Szorgalmas kis mókusok
Csoportunkban helyet kap úgy a 2 és fél éves gyerek, mint a 6 éves is, emiatt kicsit nehezebb dolgunk van, azonban a gyerekek annyira segítőkészek egymással, hogy a nagyok önkéntesen gondoskodnak és segítenek a kisebbeknek. Mindez nagyon megkönnyíti munkánkat, ugyanis, ha a kisebbnek éppen anyahiánya van, s szomorkodik, a nagyobbak vigasztalják, s elterelik a figyelmét. Jó látni, hogy a kis óvodások, mennyire törődnek egymással.
Csoportunk napközis programmal működik, így kolléganőmmel együtt eléggé sok időt töltünk naponta a gyerekekkel, s tevékenységeink folytán a legnagyobb hangsúlyt arra fektetjük, hogy a gyerekek jól érezzék magukat az óvodában, beilleszkedjenek a csoportba, megtalálják a helyüket, barátságos hangulat legyen és minél többet játszódjunk, játszva tanuljunk. Fontos számunkra, hogy a gyerekek minél több népdalt, gyerekdalt, gyermekverset és mondókát ismerjenek, sajátítsanak el. Ugyanakkor figyelünk arra, hogy tevékenységeink minél érdekesebbek legyenek, gyakorlatiasak, közel álljanak a gyerekekhez, s az ők igényeiknek megfelelőek legyenek. Törekszünk a gyerekkel megismertetni a környezet szépségeit, s mindezeket megszerettetni velük, azért, mert a természet csodálatos, sok kincset rejteget, ezt pedig minden gyereknek meg kell ismernie, azáltal pedig, hogy megismeri, szeretnie, óvnia és tisztelnie kell.
Környezetismereti játékok által próbáljuk bevezetni a gyermekeket a természet csodálatos világába, ezáltal pedig egy kis örömet és jó kedvet vinni a tanulásba. A kis óvodások életében fontos szerepet tölt be a játék, közel áll hozzájuk és ez által könnyebben megjegyzik a dolgokat. A játék az, ami a gyerek számára a felszabadultságot és az örömet adja, ezáltal sokkal könnyebb őket megfogni és tanulásra késztetni. A játékok alatt a gyerekek úgy tanulnak, hogy észre sem veszik, hogy tanulás volt, nem kerül erőfeszítésbe és mégis elsajátítják az új dolgokat. Minden környezettel kapcsolatos ismeret elsajátítása hozzájárul a környezettudatos magatartás alakulásához. Azáltal, hogy a gyerekek megismerik a természet szépségeit, rejtelmeit, kialakul bennük egy környezetbarát viselkedés.
Október folyamán, az ősz témát dolgoztuk fel, sétáltunk a természetben, játszódtunk, megfigyeltük a természet változásait s kincseket gyűjtögettünk, faleveleket, terméseket, bogyókat. Ezekkel díszítettük és varázsoltuk őszi hangulatúvá csoporttermünket. Megtanultuk a termések elnevezéseit, megfigyeltük, milyenek ősszel a falevelek, és egy kis őszi versikét is tanultunk, mely nagyon tetszett a gyerekeknek.
Osváth Erzsébet: Jött őszanyó hideg széllel
Jött őszanyó
Hideg széllel,
Aranysárga vízfestékkel,
Sárgák lettek
A levelek,
Fújtak, fújtak
Őszi szelek.
Fújtak, fújtak
Őszi szelek,
Lehullottak
A levelek.
Ott vannak
A fák alatt.
Látod a sok
Aranyat?
S a versike mellett, őszi énekeket is tanulgattunk: Ősz szele zümmög... , Sárgul már, sárgul már, a falevél...
Az összegyűjtött kincseinkkel nem csak a termüket díszítettük, hanem játszódtunk velük, csoportosítottuk őket, számlálgattuk, méregettük őket. S mint ahogy a kis mókusok szeretik a diót, s a mogyorót, éppen úgy szeretik a gyerekek is, ezért rengeteget törtünk s ettünk az oviban. Sőt még gesztenyét is sütöttünk s megkóstoltuk milyen íze van. Egy mondókát is tanultunk:
„Kemény dió, mogyoró,
kis mókusnak ez való.
Odújába elrakja,
télen elropogtatja.”
Sokat szorgoskodtunk s készültünk a télre. Egyik nap, a gyerekek által hozott, gyűjtött gyümölcsökből, gyümölcssalátát készítettünk. S mondanom sem kell, a gyerekek nagyon örvendtek ennek a tevékenységnek, énekelgetés és mondókázgatás közben, pucolták, tisztították s vágták a gyümölcsöket, igazán kis segítség kellett nekik csupán. Amellett, hogy készítettük a gyümölcssalátát, megneveztük a gyümölcsöket, felsoroltunk róluk tulajdonságokat, s ezáltal még inkább megismertük őket. Kísérleteztünk is egy kicsit, a kísérletünknek az volt a fő szempontja, hogy megbarnulhat-e az alma? Ezt úgy figyeltük meg, hogy egy almát négy felé vágtunk. Az egyik darabot hűtőbe tettük, a másikat fóliába csomagoltuk, a harmadikra pedig egy kis citromlevet csorgattunk, a negyedik darabbal pedig nem csináltunk semmit. Ezután pedig megnéztük, hogy melyikkel mi történt, melyik barnult meg. A gyerekek azóta is azt emlegetik, hogy milyen jó volt s milyen finom salátát készítettünk, mert ugyebár meg is ettük közösen. Miután elfogyasztottuk a gyümölcssalátát, varázslósat játszódtunk. A gyerekek szaladgáltak a teremben, s a varázsló egy kendővel megérintette a szaladgáló gyerekek valamelyikét. Akit megérintett, az egy őszi gyümölccsé változott – ő nevezte meg a gyümölcsöt, majd a varázsló mögött szaladt a többi gyerek után. Addig játszódtunk, amíg mindenki gyümölcs nem lett a képzeletbeli kertben.
Pár nap elteltével a gyerekek zöldségeket hoztak, s befőttes üvegeket, s kis mókusokhoz hasonlóan mi is készültünk a hidegebb napokra, savanyúságokat tettünk el télire. Megneveztük a zöldségeket, megnéztük melyik, hogy néz ki, milyen színű, mondókákat s gyerekdalokat tanulgattunk róluk, krumpli nyomdával festményeket készítettünk, mosolygós vidám zöldségeket készítettünk. Annyira szorgalmasak voltak a gyerekek, hogy mindenki pucolta, vágta és saját maga helyezte el a befőttes üvegébe a zöldségeket. Nem is kell mondanom, hogy kóstolgatás is ment nagyon, ízlett a gyerekeknek a káposzta, karfiol, sárgarépa, s nem csak a befőttes üvegbe tették őket, hanem a pocakjukba is.
Az őszi témát körülölelő tevékenységeinket egy szüreti bállal zártuk, ahol a falu apraja és nagyja egyaránt összegyűlt a kultúrotthonban s mindenki jól érezte magát. A gyerekekkel egy verses, énekesek, gyermekjátékos kis műsorral készültünk s örvendeztettük meg a falu apraját, s nagyját.
Óvodapedagógusként mindent meg kell tennünk annak érdekébe, hogy a környezetismeretet a gyermekek nyelvére fordítsuk, és a játékok segítségével megszerettessük. Érdeklődésük felkeltése elsődleges. Ha pedig felkeltettük érdeklődésüket, motiváltabbak lesznek, és rájönnek arra, hogy a természetet ismerniük, óvniuk, tisztelniük kell, mivel ez számukra is fontos. Ez is egy módja annak, hogy környezettudatos, környezetbarát gyerekeket neveljünk.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Közösségi hozzászólások: