SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Csodaszerek az óvodai nevelésben

Kita Zsuzsanna [cikkei] - 2016-11-23
A pályafutásomat végig kísérő legfontosabb kérdés, amelyre ma is (parkolópályán egy éves kisfiammal) ugyanolyan lelkesen keresem a választ, és a módot... a: "Hogyan adhatom át a boldogsághoz vezető ajtók kulcsait a gyerekeknek?" - című.

Mindig is az a hit mozgatott, hogy mi, óvodapedagógusok sokkal többet tehetünk a gondozási feladatok elvégzésénél és az ismeretátadás, szokásalakítás munkájánál is, amelyek kétség kívül fontosak. Mégis hihetetlen mértékben többre képes az óvodai nevelés, azontúl is, hogy felkészít az iskolára.
Meggyőződésem, hogy a csoportra szabottan (és itt a csoport összes összefüggéséről beszélek,) jól megtervezett-megszervezett, jól kihasznált egymásra épülő évek alatt, mögé- és előrelátó gondolkodásmódot, kreatív és rugalmas életszemléletet alakíthatunk ki a kisgyermekekben. Ezek segítségével pedig boldogabbá tehetjük őket, s általuk a világot. Azt hiszem ezért lettem óvónő.

A szent cél eléréséhez vezető utam nem egyenes és széles, amiért nagyon hálás vagyok. A pályámat egy nehéz összetételű csoportban kezdtem, amelyet szikrázó elméjű, de többnyire viselkedészavarral küzdő gyerekek alkottak. Így hát mindannyiunknak elkelt a saját csoportunkra szabott segítség. Eleinte a problémamegoldó-konfliktuskezelő képességem fejlesztése és kreatívabb, rugalmasabb hozzáállásom kialakítása érdekében kerestem új megoldásokat. Ennek módszerei pedig a lábam előtt hevertek, mint kövek a porban, azt kiabálva:

- Vegyél fel, nézz meg jól, s lásd mekkora kincs van a kezedben, de aztán adj tovább!

Ami működött számomra, azt a gyerekekkel is kipróbáltuk, akik úgy tették magukévá, mint ha mindig a sajátjuk lett volna. Én pedig telepakoltam a pedagógiai boszikonyhámat olyan csodaszerekkel, melyek közül itt is bemutatok egyet, s amelyek legalább olyan használhatóak, mint a háztartásban a szódabikarbóna.

Hát jöjjön akkor az egyik kedvencem; a „Szemszög váltás”, vagy „Új szemszög technika”, ez a pofonegyszerű gyakorlat, ami mégis csodákat művelt velünk.

Ahogy már említettem, a kezdetekben nekem segített olyan kicsik szemszögébe helyezkedni, akiknek nehézséget okozott néhány szituáció, ami a többi gyerek számára teljesen komfortos.
Mivel nekem bevált, kidolgoztam a technika elsajátításához segítségemre szolgáló játékokat, lehetőségeket, amelyekről itt hosszabban nem tudok írni, de hogy érthető legyen: amikor néhány nagyon egyszerű és szórakoztató játék során a gyerekek megérezték a nézőpont váltás összefüggéseit (minden ponton mást veszünk észre, közelebbről több látszik, stb.), tovább léptünk.
Ekkor már pár szereplős szituációs játékok során szerepcsere segítségével élhették át a gyerekek a szemszög váltás, illetve az új nézőpont lehetőségének izgalmát, játékossága által nyújtott feszültségoldó hatását.

Később, vadabb összetűzések után, ők kérték az új nézőpont játékot, amik során vitatkoztunk, nevettünk, véleményt cseréltünk, szóval nagyon jól szórakoztunk. Közben megtanultunk kreatívabb módon, rugalmasabban, több szemszögből nézni a dolgokra, személyekre, helyzetekre. Megszoktuk, hogy hogyan helyezkedjünk a másik helyébe egy kialakulóban lévő konfliktus közben. Aztán mire nagyobbak lettek, elég volt szóban megbeszélni a felvázolt helyzetet. Mindig a nyitottság és az elfogadás jellemezte a csoportjaimat, amit ennek a lassan felfedezett, éveken át gyakorolt módszernek is biztosan köszönhetünk. Így neveltük egymást kreativitásra, s tettük képessé magunkat a sokszor oly nehéz nézőpont változtatásra.

Köszönet minden egyes percért a gyerekeknek, akik mindig arra motiváltak, hogy keressek, fejlődjek.
 

A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Három gyerek tűnt el Szigetszentmiklósról

A szigetszentmiklósi rendőrök a lakosság segítségét kérik három gyermek eltűnésének felkutatásában.

Epekövesek, figyelem! Íme a gasztroenterológus ünnepi tanácsai

Az ünnepi időszakban tömegesen jelentkeznek a sürgősségi ellátásban az epekólikás betegek. Dr. Pászthory Erzsébet, a Gasztroenterológiai Központ gasztroenterológus, belgyógyász szakorvosa szerint, ha valaki már átélt ilyen rohamot, az soha nem felejti el; megfelelő kezelés híján pedig bármikor újra jelentkezhetnek a tünetek, és akár súlyosabb szövődményeket is okozhatnak a kövek.

Elmúlhat-e magától a pánikbetegség?

A pánikbetegséggel nehéz együtt élni, különösen, ha úgy érezzük, kicsúszik a kezeink közül a kontroll a rohamok kapcsán. Érdemes-e arra várni, hogy majd "magától" elmúlik a nehézség? Egyáltalán léteznek-e olyan eszközök, amelyekkel elősegíthetjük a javulást? Mikor és miért érdemes orvoshoz fordulni? Dr. Veres Andrea főorvos, a Pszichiátriai Központ pszichiátere adott választ a kérdésekre.

Óriási a korai felismerés jelentősége a nőgyógyászati daganatoknál is

A daganatos betegségek korai felismerése sok esetben élet-halál kérdése lehet, de legalábbis meghatározza a kezelés lehetőségeit. Így van ez a nőgyógyászati daganatok esetében is: minél korábban sikerül felismerni a betegséget, annál jobbak lehetnek a kilátások. Dr. Hernádi Balázs, a Nőgyógyászati Központ szülész-nőgyógyásza, a nőgyógyászati onkológia specialistája elmagyarázta, mikor, kinek és milyen vizsgálatok szükségesek az időben történő diagnosztizáláshoz.

Tények és tévhitek a máj méregtelenítéséről

Év elején sokakban felmerül az úgynevezett májméregtelenítés gondolata, különösen néhány átmulatott éjszaka után. De vajon valóban méregteleníthető a máj? Megvédhetjük-e a májunkat a károsodástól és ha igen, mit kell ehhez tennünk? Dr. Németh Aliz, a Hepatológiai Központ hepatológusa, gasztroenterológus adott hiteles válaszokat a kérdésekre.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja