Nézünk, mint a moziban
„Kukorica, perec és a kóla kezünkbe, zsebembe jegyért kotorászom,
így be a sor közepére, amíg megy a halivudi jelenet a vásznon;
és míg könnybe a mozi szeme lábad, lerúgod a papucsodat,
és a puha szék tetejére teszed föl a lábad.„
(Varró Dániel)
Öt gyermekes pedagógus édesanya lévén szükségem van leleményességre és gyors ötletekre. Az ötleteimet főleg a kicsik lefoglalása céljából hasznosítom, hogy nyugalmat teremtsek a kamaszaimnak. Ezeket az ötleteket az óvodában is sokszor fel tudom használni. A most elmesélendő ötletem is egy ilyen „ne zavarjuk a nagyokat” projekt után keletkezett.
Sok régi faxpapírt kaptunk, amit épp rajzlapnak daraboltam, gondolván, majd viszek be az óvodába is. Közben könyvnézegetés és mesélés, ahogy egy jó pedagógus teszi, a több legyet egy csapásra elvet működtetve. Ekkor jött az ötlet, hogy lerajzolom, amit mesélek. Mivel nagyon szeretek rajzolni és szerintem tudok is, így jó ötletnek tűnt ez a módszer. Ahogy mondtam a mesét, folyamatosan kihajtogatva, leporellószerűen rajzoltam meg képről képre a mesét, egy-egy szereplőt vagy kis jelenetet megjelenítve. Másnap kihasználva ezt az ötletet és gyermekeim által letesztelve ezt a módszert, az óvodai csoportomban is bevetettem. Előző nap kigondolva a mesét, a gyermekek közt elkezdtem rajzolni. Figyelmüket egyből felkeltettem és érdeklődve kérdezték mit csinálok. Mondtam nekik, hogy a mozizáshoz a filmkockákat rajzolom. Már is a segítségüket kínálták. Őket bevonva én csak megrajzoltam a kontúrokat, ők pedig kiszínezték.
Feltekertem a papírt egy hengerre és bekészítettem a „filmet”. Felragasztottam a szekrényre, csengettem és elkezdődött a vetítés. Folyamatosan tekertem ki a tekercset lapról lapra egészen a mese végéig. Nagy örömmel nézték és követték a szemükkel az eseményeket. Az arcukon csak úgy sugárzott az elégedettség, ahogy tátott szájjal nézték a mesét és engem is elöntött a boldogság. Büszkék voltak, hogy ők is részesek lehettek a „film” elkészítésében. A mese végén tapsoltak és fülig ért a szájuk. A felragasztott mesét fent hagytam, hogy egész nap nézegethessék és felidézhessék a történetet.
Azóta rengeteg filmtekerccsel gazdagodott a csoportunk. Ma már kezdeményezésképpen elkészítem a mozijegyeket, a gyermekek kiszínezik, és már találgatnak is melyik mese lesz aznap. Majd szerepjáték formájában eladjuk a jegyeket és már indulhatunk a mi kis képzeletbeli mozinkba. Mára már viccesre is vettem a figurát. A mozizásunk elején, mint az igazi rajzfilmek elején, mi is oroszlánüvöltéssel kezdjük a filmet. Aki a mozijegy készítésekor a leghamarabb kitalálja, melyik mese jön ő a kivágott karikán átdugva a fejét „üvölthet” és bemondhatja a mese címét. Ez a kis előjáték nagy örömöt okoz a gyermekeknek.
Rengeteg variációban használtam már fel ezt a mesélési módszert. Mint már az elején is írtam, van amikor előre megrajzolom a mesét, és van úgy, hogy együtt készítjük el a filmet. Sokféle módon alkalmazom, készítem. Csak a fantázia szab határt.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: