SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Alternatív iskolatípusok

Singola Edit [cikkei] - 2009-02-04
Az intézményválasztás megkönnyítéséhez bemutatunk néhány pedagógia módszert!

Waldorf-pedagógia

A Waldorf intézmények a gyermek fejlettségét és életkori szükségleteit tartják szem előtt. Önálló tanterv alapján dolgoznak. Nincsenek osztályzatok, a gyerek fejlődését jellemzik egy-egy írásos, akár verses beszámolóval. Ezek a jellemzések mindig egyénre szabottak, a gyerek önmagához mért fejlődését, változásait tartalmazzák.

Epochális rendszerben, vagyis korszakokra lebontott részenként veszik át a tananyagot, tehát átlátják egy időszak minden aspektusát a történelmen, a művészeteken és tudományokon keresztül. Igyekeznek a minél előbbi önállóságra nevelni a diákokat. A kreativitás és alkotás nagy hangsúlyt kap, a gyerekek „mesterműveket” készítenek.

A családot a legnagyobb mértékben bevonják a nevelésbe. Például az ünnepeket közösen tartják meg, sok a családi program és kirándulás.

 Montessori-pedagógia

Olyan gyermekközpontú program, ahol a gyermek személyisége áll a nevelés fókuszában. A tanulási folyamatot a gyerek fejlettségéhez mérik, hogy a tanulás öröm legyen. A képességek maximális fejlesztése és a legjobb eredmény elérése a cél egyénenként. Gondot fordítanak a szociális háttér figyelembe vételére, hogy minden gyermek egyenlő eséllyel indulhasson és behozhassa az esetleges lemaradást.

A gyerekek szabadon cselekedhetnek a csoportban, az éppen őket érdeklő problémákat oldhatják meg, amelyhez a jelmondatuk: „Segíts nekem, hogy magam csinálhassam!”

Változatos feladatokkal ösztönzik a tanulást.

Freinet-pedagógia

Alapja: „A gyerek a maga személyiségét olyan valódi közösségen belül tudja maximálisan kifejleszteni, melyet ő maga szolgál, és amely őt magát szolgálja”

Kis létszámú csoportokban, általában természetes alapanyagokból készült eszközökkel, játékokkal nevel.

Minden gyermek képességeinek a maximumát igyekeznek kihozni módszerükkel. A gyerekek itt is maguk fedezik fel a dolgokat, akár a Montessori-pedagógiánál, a nevelő csak segít ebben, aki egyenrangú félként van jelen az oktatásban.

Carl Rogers Iskola

A szülőkkel összefogva nevelnek, céljuk: olyan fiatalok képzése, akik biztos alapkészségekre épített, megalapozott tudás birtokában, magas szintű szociális kompetenciával, másokkal együttműködve érvényesülnek az életben.

A gyerekek azért szeretik ezt a fajta képzést, mert nem kapnak jegyeket, fekete pontot, és nincs lecke.

Kooperatív-pedagógia: Humanisztikus kooperatív tanulás

Az ismeretközpontúság helyett a személyiségfejlesztést helyezi előtérbe. Cél: hogy a gyerekek között a teljesítmény, az együttműködés, a bizalom és a társas kapcsolatokat erősítő értékek visszanyerhessék szocializációs szerepüket. Változatos munkaformákkal, a kölcsönösség elsőbbségével, kiscsoportos oktatásban vezeti a tanulókat.

  Az iskolaválasztás szempontjai

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Három gyerek tűnt el Szigetszentmiklósról

A szigetszentmiklósi rendőrök a lakosság segítségét kérik három gyermek eltűnésének felkutatásában.

Epekövesek, figyelem! Íme a gasztroenterológus ünnepi tanácsai

Az ünnepi időszakban tömegesen jelentkeznek a sürgősségi ellátásban az epekólikás betegek. Dr. Pászthory Erzsébet, a Gasztroenterológiai Központ gasztroenterológus, belgyógyász szakorvosa szerint, ha valaki már átélt ilyen rohamot, az soha nem felejti el; megfelelő kezelés híján pedig bármikor újra jelentkezhetnek a tünetek, és akár súlyosabb szövődményeket is okozhatnak a kövek.

Óriási a korai felismerés jelentősége a nőgyógyászati daganatoknál is

A daganatos betegségek korai felismerése sok esetben élet-halál kérdése lehet, de legalábbis meghatározza a kezelés lehetőségeit. Így van ez a nőgyógyászati daganatok esetében is: minél korábban sikerül felismerni a betegséget, annál jobbak lehetnek a kilátások. Dr. Hernádi Balázs, a Nőgyógyászati Központ szülész-nőgyógyásza, a nőgyógyászati onkológia specialistája elmagyarázta, mikor, kinek és milyen vizsgálatok szükségesek az időben történő diagnosztizáláshoz.

Elmúlhat-e magától a pánikbetegség?

A pánikbetegséggel nehéz együtt élni, különösen, ha úgy érezzük, kicsúszik a kezeink közül a kontroll a rohamok kapcsán. Érdemes-e arra várni, hogy majd "magától" elmúlik a nehézség? Egyáltalán léteznek-e olyan eszközök, amelyekkel elősegíthetjük a javulást? Mikor és miért érdemes orvoshoz fordulni? Dr. Veres Andrea főorvos, a Pszichiátriai Központ pszichiátere adott választ a kérdésekre.

Újévi fogadalom: 2025-ben ne hagyjuk ki a „nagyrutin” vizsgálatot!

Huszonegy éves kor fölött rizikófaktorok, tünetek hiányában legalább öt évente, krónikus betegség, idős életkor esetén évente javasolt a laborvizsgálat, amely fényt deríthet a tartós fáradékonyság, sápadtság, szem alatti sötét karikák, ingerlékenység, hajhullás, gyors hízás vagy fogyás, haspuffadás, bőrproblémák, véres vizelet vagy széklet hátterében húzódó problémákra is. Mindez azért fontos, mert az időben felfedezett betegségek, nagyobb hatékonysággal gyógyíthatók - mondja dr. Torzsa Péter, a Semmelweis Egyetem Családorvosi Tanszékének vezetője.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja