SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Játékos Hortobágy

Takácsné Zelizi Mária [cikkei] - 2016-10-28
Az idei tanév második féléve a Zádor úti Óvoda Ficánka csoportjában nagyon eseménydúsan telt el, illetve telik még napjainkban is. Alig, hogy a farsangi mulatsággal elbúcsúztattuk a telet, nagy fába vágtuk a fejszénket!
Játékos Hortobágy

A Hortobágyi Nemzeti Park 3 fordulós környezetismereti versenyt írt ki óvodás csoportok számára. Mivel csoportunkra jellemző az egészséges versenyszellem, elhatároztuk hát, hogy jelentkezünk. A döntésben persze nem kis szerepet játszott a várható nyeremény, ugyanis az első három helyezett csoport jutalma egy hortobágyi kirándulás volt.

A 2014-ben átdolgozott Pedagógiai Programunk szerves részét képezi az új pedagógiai módszerek adoptálása, bevezetése, alkalmazása. Már több alkalommal bebizonyosodott, hogy a projektpedagógia egy olyan módszer, ami a gyerekekhez nagyon közel áll, érdeklődésükre épít, kielégíti kíváncsiságukat, kreativitásukat és szinte észrevétlenül, játékosan szereznek új ismereteket, tanulhatnak meg új dolgokat. Elhatároztam hát, hogy ezt a témakört a projektpedagógia segítségével dolgozzuk fel.

Március elején nagy izgalommal vártuk az első feladatlapot. A gyerekek találgatták:

-Milyen kérdések lesznek?

-Nagyon nehéz lesz?

-Kinek mi lesz a feladata?

Hamarosan megérkezett a feladatokat rejtő e-mail, amit rögtön ki is nyomtattam. Kiderült, hogy a feladatok sora igen változatos, ki-ki megtalálhatta a neki legjobban tetszőt, leginkább testhez állót. Volt benne apróhirdetés, kakukktojás, igaz-hamis játék, fa és állatfelismerő, puzzle vagy éppen tápláléklánc és állati legek. Felosztottuk hát a feladatokat és megkezdődött a gyűjtőmunka is. A rajzolós-színezős feladatokat a nagylányok, B H, B J és K M kapták. A logika feladatokban főleg a nagyfiúk voltak erősek: Sz T és M Ö. Külön öröm számomra, hogy ők öten, akik szeptembertől iskolások lesznek olyan képességekre tettek szert, aminek az iskolában nagy hasznát veszik majd. De nem csak a nagyok, hanem a kis és középső csoportosok is sokat fejlődtek, türelmesebbek, kitartóbbak lettek és még hosszan sorolhatnám mi mindenben változtak jó irányba. A különbségkereső feladat próbára tette a kisebbek megfigyelő képességét is, és el kell, hogy mondjam, nagyon jó szemük van az eltérések megtalálásához. Ezek mellett több olyan feladat is volt, amihez a családtagok segítségét kellet, hogy kérjék a gyerekek. Otthon aztán ment a keresgélés a világhálón. Hortobágyon élő állatokat kellett felismerni testrészeikről, vagy éppen a pusztai pásztorok ruházatát kellett kitalálni. Azt is megtudtuk, hogy a pásztorok az állatok gondozói, és hogy a juhász a juhokat, a kondás a malacokat, a csikós pedig a lovakat gondozza. És mivel a puszta igen nagy a juhászoknak szüksége van segítőkre, a pásztorkutyákra. GV a gyűjtőmunkában jeleskedett. Egyik nap nagyon szép színes kiadványt hozott az ősi magyar kutyafajtákról, amit aztán több napon keresztül nézegettünk. Anita néni is kivette a részét gyűjtőmunkából, kisfilmet töltött le az internetről, ami a Hortobágyi Nemzeti Park állat és növényvilágát, értékeit mutatja be. Nagyon érdekes volt, a gyerekek szinte szájtátva nézték végig.

Az első és a harmadik feladatlaphoz tartozott egy-egy kreatív feladat is. Először egy olyan képet kellett elkészíteni gyöngyökből vagy papírgalacsinokból, ami vízben vagy vízparton élő növényt ábrázol. Az apró ujjak között napokon keresztül készültek a színes papírgolyócskák, amik tavirózsa formájában keltek életre.

A másik kreatív feladat már nehezebbnek bizonyult. Először kutakodtunk, és megtudtuk, hogy az év emlőse 2016-ban a hazai denevérfajok, az év vadvirága pedig a mocsári kockásliliom, amit felfedeztünk, hogy tényleg kockás. Ennél a feladatnál képet kellet készíteni valamelyikről tetszőleges technikával. Mi mindkettőről készítettünk. Az alapok megrajzolásában MÖ apukájának a kézügyességét vettük igénybe. Az elkészült rajzra búzadarát szórtunk, amit száradás után megfestettünk. Büszkék lehetünk arra, hogy ez a kép még a Nemzeti Park honlapjára is felkerült. Persze senki ne gondolja, hogy a gyerekek teljesítmény kényszerben voltak, ugyanis közben sokat játszottunk, énekeltünk, verseltünk, meséltünk, nevettünk.

És akkor elérkezett az eredményhirdetés ideje.

Sajnos a dobogóról hajszállal, de lemaradtunk. Óvodásaim lelkesedését látva azonban úgy gondoltam, hogy az egész belefektetett munka gyümölcse akkor érik be igazán, ha a gyerekek élőben is megtapasztalhatják mindazt, amit eddig csak könyvekben, képekről láthattak. A kirándulás megvalósításához Intézményvezető Asszony és Polgármester úr segítségét kértem és meg is kaptam.

A szervezőmunkát követően - egyeztetés a Nemzeti Parkkal, autóbusz megrendelése, étkezés biztosítása - elérkezett május 17-e, amit a gyerekek nagy-nagy izgalommal vártak. Már az úton nagy felfedezéseket tettek. Felismerték a gémeskutakat, és nagy kedvencüket a „seggen ülő hodályt” amit kitörő kacagás övezett. Reggeli után egy aranyos volt óvó néni vitt bennünket rövid tárlatvezetésre a Pásztor múzeumba és elmondta a Kilenclyukú híd történetét is. A Vadasparkba szafari busz szállított bennünket, ahol sok izgalmas állatot nézhettünk meg. Legnépszerűbb a három farkas volt és az a kis róka, aki szinte pózolt Anita néni fényképezője előtt. Nagyon hamar eltelt a délelőtt, sokáig el lehetett volna még nézelődni, de közben mindenki megéhezett. Ebéd után még játszottunk egy nagyot a Látogatóközpont melletti játszótéren és az időjárás azt is megengedte, hogy elfogyasszunk egy fagyit. A hazafelé úton a lelkesebbek még énekeltek, de voltak olyanok, akik a fáradtságtól elaludtak. Az átélt élményekről még napokig beszélgettünk, az ügyesebbek pedig le is rajzolták a nekik legjobban tetsző dolgokat.

Azt gondolom, hogy a közösen átélt élmények még jobban összekovácsoltak bennünket, igazi közösséggé váltunk. Ezért is lesz nehéz az előttünk álló búcsúzkodás. Fáradtan, de izgalommal várjuk a napot, amikor elbúcsúztatjuk nagycsoportosainkat. Bízom benne, hogy olyan emlékekkel, élményekkel indulnak útra, amire még sokáig emlékezni fognak.
 

A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.

A szerkesztő ajánlja