SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Jó móka a barkácsolás!

Lázár Endréné [cikkei] - 2016-11-20
Kolléganőmmel olyan technikákat találtunk ki, amelyeket a kicsik is könnyedén meg tudnak valósítani és örömmel, élvezettel végezhetik a tevékenységeket. Pályázatomban az őszi projektünk egy részét szeretném bemutatni, amelyben a gyerekek legkedveltebb technikáit és az azokkal készített alkotásokat ismertetem.

Megszeppent, 3 éves kislány áll édesanyjával a csoportszoba ajtajában. Ma reggel kicsit nehezebben megy az elválás. A gyerekekkel éppen „sütöttünk”, készültek a színes gyurmasütemények, palacsinták, tortaszeletek. Gyúródeszkán nyújtották a tésztát, süteményszaggatóval nyomták a formákat, gyurkálták, markolták a színes főzött gyurmát, közben halk zene szólt a csoportszobában. Egy kisfiú hozott egy duplókockát és belenyomta az előzőleg ellapított palacsintájába. Különleges nyomat maradt a gyurmatésztán. A többiek elismerően rácsodálkoztak. Vajon mivel lehetne még nyomatot hagyni? Körbejárták a csoportszobát, keresték a saját, különleges formanyomójukat. Hoztak tüskeépítőt, ceruzát, autót, pötyit és újabbnál újabb nyomatokat készítettek. Rámosolygok az anyukára és a kislányra, feléjük lépek és már éppen invitálnám be a kicsit, de az anyuka megelőz:
- Nézd csak, milyen jó móka van idebent! De szívesen lennék én is ovis!
Már nem kellett tovább bátorítani. A kislány kíváncsian lépett be a csoportszobába.

Azóta eltelt egy év és kiderült, a barkácsolás valóban jó móka. Olyan játék, amelyet gondosan meg kell terveznünk ahhoz, hogy a gyerekek számára önfeledt mulatság lehessen. A gyerekek technikák, anyagok, rajzeszközök, nyomathagyások sokaságával ismerkedtek meg. Nem csak az anyagokat és a különböző eljárásokat sajátították el, hanem kísérletezések, felfedezések útján megtapasztalták azt is, hogy a játékokat, tárgyakat, használati eszközöket rendeltetésüktől eltérő módon is lehet használni, lehet velük csodálatos dolgokat varázsolni. Tevékenykedés közben megismerték az egyes anyagok tulajdonságait, kiterjedését, a színek keveredését. Fejlődött finommotorikájuk, esztétikai és szépérzékük, fantáziájuk, kreativitásuk, gazdagodtak matematika tartalmú tapasztalatokkal, a környezetükkel kapcsolatos ismeretekkel.

Kolléganőmmel olyan technikákat találtunk ki, amelyeket a kicsik is könnyedén meg tudnak valósítani és örömmel, élvezettel végezhetik a tevékenységeket. Szerencsére a dajka néni és a szülők is partnerek ebben. Lelkesedéssel vesznek részt a gyűjtőmunkában, anyagok, eszközök felkutatásában, ötletadásban. Pályázatomban az őszi projektünk egy részét szeretném bemutatni, amelyben a gyerekek legkedveltebb technikáit és az azokkal készített alkotásokat ismertetem. Mivel óvodánk Mezőkövesden, a „Matyó fővárosban” található, így minden projektünkbe igyekszünk belecsempészni a csodálatos színvilágú matyómintákat, matyó motívumokat, népi kultúránk jellemző vonásait, melyre nagyon büszkék vagyunk és igyekszünk átadni a gyermekeknek. 

Linónyomda, dekorgumi nyomda:

Linóleumból matyórózsás, matyótulipános nyomdát készítettem, mely a gyerekek tenyerébe illeszkedik. Nyomdázással díszítették a zöldséges tálat, melyet utána ki is színeztek. Dekorgumiból faleveleket, mókust, makkot vágtam, amiből szintén nyomda készült.  Csodálatos őszi képeket készítettek a gyerekek.
 

 

Lufi technika:

Melyik kisgyermek ne szeretné a lufit? Mi azonban nem ütögetésre használtuk most, hanem nyomatot hagytunk vele. A lufit csak akkorára fújtuk, hogy a gyerekek jól meg tudják markolni, majd festékbe mártva nyomdázhattak vele. Így készítették a színesebbnél színesebb faleveleket.

 

Golyótechnika:

Egy dobozba helyezett papírlapra festéket csöpögtettünk. Különböző méretű, nehézségű golyókat tettünk a papírlapra és a dobozt ide-oda mozgatva gurítottuk őket a festékfoltokon. A gyerekek láthatták, hogyha sűrű a festék, nehezebben gurul a golyó. A nagyobb és nehezebb golyók könnyebben haladnak, szélesebb csíkokat húznak. Lehet kísérletezni citrommal, almával, ping-pong labdával és más gömbölyű tárggyal is. Az elkészült, megszáradt képből faleveleket, gyümölcsöket lehet kivágni.
 


Terepasztal és faliújság:

A papírból kivágott kukoricacsövekre pattogatott kukoricát ragasztottak a gyerekek. A mókusok farka fonalból és nemezből készült. A terepasztal gombáit tojástartóból és muffinpapírból ragasztották. A gomba kalapjának pöttyözését az ujjukkal, vagy fültisztító pálcikával végezték. A kis állatkák termésekből és parafa dugóból készültek.


Saját készítésű játékok: Csipeszelés, kupak rakosgatás, pompon válogatás csipesszel:

A barkácsolásra minden nap van lehetősége a gyerekeknek. Emellett az ősszel kapcsolatos saját készítésű játékok is hozzájárulnak a tapasztalatszerzéshez, melyek segítenek a színek gyakorlásában, az ujjak ügyesítésében, a helyes ceruzafogás kialakításában. Az őszi projekt keretében készítettünk gombákat ábrázoló tablókat, morzsoltunk kukoricát, sütöttünk tököt, faragtunk töklámpást, megcsodáltuk a színes természetet.
Igyekszem a humort és az infokommunikációs eszközök adta lehetőségeket is kihasználni és mindezt a gyerekek munkájával kombinálni. Így készültek a gyerekekről az esernyős és a levélfújó képek.
 


A gyerekek és a szülők öröme, elégedettsége azt tükrözi, hogy valóban jó móka a barkácsolás.
 


A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Három gyerek tűnt el Szigetszentmiklósról

A szigetszentmiklósi rendőrök a lakosság segítségét kérik három gyermek eltűnésének felkutatásában.

Szalmonellával fertőzött liszt került az Aldi üzleteibe

Az Aldi szalmonellával szennyezett Happy Harvest hajdinalisztet vonat ki a forgalomból, a visszahívott termék minőségmegőrzési ideje 2025. november 20. - közölte a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) kedden az MTI-vel.

Az általános iskolai beiratkozás menete a 2025/2026-os tanévre

Hamarosan kezdetét veszi az általános iskolai beiratkozás a 2025/2026-os tanévre. Mi a beiratkozás menete? Mit intézhetünk el online? Milyen dokumentumokra lesz szükség? Hogyan lehet halasztani az iskolakezdést? Összegyűjtöttük a fontos tudnivalókat.

A sclerosis multiplex-szel élőknek nyújt segítséget a Semmelweis Egyetem oktatóvideója

Háromszor gyakoribb nőknél az ezerarcú betegségként is emlegetett sclerosis multiplex, mint férfiaknál. Az első tünetek jellemzően 20-40 éves kor között jelentkeznek. A krónikus, autoimmun megbetegedés tünetei nagyon változatosak, előrehaladása egyénenként változó. Mivel a betegség gyakran ellehetetleníti az érintettek mindennapi tevékenységeit, ezért nagyon fontos a diagnózist követően az idejében megkezdett rehabilitáció, komplex fejlesztés. A Semmelweis Egyetem oktatóvideója ehhez nyújt segítséget.

Mennyi az ideális vércukorszint?

A magas vércukorszint tünetei mindenkinél egyedi kombinációban jelentkezhetnek, sokszor azonban évekig nem okoznak semmiféle panaszt. Azért is van óriási jelentősége a rendszeresen végzett szűrővizsgálatoknak, hogy még idejében tetten érhessük a cukorbetegséget megelőző állapotot, és megfelelő prevenciós beavatkozással meggátolhassuk a súlyosabb szövődmények kialakulását - magyarázza dr. Porochnavecz Marietta, a Cukorbetegközpont diabetológusa, aki az ideális vércukorszint-értékekkel kapcsolatos tudnivalókat osztotta meg velünk.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja