Mese a Kék csoport életéről, mindennapjairól
Ez az év tehetséggondozást jócskán rejtett, mivel nagyon jó felnőtt csapatunk (különösen kreatív, jól együttműködő óvónők, dajka néni, népi oktató és fejlesztő pedagógus) segítette az iskolába készülő gyermekeket, akik a sokféle tevékenység során kipróbálhatták, megmutathatták tudásukat, miközben élvezhették a tevékenységek sokszínűséget. Lesz szó sok-sok pályázatra készülődésről, mesedramatizálásról KÉK CSOPORT MÓDRA, egészséges életmódra nevelés kapcsán Ability-hétről, ismerkedtünk az energiával játékosan, mégis tudományos keretek között és persze a kreatív hétköznapokról. Az év alatt összegyűjtött tudás, a közös élményszerzés és - adás - amit ezek által átélhettünk közösen - egy életre szóló emlék marad.
Első mesém a pályázataink és a nyereményeinkről fog szólni…
„Egyszer volt, hol nem, volt egyszer egy iskolába készülő Kék csoport, akik nagyon szerettek együtt barkácsolni, rajzolni, pályázatokon indulni, ezért amikor…”
1) …A Munkácsy Mihály Művelődési Ház pályázatot hirdetett „Karácsonyi üdvözlet Törökbálintról”címmel ...
egy közös művel készültünk a pályázatra. A kék csoport közös fenyőfájára minden egyes gyermek egy-egy karácsonyi díszre a saját karácsonyi élményét, vagy ajándék ötletét, kívánságát rajzolhatta, ezzel téve még meghittebbé a várva várt ünnepet. Ezen a képeslap pályázaton az óvodák közül a 2. helyet sikerült elnyernünk.
2) …facebook pályázaton indultam a csoport nevében sikeresen, Kerekerdő Mese Klub főnyereményét megnyertük...
December 12-én vehettem át a nyereményt, nagy volt az öröm a csoportban, amikor megtudták, hogy elsők lettek. Főnyeremény egy délután volt, ahol sok-sok meglepetéssel készültek nekünk! A törökbálinti Panoráma étterem biztosította nekünk a helyszínt.
A Kerekerdő Mese Klub játékos csapat vetélkedőkkel készült, és kézműves programokat kínáltak a gyerekeknek. Közben sorban állás volt, hogy senki le ne maradjon az arcfestésről.
A SensatioNail jóvoltából az anyukák körmei megszépültek az új gél lakokkal. A Tomatti étterem finom pizzával tömte meg a játékban kifáradt kicsik és nagyok pocakját,
Folyamatos fényképezés volt, így az Élmény-klip jóvoltából sok kép készült a mulatságról.
A Pablosky spanyol cipők képviseletében hasznos tanácsokkal látták el a szülőket,
a meseíró pedig mesélt a gyerekeknek! Klassz délután volt, élménydús, közösségépítő és egyben a karácsonyi készülődést megszépítő program.
3) …Hagyományok Háza által kiírt: „Zöld erdőben, zöld mezőben sétál egy madár”- rajzpályázaton indultunk, ahol az 566 pályázat közül választották ki a mienket is - itt tárgyjutalomban részesültünk...
Az Aranyszóló pintyőke történetét készítettük el egy kinyitható könyv formájában, amit a népi motívumok, a mézeskalács figurák ihlettek. Ezen a pályázaton dramatizálásainkat is bemutathattuk írásos formában - erről később még lesz szó. Lehetőségünk adódott a Mesemúzeum meglátogatására is, ami inspiráló volt a mesét szerető gyermekek számára, és a pályázatra való készülődésben is segített.
4) …Eszterhéj Alapítvány által hirdetett – „Az én tavaszom” - saját csoport tavaszi dekorálása pályázatra küldtem a csoportunkról képet...
Ez ismét egy Facebook pályázat volt, ahová a csoport tavaszi díszeiről készített képeket és a csoportképet kellett felrakni. Négy országból 85 pályázati munka érkezett: 62 hazai, 23 pedig határon túli magyar gyerekektől. Összességében több mint tízezer-négyszáz szavazat érkezett a munkákra. 1002 szavazatot a Törökbálinti Bóbita Óvoda Kék csoportja kapott, ezzel mi nyertük meg a "Legtöbb szavazatot begyűjtő csoport" különdíját, ami rengeteg játékból és CD-ből, mesekönyvből és ábrázoló eszközből állt össze.
5) …Madarak- fák napjára és méhek rajzpályázatra is készítettünk képeket...
Mindkét pályázati anyagra büszkék vagyunk, de sajnos ezekkel nem sikerült nyernünk. Ezáltal jó kis beszélgetés alakult ki, végre beszélgethettünk arról, hogy nem lehet mindig minden alkalommal győzni. Hiába éreztük azt, hogy nagyon jól sikerültek a képek, sokat dolgoztak vele a gyerekek és mi is. Úgy éreztem, hogy ezt is át kell élni, együtt tanulni a „vereséget”, illetve azt, hogy ezt lehet úgy is megélni, hogy ez jó hangulatban, közösen több napig tartó kaland volt. Ezekkel a művekkel kezdtük a csoportunk előtti folyosónk díszítését, a nyeremények, oklevelek, művek kiakasztását. Hogy ezzel kapjunk pozitív megerősítést, szép emlékeket, pillanatokat, ha csak ránézünk a képre.
6) …Happy Tennis és Fair Play közös rajzpályázatán is indultunk- ”Kapd el az ütőt” - címmel, ahol ismét 1. helyezettek lettünk...
A főnyeremény hihetetlen volt: Fergeteges Alma koncert, Happy Tennis bemutató foglakozás és egy mini buli az óvodában a Fair Play Trade támogatásával – felfújható ugráló várral, arcfestővel és egyéb játékokkal. Ez a nap egy hatalmas, tényleg fergeteges egész napos program volt, amiben az egész óvoda minden egyes gyermeke, összesen 292-en, 35 felnőttel részt vett. Leírhatatlan az az érzés, amit átélhettünk a gyerekekkel közösen, el sem hittük a nyeremény nagyságát, mikor kiderült, hogy miénk lett a főnyeremény. Azért egy kis kölyökpezsgő és süti segített az öröm átélésében. Az Alma együttes csaknem egy órán át zenélt nekünk, majd ennek keretében a csoport megkapta a díjat az egész óvoda szeme láttára, majd teniszeztünk, az ugráló várakat használhattuk egész nap, végül egy arcfestés tette fel a koronát a napra.
Ezek a pályázatok arra is alkalmat adtak, hogy sok új mesét ismerjünk meg, hogy közösen választhassuk ki az eszközöket, majd az eddig alkalmazott technikák alkalmazásával egy újfajta ábrázolási módot is kivitelezhettünk. Az új pályázatok témái észrevétlenül is beilleszkedtek a játékukba szerepjátékként. A pályázatok elkészítése olyan motivációt adott a gyerekek és felnőttek számára, hogy e közös munkában mi felnőttek önkéntelenül is túlszárnyaltuk a gyerekeket. Az elkészült munkát látva azt éreztük, hogy a közös munka által ismereteik gyarapodtak, színlátásuk,- világuk gyarapodott, új szavakkal bővült a szókincsük és a mesterségek világába is betekinthettek. Szépérzékük finomodott és ez az egyéni rajzaikon is megmutatkozott.
Második mesém a mesekönyvek varázslatos erejéről, a mesékről, és mesedramatizálásról szól…
„Egyszer volt, hol nem, volt egyszer egy iskolába készülő Kék csoport, akik nagyon szerették a meséket, főként, ha el is játszhatták azokat, ezért a kék csoport immár 4. éve élt a mese bűvöletében…, avagy a mesék, a mesekönyvek és a mesedramatizálás a kék csoportban ...
Mivel a mese nyújtja a legkomplexebb fejlesztést az óvodás gyermek számára, e köré fűzve éljük, tarkítjuk az óvoda mindennapjait, ezzel a varázslattal próbáljuk nevelni a jövő nemzedékét, hogy ők már örömmel és sok tudással felvértezve adják át gyermekeiknek a meséket, azok örök érvényű szépségével együtt. Minden évet erre a vonalra fűztünk fel. Kiemelném a nagycsoportban eljátszott karácsonyi műsornak szánt „Didergő királyt” és az évzáróra „A kiskakas gyémánt félkrajcárját”.
Az idei, utolsó évben iskola előkészítő csoportként (6-7 éves gyerekekről szól a mesém), abba a kitüntetett helyzetbe kerülhettünk, hogy a néphagyomány éltetés is bekerült a napi tevékenységeink közé. A komplex művészeti tevékenységek közé illesztjük innovációként a néphagyomány éltetést, mely magába foglalja a népszokásokat, jeles napokat, ünnepeket, a népi kismesterségeket, a népköltészetet, népmesét, népdalokat és néptáncot. Ági néni (A népi kismesterségek szakoktatója) kitűnő munkáját dicséri, hogy már szeptember végén, a népmese napján csoportunk dramatizálta az egész óvoda gyerekhadának a „Szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack…” című mesét.
Karácsonykor Betlehemeztünk ismét Ági néni vezetésével. Felidéztük a Kisjézus születését, és együtt örülhettünk a pásztorok táncának, amit a csoportunk fiú tagjai nagyon élvezettel gyakoroltak. A lányok angyali serege énekelte végig a műsor folyamán a Mennyből az angyal című dalt. A szülők és az óvónők segítettek megfelelő öltözéket találni minden szereplőnek. Ezt a műsorunkat ismét az egész óvoda látta. Mindent átható adventi hangulatot hozott közénk. A felkészülés alatt rengeteg új (főleg természetes) anyaggal, technikával, mesterséggel ismerkedtünk meg. A többi csoport és a családok is nagy örömmel fogadták fellépésünket.
Anyák napjára a Csipkerózsika mesét, év végére, ballagásra a Szent Péter és a 3 vándor történetét dolgoztuk fel, és dramatizáltuk, most főként néptáncokkal és népi énekekkel, játékokkal kiegészítve, hiszen ebben az évben a néphagyományőrzésnek különösen nagy figyelmet szentelünk.
A mesedramatizálás rengeteg új eszköz megismerésével, díszlet- és jelmezekhez való készülődéssel járt, ami kreatív, boldog és vidám heteket okozott a csoportban.
A mesekönyv írás is folytatódott az utolsó évben. Alkalmaztuk a mese gyógyító erejét, amikor a kórházban lévő kisfiúhoz elküldtem Hópelyhet, a macit, aki ezután minden hétvégét más családnál töltött, és ezt az együtt töltött időt a szülők a gyerekek közreműködésével mesés vagy leíró szövegbe ágyazták. A mesekönyv címe: „Hópehely történetei a kék csoporttal” lett, saját illusztrációkkal kiegészítve, amit egy szülő segítségével bekötve tudtunk átadni a gyerekeknek év végén.
Másrészt idén a Varázskönyv bővítésére is volt lehetőségünk. Előző karácsonykor meghirdettük, hogy otthon tanult versekkel, dalokkal és mesékkel lehet fellépni a családnak kis műsor keretében. Egy család elő is adott egy általuk írt mesét. Ez a kis meseelőadás ihlette az új mese projektünket, hogy akár otthon közösen vagy akár bent az oviban írjunk egy rövid kis mesét. Ebből év végére egy általam összefűzött és családoknak ajándékba adott mesekönyv lett, amihez én írtam az első mesét, ami természetesen a kék csoportról szólt. A címe a Kék csoport varázskönyve lett. Ezt a mesekönyvet azóta is elővesszük, nézegetjük.
Új, a mesefeldolgozás kiegészítő részévé vált a Papírszínház felhasználása, amiben a gyerekek is részt vettek Ez segített abban, hogy meséket illusztrálhassanak, írhassanak, készíthessenek. A papírszínház a mese egy-egy fontosabb részletét illusztrációként a keretbe illesztve mondhatják el a mesét folyamatában. Ez a rajzolást, a mesélést, a lényeg kiemelését is segítette.
Harmadik mesém egy teljesen más témával folytatódik…
Egészséghét, érzékenyítő program, Ability - hét
A nem megfelelő életvitel, a helytelen táplálkozás, a mozgásszegény életmód, a túlhajszoltság kimerültséghez, betegségek sokaságához vezet. A legtöbb ember akkor ébred tudatára, hogy egészsége is van, amikor az évek során elveszíti azt. Ezért tartom ezt a fajta tudást és annak átadását az egyik legfontosabb és alapvető feladatunknak. Hiszen az egészség a felnövekvő nemzedék érdeke, mindenkinek éreznie kell, hogy ez egy „befektetés” a jövőbe, a mostani generáció boldogulásának elengedhetetlen feltétele. Ezért a KÉK CSOPORT életének kiscsoport óta fontos részei a jól bevált egészségtudatos programjaink, pl. a csoportban való közös sütés-főzés (jeles napok és évszak alapján is), mindennapi mozgás (2 hetente kosárlabdaedző tart edzést gyermekeimnek), és a szelektív hulladékgyűjtés (folyosón és csoportszobában is van szelektív hulladékgyűjtő).
Egészséghét hetében, a folyosón levő szépen leterített asztalokon azon a napon kiírt ételféleségekből készítettünk kis kínáló tálcákon meglepetés falatokat a többi csoportnak és szülőknek is (ami alapján készült folyamatosan a csoport szakácskönyve is). A szülőktől is sok segítséget kaptunk, őket is motiválta a sok finomság. Különleges alapanyagokat (zöldség, gyümölcs, fűszerek, teák), saját otthon készített egészséges ételeket hoztak, ezzel is gazdagítva a receptgyűjteményünket.
2016 - os Egészséghét Kék csoport és a Bóbita Óvoda heti programja
Az idei akadályverseny programja különleges volt:„Játék határokkal és határok nélkül” címmel Ability-napokat szerveztem a csoportoknak és a saját csoportomnak külön is.
Hétfőn: 10-11 óra között futóversenyt tartottunk az összes csoport részvételével. Kb. 1 óra alatt sikerült az óvoda körüli futás, amit mindannyian nagyon élveztünk. A szervezés nem okozott problémát, az óvodai dolgozók segítették az út biztosítását.
Kedd: Kutyaterápiás bemutatót szerveztünk 2x: 4 csoport részére, ahol az Egyesület tagjai a 20-25 perces segítőkutyás bemutató alatt, kifejezetten óvodai tudatformáló tevékenységeken keresztül, nem csak a fogyatékosok integrációjának elősegítésére, hanem az ép kisgyermekek szociális kompetenciájának fejlesztésére fejlesztettek ki, különböző sérüléssel élő gazdák és segítőkutyáik segítségével, az óvodai életkori sajátosságokat figyelembe véve. Játékosan mutatták be, hogyan tud egy speciálisan képzett eb segíteni sérült gazdájának a mindennapokban. Gyerekek, felnőttek és állatok egyaránt élveztek azt az interaktív bemutatót.
Szerda: Nyugdíjas klubbal mézeskalácsot sütöttünk, közös éneklésre és általunk az időseknek és a többi csoportnak előadott „Csipkerózsika” előadásra is volt lehetőségünk. Ebből is szeretnék hagyományt teremteni, mivel az idősek és a gyerekek találkozása fontos része kell, hogy legyen életünknek.
Csütörtök: 11-11.30: Zenés, táncos mozgást, tornát tartott a tornateremben a rossz időjárás miatt az egyik óvó nénink. Minden csoport részt vett, a mozgás megszerettetése volt a cél, ami a zenén keresztül szerintem könnyebben megvalósult.
Péntek: 10-11.30: Ability akadályversenyt szerveztem, amit a Buláké érzékenyítő programja előzött meg a csoportunkban.
Vakok és Gyengén látók Egyesületének vezetője vakvezető kutyájával és egy látó kollegájával ellátogatott a csoportunkba a megkeresésemre. Meséltek a mindennapjairól, sokat kérdezhettek a gyerekek, ami által sokat tanultunk a vakok segítéséről, és, hogy milyen nehézségeik vannak a mindennapokban, és mekkora szerepe van egy segítő kutyának az életükben.
Ezután következett az Ability akadályverseny, ahol a 8 csoport gyerekei mind a 8 akadálypályán keresztülment, nagy élvezettel. Az Ability – nappal a célom az volt, hogy a látás-, hallás- és mozgássérült, és értelmi fogyatékos személyek beilleszkedését és elfogadását segítsük, mindenekelőtt pedig tartalmas és örömteli élményt nyújtsunk, minden gyerek játékosan próbára tehesse általunk megváltoztatott képességeit. Egészségvédelemhez érzékszervi játékok segítségével sok érzékszervet foglalkoztató tapasztalás lehetőségét biztosítottunk. A látás, hallás, mozgás, tapintás, ízlelés, szaglás csodáját természetesnek vesszük, hiányát különböző érzékszervi játékokkal mutattuk meg.
Ability- akadályverseny állomásai:
1. Állomás: Játék bekötött szemmel (Feladatok a vakság érzékeltetésére, látáskorlátozó játékok)
- Logikai játékok –kirakó bekötött szemmel
- Pohárba víz töltése ásványvizes üvegből bekötött szemmel
- Egymás etetése, öltöztetése bekötött szemmel.
2. Állomás: Mindig a fonal mentén!
- Bekötött szemmel labirintusban közlekedés, közben megadott tárgyak keresése
-„Botorkáló”: a fehérbotos közlekedés kipróbálása bekötött szemmel egy mini labirintusban
3. Állomás: Érezni a természetet
Minden résztvevő keres legalább egy tárgyat az udvaron, melyet jól ki lehet tapogatni. A tárgyakat beletesszük az "érzékelések dobozába". A gyermekek bedugják a kezüket a dobozba és elmondják a csoportnak, hogy mit éreznek. Most pedig ki kell találni, hogy melyik tárgy lehet az (termések, madártoll, gyapjú, fakéreg kagyló, stb.).
4. Állomás: Természeti hangzások (Feladatok a siketség érzékeltetésére, halláskorlátozó játék, füldugóval, fejhallgatóval kiegészítve).
A játékosok körben ülnek, mindegyiknél van egy hangszer vagy "zajcsináló". Először minden hangszert bemutatunk. Ezután bekötjük az egyik játékos szemét. Most pedig először egy hangszerrel, majd egymás után különböző hangszerekkel és végül sok hangszerrel egyszerre keltünk zajt. A játékosnak meg kell mondania, hogy melyik irányból jönnek a hangok és mely hangszerek hangját hallotta (fa, kő, avar, vízcsorgás, stb.).
- „Jelelés „: 2 gyerek feláll, az egyik beszél, a másik elmutogatja
5. Állomás:
- „Hang felismerő játék”: ismerd fel a társ hangját, bekötött szemmel
-„Beszédkorlátozó játék”: Az egyik kisgyermek kezével befogja a száját, így próbálja
- „Szóvonat”: Súg az első gyermek egy szót, a sorban utolsóig halkan súgják, utolsó kimondja hangosan
6. Állomás: Akadályverseny a tornateremben (Feladatok a mozgáskorlátozottság érzékeltetésére, mozgáskorlátozó játék)
Akadályok kialakítása, melyek két lábbal átléphetők, de tolókocsival vagy mankóval nem lehet átjutni rajtuk.
- Labirintusban közlekedés bottal, kerekes székkel, zsákban ugrálás, kerekes székes szlalomozás.
7. Állomás:
- Lábbal, szájjal festés, ebből kiállítás rendezése.
- Fél kézzel szendvics, tea készítése.
8. Állomás: Memória (Értelmi fogyatékosság érzékeltetése)
- Cserép memória: cserepek alatt különleges képek, tárgyak elhelyezése, kitalálása
Azt kívántuk tudatosítani, hogy sérült társaink teljes értékű emberek, akik ugyanolyan hétköznapi problémákkal küzdenek, mint mi, csak adott esetben nehezebb körülmények között. Ez az érzékenyítés fontos része lehet az elfogadásnak, így saját bőrükön tapasztalhatják meg, hogy milyen nehézségekbe ütközik egy mozgás-, hallás-, látássérült vagy egy értelmi fogyatékos ember. Arra sarkalljuk ezzel őket, hogy minél többen legyenek fogyatékos embertársaik segítségére és az előítéletek ebben a témában is megszűnjenek.
A héten minden csoportnak minden nap 1-1 feladatot kellett megoldani, jutalom 1-1 pecsét a gyerekek kezére, a csoport papírjára. Végül minden csoport oklevelet vehetett át, hogy az Egészséghéten részt vett. A csoportunk által szerkesztett, bekötött Receptgyűjteményt is át tudtuk adni mind a 8 csoportnak és év végén minden KÉK CSOPORTOS családnak. Ez a receptgyűjteményt sok év alatt gyűjtögettem össze, főként az egészséges ételek receptjeit tartalmazza, amit a csoportban szoktunk elkészíteni a gyerekekkel közösen, és amit a szülőktől is tanultunk.
Negyedik mesém Energiával tölt fel…
Energia- és környezettudatos életmód és az Energia Kommandó
A Bóbita óvoda a város első öko-óvodája, napkollektor, zöld tető és geotermikus fűtés teszi lehetővé ezt. Ezért is, meg az éghajlatváltozás hétköznapi életünket érintő változásai miatt is, úgy éreztem, hogy az éghajlatvédelem, környezettudatos, energia- és vízhasználat témájában kellene jobban elmélyednünk ebben az évben.
Az energia projektet azért próbáltam ki a gyerekekkel, mert minél inkább érezhetők az éghajlatváltozás hétköznapi életünket is érintő következményei, annál fontosabb a gyerekek szemléletformálása, és minél korábban kezdjük, annál jobb. Ráadásul fontos szempont volt, hogy könnyen, játékosan, a gyerekek számára minél több ismeretet nyújtsak, rendszerezzek játékos formában és módon az energiatakarékossággal kapcsolatban, az óvodáskorú gyermekek körében. A játékban megszerzett ismereteket azután alkalmazzák a mindennapok során az óvodában és a családi közegben egyaránt. Sokkal fontosabb alapelv a szokások alakítása, az ismeretek interiorizálódása.
A játéktevékenység általi tevékenykedtetés volt a célom, ami számtalan képességüket fejleszti. Pl.: kreativitás, kézügyesség, finommotorika, kognitív képességek, szocializációs képességek, fogalmi gondolkodás, és ami a fő cél, megtanulják, mi az energia, hogyan tud okosan gazdálkodni egy óvodás az energiával.
Mielőtt a hetet elkezdjük, de közben is folyamatosan olyan fogalmakról kellett beszélgetnünk, mint: energia, takarékosság, pazarlás, villamos áram, honnan nyerünk energiát stb.
1. Él? Működik? - foglalkozás.
Nagyon megtetszett a gyerekeknek a bevezető játék a mozgó versek, amit azóta is sokszor játszottuk már ezeket a játékokat. Rengeteg mozgó- játékot, élőlényt, tárgyat találtunk a környezetünkben.
2. Mi működteti? – miniprojekt
Az energia fogalmát könnyen megértették, hamar beleélték magukat az energia „helyzetébe”.
A sok mozgásos játék (Keresd meg a szobában!Így mozog! utánzó játék) segítette a tanulást, élményszerűvé tette. A gyermekek felismerték, hogy az energia érték, elemi szinten felfogták az energia szó tartalmi jelentésének lényegét, alapvető ismereteik lettek az energiaforrásokról és az energiafogyasztó eszközökről (elemek, akkumulátorok, újratölthető elemek
3. Ahol élünk – foglalkozásterv
Reggel meglepetésként egy borítékban kapták meg a gyerekek a Föld puzzle változatát, mindenki hazavihette otthoni használatra! Óvodai séta során megújuló energiákat kerestünk, jókat beszélgettünk milyen energiákat használunk a mindennapjainkban és hogyan tudnánk takarékoskodni. Igaz-hamis játék segítette a tudás mélyítését..
4. Mire hozzánk került – drámafoglalkozás
Olyan játékokat kértünk be, amik elemmel és akkumulátorral működnek, amik energiát használnak, amiket a játékboltban meg lehetett vásárolni. Tökmaggal mértük az energiafogyasztás nagyságát. Végül egy nagy közös vonatozással zártuk a napot. A játékboltos játék megfogta a gyerekeket.
5. Energiaforrások – játékok, megfigyelések, alkotások
A gyerekek egy egész délelőtt építették a homokozóba a homokvárat. Szép, napos délután végül kipróbáltuk a szél és a víz erejét. Megtapasztaltuk, hogy a víznek egyrészt éltető, másrészt pusztító, romboló ereje is van.
6. Te is tehetsz érte – feladatlapok
Nagy örömmel színezgették a feladatlapokat, a jutalom végül egy varázslatos kép lett. Mind hazavihették az elkészült színezőket. Nagy élvezettel végeztük a gyerekekkel amikor a környzettudatosság (pl. mi az megújuló energia, szelektív hulladékgyűjtés, újrahasznosítás) fontosságáról tanultunk.
Az energetika területén a tudatosság azt jelenti, hogy a gyerekek nemcsak tisztában vannak azzal, hogy mikor, mire mennyi energiát használnak el, hanem képesek lesznek arra is, hogy befolyásolják az energia felhasználását. Nem fogyasztanak több energiát, mint amennyit feltétlen muszáj.
Az energia tudatosság elválaszthatatlan a környezeti tudatosságtól. Mivel mostanra kiderült, hogy a Földünket tönkre tesszük, ha ész nélkül használunk energiát. Ezért próbáltuk ki ezt a programot, ami segítette a gyerekeket a környező világ megismerésében is. Az ő ötleteiket is beépítettem a játékba. Ez a projekt az éghajlatvédelem összetett témáját könnyebben feldolgozható részterületekre bontotta szét. A játékos, könnyen feldolgozható témák által a környezetvédelem fontosságát élvezettel sajátították el a gyerekek.
Energia Kommandó
Ezután már egy tudatos és célszerű lépés volt meghívni az Energia Kommandósokat a törökbálinti Bálint Márton iskola 8. osztályos tanulóit. Ingyen, gyorsan és nagy örömmel jöttek el hozzánk, bemutatva az újrahasznosítás lehetőségeit. Készítettek az ovisainkkal egy műanyag palack nyuszit, amit édességgel töltöttek fel. Jó hangulatú, tanulságos nap volt.
Játékos környezetvédelmi előadásuk után egy csodálatos és szívmelengető ajándékkal leptük meg őket. Újrahasznosított anyagokból készítettünk hangszereket, (amelyeket közösen fel is avattunk), és rajzot is készítettünk számukra.
Ezután meghívást kaptunk egy Flashmobra az Energia Kommandó jóvoltából, amit Törökbálinton szerveztek az összes óvodás és Általános és Középiskola diákjai, tanárai részvételével, mely a megújuló energiák népszerűsítéséről, az új technológiák használatáról és a környezettudatos életmódról szólt. Élmény dús nap volt ez is.
Végül az utolsó, befejező mesém a mindent átható mindennapjainkról mesél…
Vagyis a kreatív hétköznapjainkról mesélnek a képeink
Mivel nem folytatásos a mesém, és érzem, hogy fárad az olvasó, csak néhány képet szeretnék még bemutatni, hogy a hétköznapokon is, az évszakokat figyelembe véve rajzoltunk, barkácsoltunk, megismerve közben az anyagok különböző felhasználási módjait, a közös és egyéni tevékenységben lévő öröm- és tudásszerzést, mindeközben élményekben gazdag perceket szerezve egymásnak.
Talán még mesélhettem volna azon tevékenységekről, amikkel foglalkoztunk év közben, pl. az emlékezetes kirándulásainkról, kertünk folyamatos szépítgetéséről, kísérletezésekről, és év végi macivarrásról, ami kiemelkedett a sorból, mert a saját maguk varrhatták és lehelhettek életet a macijukba, amit hazavihettek, emlékeztetőül az itt eltöltött dolgos évekre, de már így is nagyon hosszú lett a mesém. Ha tetszett, talán máskor folytatom.
Mivel itt a mese vége, aki olvassa, fusson véle. Használata nem tiltott!
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Közösségi hozzászólások: