SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Kreatív tanítás és nevelés a Tátika csoportomban

Zámbori Józsefné [cikkei] - 2016-11-18
"A legjobbat nyújtsd, amire képes vagy. Nem az számít, mennyit követelsz vagy mit mondasz: az számít, milyen példát mutatsz neki" - J.Wagele
Kreatív tanítás és nevelés a Tátika csoportomban

Az óvodás korosztály a legfogékonyabb az élet minden területén. Mindent el lehet velük képzeltetni, játszani. Szívesen utánoznak és vágynak újabb és újabb tudás után. 38 éves óvónő pályafutásom alatt (10 évig vezetőként is) megtapasztaltam, hogy tényleg a szeretet, az elfogadás a siker alapjai. Az érzelmi intelligencia, az empátia, a tolerancia olyan magas szinten működik csoportomban, hogy a gyerekek egymás között is alkalmazzák. Szeretet nélkül nincs alkotás! Arisztotelész is ezt vallotta: „Amikor csak az elmét tanítják, de a szívet nem, azt tilos egyáltalán tanításnak nevezni.” Az alapigazságok öröktől fogva azonosak, a divathullámok – bár időnként elhomályosítják – el nem törölhetik sohasem őket. Az óvodás is ember, csak ő még nem ismeri az élet teljességét, csak rajtunk múlik, hogyan formáljuk, és hogyan adjuk át neki szeretettel vagy anélkül az alkalmazkodó tudást. A kreativitás szempontjából az óvodáskor kitüntetett jelentőségű, mert a gyermek gondolkodása rugalmas (szemléletes, képszerű).

A konstruktív produkcióhoz 4 feltételcsoport szükséges.

1. Tevékenység (tartalom, anyagok, cselekvési módok, szervezés)
2. Légkör (szerető, meleg-engedékeny, szabadságot adó, spontán, választható, felszabadult, motiváló, érdeklődő, segítő, támogató, biztonságot adó)
3. Idő (megfelelő időkeretek az ötletek létrejöttéhez, kivitelezéshez)
4. Szociális térSzociális környezet

  • felnőttek: utánzás, segítség-nyújtás
  • kortársak: ötletek kicserélése, versengés, kölcsönös kommunikáció.

A rugalmasságot a megoldási variációk mennyisége jelzi. Az új helyzetekhez való gyors, rugalmas, alkalmazkodás ad lendületet a kreatív munkának, a szárnyalásnak. Itt figyelhetjük meg, hogy mennyire flexibilis a gyermek gondolkodása. A fluencia szó pedig lefedi a fogékonyságot, ami a kreativitás jellemzője.

  • „Hogy járunk túl az eszén?”
  • „Hogy legyen az építendő várnak 2 bejárata?”
  • „Mi legyen az étlapon, ha éttermet nyitunk?”
  • „Mit főzzünk a piacon megvásárolt zöldségből, gyümölcsből?”

Arra törekszem mindig (vezető koromban éreztem rá erre), hogy felülről „egyben” lássam a dolgokat (helikopter szemlélet). Tehát, ha a gyerekekkel kitűztünk egy célt, azt A-tól Z-ig feldolgozzuk pl:

  • Miért mentünk a piacra, miért van piac?
  • Mit lehet ősszel vásárolni?
  • Kik árulják?
  • Mivel fizetünk?
  • Miben szállítjuk haza (kosár, hogy ne törődjön az áru).
  • Busszal jövünk haza (utazás módja).
  • Hazaérve, megbeszéljük az élményeinket lerajzoljuk, eljátsszuk.
  • Elkészítjük a vásárolt termékekből a vitaminsalátánkat.
  • A megfőzni valókat (spenót) a dajka néni a konyhában készíti el.
  • Mindig olyan gyümölcsöt vagy zöldséget is vásárolunk, ami nem közismert a gyerekek előtt: gránátalma, padlizsán, naspolya.

Az élményszerző sétáink így mindig komplexek: testi, érzelmi intellektuális, vagyis többféle örömben részesülnek egyszerre a gyerekek. A mindennapjaink megéléséhez, olyan közösséget formálok, ahol minden gyerek és felnőtt személyiségét tiszteletben tartom. Mindenkinek szabad különbözőnek lenni. Egy óvónő „polihisztor”, mégis egyéniségünkből adódik, hogy vannak kitüntetett kedves területeink és van amiben, kevésbé vagyunk tehetségesek.

Hozzám legközelebb a matematika, a nyelvi improvizáció, a testnevelés és a barkácsolás, díszítés, praktikus dolgok létrehozása áll közel. Amiben nem vagyok annyira ügyes, azt is a gyerekekkel együtt csináljuk. Sokra becsülik, ha ügyetlenségemet látják, és együtt nevetünk rajta. Azt gondolom, hogy nem csorbul ezzel az én tekintélyem a gyerekek előtt, és az együtt nevetés és játékosság nagy nevelő erő. A gyerekek egymás között is tudják, ki miben ügyes vagy ügyetlen. Ami nagyon fontos, hogy soha nem sértődünk meg egymás előtt az őszinte szóért!

A barkácsolás és a vizuális dolgok létrehozása egy belső „kényszer” nálam, állandóan „belelátok valamit” egy adott szituációba, dologba. Rögtön „beindul” az alkotásvágyam és némi textil, papír, gomb, csat, bőrdarab és olló segítségével már indul is a kreatív alkotás a gyerekek között. A közös munka energiatöltő, örömcserélő lehetőség mindannyiunk számára. A személyiség a játékon és a kreatív alkotáson keresztül ismeri meg önmagát. Az a gyerek, aki nem kap ollót, - ragasztót, gombot, vonalzót, gyöngyöt, stb. - a kezébe, soha nem tudja meg, hogy mire lenne képes.

Találó idézet erre: „sötétben nehéz a színekről vitatkozni”. A kreatív alkotás közben fejlődik a gyermek önazonosság tudata, megismeri saját testi, lelki, szellemi tulajdonságait és azt is felismeri, hogyan reagálnak pajtásai az ő ötleteire. A mindennapi „alkotásaink” során azt is megtanulja, hogy érték, amit létrehoztunk, minden gyerek máshoz ért, és azt örömmel és szeretettel adja magából. Ezáltal tapasztalja meg, hogy különbözőek vagyunk, mindenki más és más, és ezt természetesnek fogadja el. Mindezt megtanulja, anélkül, hogy tanítva tanítanánk.

Az óvodásnak a meghatározó életérzése az öröm! Soha vissza nem térő korszak ez az ember életében. Mi játszva örömmel tanulunk. A kéréseimet mindig röviden és egyértelműen közlöm, ezért minden gyermek ugyanazt érti és ugyanakkor. Vizuálisan szeretem látni a dolgokat, és ezt közvetítem feléjük is. Mimikával, gesztusokkal, szemkontaktussal nagyon jól tudunk kreatívan „beszélgetni”.

Minden helyzetből, áttételesen rögtönzött vicces „életképet” alkotok és hozok létre, amit nagyon értékelnek és 5-6 évesek. Ők már érzik és ismerik a kétértelműséget és mögöttes tartalmat. Ilyenkor jót nevetünk. A kicsik pedig – mivel a példa és a minta alapján tanulunk – másolnak, észrevétlenül átveszik csoportunk szokásait, és az életvidám hangulatot.

Tátikás ismertetőjegyeink /alkotásainkat mindig "életszagú" környezetbe illesztjük/:

Elmaradt a permetezés, kukacosaklettek az almák

Korongépítőből képkeret
 
Melyik mátkát vegyem feleségül?
 
Eladó a nyusziház!
 
"Magyarok vagyunk" - legóból
 
A magyar TÖKFILKÓK is ünnepelnek!
 
"Sündisznócska ágyat vetett..." az avarban
 
A pókhálók fogságában
 
Számolnak a VITÉZEK
 
Kockacukorból számlépcső építés
 
"Kikelet" a csizmában
 
Forrótea a hidegben
 
Bevettük a jégvárat!
 
"Piros alma, de kerek!"
 

Csoport albumunk segít felidézni élményeinket
 
A földön is számolunk
 
A TÁTIKA Cukrászda mézes sütije a legfinomabb
Igazi színházat játszunk gyakran
 
Azanyáknapi ajándékok
 
Karácsonyi ajándék is fényképpel személyes
 
Madár menza
 
Hogy a liba?
 
Tátikás szánkó: nylonzsák, nyakkendő húzóval

 


A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Életét vesztette Sallai Nóra ötéves kisfia az autóbaleset következtében

Életét vesztette Sallai Nóra ötéves kisfia az autóbaleset következtében

Szeptember 27-én történt a súlyos karambol, melyben Sallai Nóra színésznő és kisfia életveszélyes sérüléseket szenvedett - azóta kórházban ápolták őket. A szörnyű baleset mára azonban felfoghatatlan tragédiává változott.
Október 2024-ben is a látás hónapja

Október 2024-ben is a látás hónapja

A látás hónapját minden évben megrendezik világszerte, így Magyarországon is. A látás hónapjának kezdetben elsősorban az optikai látásjavítás (szemüveg- és kontaktlencse-viselés) volt a fő témája. Az évek során azonban a látás, elsősorban a látásélesség megőrzésének és javításának figyelemfelhívó hónapja lett. Professzor Dr. Holló Gáborral, a Szemészeti Központ vezetőjével, glaukóma specialistájával a mai alkalommal a 2024. évben is aktuális látásmegőrzéséről és az éleslátást leginkább veszélyeztető betegségekről, valamint ezek korai felismeréséről beszélgettünk.
Minden ultrafeldolgozott élelmiszer káros? A dietetikus válaszol

Minden ultrafeldolgozott élelmiszer káros? A dietetikus válaszol

Egyre többet hallani az ultrafeldolgozott élelmiszerek veszélyeiről, a tájékozottabbak egyenesen a szív-érrendszer legnagyobb ellenségeinek tekintik azokat. Ugyanakkor érdemes tudni, hogy ezek az élelmiszerek nem mind ugyanolyan feldolgozással készülnek, és bizonyos típusaik akár még csökkenthetik is a kardiológiai kockázatokat. Czakó Bettina, a Kardioközpont dietetikusa, okleveles táplálkozástudományi szakember MSc egy új elemzés kapcsán beszélt a témáról.
Csúnyán köhög a gyermek: mi a teendő?

Csúnyán köhög a gyermek: mi a teendő?

"Csúnyán köhög" - panaszolják aggódva a szülők, amikor náthás és napok óta köhögő gyermekeikkel felkeresik az orvost. Dr. Mezei Györgyi, a Tüdőközpont gyermektüdőgyógyász, allergológus és klinikai immunológus szakorvosa arra hívja fel a figyelmet, hogy a vírusfertőzésekkel együtt járó köhögés 3-4 hétig is fennállhat.
Mennyit tudunk a szem egészségéről?

Mennyit tudunk a szem egészségéről?

Legtöbben jobban félünk a látásvesztéstől, mint a rák, a stroke, a szívbetegség és más súlyos betegségek kialakulásától, legalábbis erre mutatnak rá különböző nemzetközi tanulmányok. Bár azt feltételezzük, hogy jól ismerjük a jó látás megőrzéséhez szükséges tudnivalókat, valójában a többségnek csekély a tudása ezen a területen. Ez az ismerethiány pedig növeli egy-egy szembetegség kialakulásának kockázatát.
A szerkesztő ajánlja