhattam.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: