Jó móka a barkácsolás!
Megszeppent, 3 éves kislány áll édesanyjával a csoportszoba ajtajában. Ma reggel kicsit nehezebben megy az elválás. A gyerekekkel éppen „sütöttünk”, készültek a színes gyurmasütemények, palacsinták, tortaszeletek. Gyúródeszkán nyújtották a tésztát, süteményszaggatóval nyomták a formákat, gyurkálták, markolták a színes főzött gyurmát, közben halk zene szólt a csoportszobában. Egy kisfiú hozott egy duplókockát és belenyomta az előzőleg ellapított palacsintájába. Különleges nyomat maradt a gyurmatésztán. A többiek elismerően rácsodálkoztak. Vajon mivel lehetne még nyomatot hagyni? Körbejárták a csoportszobát, keresték a saját, különleges formanyomójukat. Hoztak tüskeépítőt, ceruzát, autót, pötyit és újabbnál újabb nyomatokat készítettek. Rámosolygok az anyukára és a kislányra, feléjük lépek és már éppen invitálnám be a kicsit, de az anyuka megelőz:
- Nézd csak, milyen jó móka van idebent! De szívesen lennék én is ovis!
Már nem kellett tovább bátorítani. A kislány kíváncsian lépett be a csoportszobába.
Azóta eltelt egy év és kiderült, a barkácsolás valóban jó móka. Olyan játék, amelyet gondosan meg kell terveznünk ahhoz, hogy a gyerekek számára önfeledt mulatság lehessen. A gyerekek technikák, anyagok, rajzeszközök, nyomathagyások sokaságával ismerkedtek meg. Nem csak az anyagokat és a különböző eljárásokat sajátították el, hanem kísérletezések, felfedezések útján megtapasztalták azt is, hogy a játékokat, tárgyakat, használati eszközöket rendeltetésüktől eltérő módon is lehet használni, lehet velük csodálatos dolgokat varázsolni. Tevékenykedés közben megismerték az egyes anyagok tulajdonságait, kiterjedését, a színek keveredését. Fejlődött finommotorikájuk, esztétikai és szépérzékük, fantáziájuk, kreativitásuk, gazdagodtak matematika tartalmú tapasztalatokkal, a környezetükkel kapcsolatos ismeretekkel.
Kolléganőmmel olyan technikákat találtunk ki, amelyeket a kicsik is könnyedén meg tudnak valósítani és örömmel, élvezettel végezhetik a tevékenységeket. Szerencsére a dajka néni és a szülők is partnerek ebben. Lelkesedéssel vesznek részt a gyűjtőmunkában, anyagok, eszközök felkutatásában, ötletadásban. Pályázatomban az őszi projektünk egy részét szeretném bemutatni, amelyben a gyerekek legkedveltebb technikáit és az azokkal készített alkotásokat ismertetem. Mivel óvodánk Mezőkövesden, a „Matyó fővárosban” található, így minden projektünkbe igyekszünk belecsempészni a csodálatos színvilágú matyómintákat, matyó motívumokat, népi kultúránk jellemző vonásait, melyre nagyon büszkék vagyunk és igyekszünk átadni a gyermekeknek.
Linónyomda, dekorgumi nyomda:
Linóleumból matyórózsás, matyótulipános nyomdát készítettem, mely a gyerekek tenyerébe illeszkedik. Nyomdázással díszítették a zöldséges tálat, melyet utána ki is színeztek. Dekorgumiból faleveleket, mókust, makkot vágtam, amiből szintén nyomda készült. Csodálatos őszi képeket készítettek a gyerekek.
Lufi technika:
Melyik kisgyermek ne szeretné a lufit? Mi azonban nem ütögetésre használtuk most, hanem nyomatot hagytunk vele. A lufit csak akkorára fújtuk, hogy a gyerekek jól meg tudják markolni, majd festékbe mártva nyomdázhattak vele. Így készítették a színesebbnél színesebb faleveleket.
Golyótechnika:
Egy dobozba helyezett papírlapra festéket csöpögtettünk. Különböző méretű, nehézségű golyókat tettünk a papírlapra és a dobozt ide-oda mozgatva gurítottuk őket a festékfoltokon. A gyerekek láthatták, hogyha sűrű a festék, nehezebben gurul a golyó. A nagyobb és nehezebb golyók könnyebben haladnak, szélesebb csíkokat húznak. Lehet kísérletezni citrommal, almával, ping-pong labdával és más gömbölyű tárggyal is. Az elkészült, megszáradt képből faleveleket, gyümölcsöket lehet kivágni.
Terepasztal és faliújság:
A papírból kivágott kukoricacsövekre pattogatott kukoricát ragasztottak a gyerekek. A mókusok farka fonalból és nemezből készült. A terepasztal gombáit tojástartóból és muffinpapírból ragasztották. A gomba kalapjának pöttyözését az ujjukkal, vagy fültisztító pálcikával végezték. A kis állatkák termésekből és parafa dugóból készültek.
Saját készítésű játékok: Csipeszelés, kupak rakosgatás, pompon válogatás csipesszel:
A barkácsolásra minden nap van lehetősége a gyerekeknek. Emellett az ősszel kapcsolatos saját készítésű játékok is hozzájárulnak a tapasztalatszerzéshez, melyek segítenek a színek gyakorlásában, az ujjak ügyesítésében, a helyes ceruzafogás kialakításában. Az őszi projekt keretében készítettünk gombákat ábrázoló tablókat, morzsoltunk kukoricát, sütöttünk tököt, faragtunk töklámpást, megcsodáltuk a színes természetet.
Igyekszem a humort és az infokommunikációs eszközök adta lehetőségeket is kihasználni és mindezt a gyerekek munkájával kombinálni. Így készültek a gyerekekről az esernyős és a levélfújó képek.
A gyerekek és a szülők öröme, elégedettsége azt tükrözi, hogy valóban jó móka a barkácsolás.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Közösségi hozzászólások: