SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Szorgalmas kis mókusok

- 2016-11-22
Abrudán Judit-Hajnal vagyok, 2012 óta dolgozom óvodapedagógusként Erdélyben. Jelenleg a Kolozsvártól 20 km-re fekvő településen, Gyaluban, ahol egyetlen magyar nyelvű csoport, a Mókuskák csoportja működik, s emiatt vegyes korosztályú gyerekkel foglalkozunk, mindössze 22 gyerekkel.
Szorgalmas kis mókusok

Csoportunkban helyet kap úgy a 2 és fél éves gyerek, mint a 6 éves is, emiatt kicsit nehezebb dolgunk van, azonban a gyerekek annyira segítőkészek egymással, hogy a nagyok önkéntesen gondoskodnak és segítenek a kisebbeknek. Mindez nagyon megkönnyíti munkánkat, ugyanis, ha a kisebbnek éppen anyahiánya van, s szomorkodik, a nagyobbak vigasztalják, s elterelik a figyelmét. Jó látni, hogy a kis óvodások, mennyire törődnek egymással.

Csoportunk napközis programmal működik, így kolléganőmmel együtt eléggé sok időt töltünk naponta a gyerekekkel, s tevékenységeink folytán a legnagyobb hangsúlyt arra fektetjük, hogy a gyerekek jól érezzék magukat az óvodában, beilleszkedjenek a csoportba, megtalálják a helyüket, barátságos hangulat legyen és minél többet játszódjunk, játszva tanuljunk. Fontos számunkra, hogy a gyerekek minél több népdalt, gyerekdalt, gyermekverset és mondókát ismerjenek, sajátítsanak el. Ugyanakkor figyelünk arra, hogy tevékenységeink minél érdekesebbek legyenek, gyakorlatiasak, közel álljanak a gyerekekhez, s az ők igényeiknek megfelelőek legyenek. Törekszünk a gyerekkel megismertetni a környezet szépségeit, s mindezeket megszerettetni velük, azért, mert a természet csodálatos, sok kincset rejteget, ezt pedig minden gyereknek meg kell ismernie, azáltal pedig, hogy megismeri, szeretnie, óvnia és tisztelnie kell.

Környezetismereti játékok által próbáljuk bevezetni a gyermekeket a természet csodálatos világába, ezáltal pedig egy kis örömet és jó kedvet vinni a tanulásba. A kis óvodások életében fontos szerepet tölt be a játék, közel áll hozzájuk és ez által könnyebben megjegyzik a dolgokat. A játék az, ami a gyerek számára a felszabadultságot és az örömet adja, ezáltal sokkal könnyebb őket megfogni és tanulásra késztetni. A játékok alatt a gyerekek úgy tanulnak, hogy észre sem veszik, hogy tanulás volt, nem kerül erőfeszítésbe és mégis elsajátítják az új dolgokat. Minden környezettel kapcsolatos ismeret elsajátítása hozzájárul a környezettudatos magatartás alakulásához. Azáltal, hogy a gyerekek megismerik a természet szépségeit, rejtelmeit, kialakul bennük egy környezetbarát viselkedés.

Október folyamán, az ősz témát dolgoztuk fel, sétáltunk a természetben, játszódtunk, megfigyeltük a természet változásait s kincseket gyűjtögettünk, faleveleket, terméseket, bogyókat. Ezekkel díszítettük és varázsoltuk őszi hangulatúvá csoporttermünket. Megtanultuk a termések elnevezéseit, megfigyeltük, milyenek ősszel a falevelek, és egy kis őszi versikét is tanultunk, mely nagyon tetszett a gyerekeknek.

Osváth Erzsébet: Jött őszanyó hideg széllel

Jött őszanyó
Hideg széllel,
Aranysárga vízfestékkel,
Sárgák lettek
A levelek,
Fújtak, fújtak 
Őszi szelek.
Fújtak, fújtak
Őszi szelek,
Lehullottak
A levelek.
Ott vannak
A fák alatt.
Látod a sok
Aranyat?

S a versike mellett, őszi énekeket is tanulgattunk: Ősz szele zümmög... , Sárgul már, sárgul már, a falevél...

Az összegyűjtött kincseinkkel nem csak a termüket díszítettük, hanem játszódtunk velük, csoportosítottuk őket, számlálgattuk, méregettük őket. S mint ahogy a kis mókusok szeretik a diót, s a mogyorót, éppen úgy szeretik a gyerekek is, ezért rengeteget törtünk s ettünk az oviban. Sőt még gesztenyét is sütöttünk s megkóstoltuk milyen íze van. Egy mondókát is tanultunk:

„Kemény dió, mogyoró,
kis mókusnak ez való.
Odújába elrakja,
télen elropogtatja.”

Sokat szorgoskodtunk s készültünk a télre. Egyik nap, a gyerekek által hozott, gyűjtött gyümölcsökből, gyümölcssalátát készítettünk. S mondanom sem kell, a gyerekek nagyon örvendtek ennek a tevékenységnek, énekelgetés és mondókázgatás közben, pucolták, tisztították s vágták a gyümölcsöket, igazán kis segítség kellett nekik csupán. Amellett, hogy készítettük a gyümölcssalátát, megneveztük a gyümölcsöket, felsoroltunk róluk tulajdonságokat, s ezáltal még inkább megismertük őket. Kísérleteztünk is egy kicsit, a kísérletünknek az volt a fő szempontja, hogy megbarnulhat-e az alma? Ezt úgy figyeltük meg, hogy egy almát négy felé vágtunk. Az egyik darabot hűtőbe tettük, a másikat fóliába csomagoltuk, a harmadikra pedig egy kis citromlevet csorgattunk, a negyedik darabbal pedig nem csináltunk semmit. Ezután pedig megnéztük, hogy melyikkel mi történt, melyik barnult meg. A gyerekek azóta is azt emlegetik, hogy milyen jó volt s milyen finom salátát készítettünk, mert ugyebár meg is ettük közösen. Miután elfogyasztottuk a gyümölcssalátát, varázslósat játszódtunk. A gyerekek szaladgáltak a teremben, s a varázsló egy kendővel megérintette a szaladgáló gyerekek valamelyikét. Akit megérintett, az egy őszi gyümölccsé változott – ő nevezte meg a gyümölcsöt, majd a varázsló mögött szaladt a többi gyerek után. Addig játszódtunk, amíg mindenki gyümölcs nem lett a képzeletbeli kertben.

Pár nap elteltével a gyerekek zöldségeket hoztak, s befőttes üvegeket, s kis mókusokhoz hasonlóan mi is készültünk a hidegebb napokra, savanyúságokat tettünk el télire. Megneveztük a zöldségeket, megnéztük melyik, hogy néz ki, milyen színű, mondókákat s gyerekdalokat tanulgattunk róluk, krumpli nyomdával festményeket készítettünk, mosolygós vidám zöldségeket készítettünk. Annyira szorgalmasak voltak a gyerekek, hogy mindenki pucolta, vágta és saját maga helyezte el a befőttes üvegébe a zöldségeket. Nem is kell mondanom, hogy kóstolgatás is ment nagyon, ízlett a gyerekeknek a káposzta, karfiol, sárgarépa, s nem csak a befőttes üvegbe tették őket, hanem a pocakjukba is.

Az őszi témát körülölelő tevékenységeinket egy szüreti bállal zártuk, ahol a falu apraja és nagyja egyaránt összegyűlt a kultúrotthonban s mindenki jól érezte magát. A gyerekekkel egy verses, énekesek, gyermekjátékos kis műsorral készültünk s örvendeztettük meg a falu apraját, s nagyját.

Óvodapedagógusként mindent meg kell tennünk annak érdekébe, hogy a környezetismeretet a gyermekek nyelvére fordítsuk, és a játékok segítségével megszerettessük. Érdeklődésük felkeltése elsődleges. Ha pedig felkeltettük érdeklődésüket, motiváltabbak lesznek, és rájönnek arra, hogy a természetet ismerniük, óvniuk, tisztelniük kell, mivel ez számukra is fontos. Ez is egy módja annak, hogy környezettudatos, környezetbarát gyerekeket neveljünk.
 

A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.

A szerkesztő ajánlja