SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Kreativitás a mozgásban

Ácsné Buzai Erika [cikkei] - 2016-11-17
Kreatív, szabad mozgásos élménynyújtás az óvodai életben.

Az óvodai nevelés folyamatában a torna és mozgásos játékok léte elengedhetetlen a teljes személyiség fejlődése érdekében. A sportolás fontosságát tudományos vizsgálatok hosszú sora bizonyítja, testünk, lelkünk minden részére kihat jótékony hatása. Egy fejlődő szervezet alapeleme a mozgás. A rendszeres mozgás nemcsak az izomzatot fejleszti, hanem az egészséges csontképződéshez is hozzájárul. A sport nagymértékben javítja a tüdő gázcseréjét, ezáltal a vér oxigénfelvételét, a sejtek oxigénellátottságát. Tehát bátran állíthatjuk, a mozgás az értelmi fejlődés alapja. Kimutatták, hogy a testmozgás oldja a szorongást, javítja a hangulatot, elűzi a stresszt és a depresszió ellen is hatásos. 

„A testmozgást jobban kedvelő egyedeknek nagyobb a középagyuk.” Legalábbis az egereknél ez így van - állapították meg a Kaliforniai Egyetemen.  Éppen ezért pedagógusaink célja, a gyermekek életkori sajátosságaiból adódó természetes mozgásigény kielégítése, a gyermekek mozgásának fejlesztése, egészségük megóvása, fizikai erőnlét fejlesztése.

Az előzőekből egyértelműen következik, hogy mozgás közben erőteljes agytornát is végzünk. Miért ne használhatnánk ki ezt a kézenfekvő fejlesztési lehetőséget – a gyerekek életkori sajátosságához igazodva- játékosan, játékos keretek között az értelmi képességek, a kreativitás fejlesztése érdekében? Csoportunkban heti egy alkalommal van „nagy torna”, amit mi inkább „mozgásos napnak”hívunk. Én, mint óvó néni és a gyerekek is, nagyon szeretjük ezt a napot a jól bevált formában. Különösen annak a kisgyermeknek jó, aki időben érkezik. Sajnos még nincs tornaszobánk, de kreativitás szempontjából ez éppen jó így nekünk. Már korán reggel segít nekünk a dadus nénink előkészíteni a terepet, vagyis alkot nekünk egy éppen eléggé tágas tornaszobát. Azután következik a berendezés. Ebben mindig kikérem a gyerekek „segítségét”, ötleteit, vágyaikat, kéréseiket is teljesítem. Azon kívül, amit én arra a napra tervezek, mindig figyelek a gyerekek igényeire és annak megfelelően hozzuk be a tornaszereket. Most aztán kezdődhet a tereprendezés!

Sok mindenre kell figyelnünk, de elsőként arra, hogy véletlenül se legyen balesetveszély és egymást se zavarjuk. Kezdődhet a móka, vagyis a játék, már a reggeli órákban.  Mert mi annak hívjuk. Mindenki játszhat, mozoghat a jó kis mozgásfejlesztő eszközökkel úgy, ahogy szeretne, természetesen bizonyos alapvető szabályok betartása mellett. Közben a tornaszerek állandóan mozgásban vannak, vagyis átalakulnak, átvándorolnak, még az is előfordul, hogy textíliák vagy mesepárnák segítségével átmászható alagutak, kis ideig elbújásra késztető barlangok lesznek. De fel sem tudnám sorolni, hogy mi mindent alkotnak a gyerekek ilyenkor. Akadálypályát biztosan nem készítettek még két egyformát.

A labdajátékok gurítása, dobása szereken, padokon át, alatta, fölötte, stb. Megengedem még azt is, hogy a félretolt asztalok alá is bemászhassanak, néha ott gurigáznak hason vagy éppen egyik másik tornaszerrel „dolgoznak”. Persze szabályok, korlátok kellenek és vannak is. Jól tudják, hogy vigyázni kell saját magukra, társaikra a berendezésre és lehetőség szerint figyeljenek a mindenki által elviselhető frekvenciára örömük kifejezésekor is.  Olyan jó ötleteik vannak, csak figyelni kell, és még én is beépíthetem legközelebb az ez után következő általam irányított mozgástevékenységbe. Közben elvárják a figyelmemet. Szólnak, nézzem meg milyen jó pályát építettek, milyen ügyesek, leleményesek. Elvárják a dicséretet, elismerést, tudják, szeretem a saját ötleteket, az önállóságot az alkotásban.

Mozgás közben gondolkodnak, építenek, kreálnak, fantáziálnak, megismerik a tornaszereket és saját képességeiket is. Arról nem is beszélve, hogy mikor már az én kérésemet közvetítem feléjük, szívesebben teszik, hiszen addigra játszhattak már a tornaszerrel, amivel azután pedig ezt és ezt kell tenniük egy felnőtt irányítása által. Mert a játék után következik még az én általam tervezett játékos testnevelés foglalkozás a csoport életkorának megfelelő időben. Persze ekkor is lehet egy-egy jó ötletük, amit ha van rá lehetőség és idő, rövid ideig belopunk a gyakorlatok közé.  Megjegyzem, kettő edző apukánk is van és a csoportból többen járnak sportolni az óvoda keretein kívül is. De az óvodában van lehetőség ovifocira, úszás és jégkorcsolya oktatásra is. 

Mozgáslehetőséget biztosítunk minden nap a játékos tevékenységekben is. Több tornaszer van benn a csoportban állandóan. Legújabb szerzeményünk egy félkör alakú műbőr szivacs, roppant módon szeretik a gyerekek. Van „belebújós” hintánk, térhágcsónk, görgőink, stb. Ezek állandóan a rendelkezésükre állnak, természetesen a játéktérigénynek megfelelően vesszük elő őket.

Tavaly „Így tedd rá!” referencia intézmény lettünk, külön érdekes feladat a program beépítése mindennapjainkba, mozgástevékenységeinkbe. 
Nincs jobb a szabad levegőn való mozgásnál. Lehetőség szerint sokat kirándulunk, játszunk a szabadban. Szeretünk az udvaron, a játszótéren, az erdőben vidáman, boldogan gyönyörködni az élet szépségében. Hiszen az óvodás kor, az óvodai élet az egyik legszebb korszakunk és a mi felelősségünk is, hogy az is legyen! 
 

A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Három gyerek tűnt el Szigetszentmiklósról

A szigetszentmiklósi rendőrök a lakosság segítségét kérik három gyermek eltűnésének felkutatásában.

Epekövesek, figyelem! Íme a gasztroenterológus ünnepi tanácsai

Az ünnepi időszakban tömegesen jelentkeznek a sürgősségi ellátásban az epekólikás betegek. Dr. Pászthory Erzsébet, a Gasztroenterológiai Központ gasztroenterológus, belgyógyász szakorvosa szerint, ha valaki már átélt ilyen rohamot, az soha nem felejti el; megfelelő kezelés híján pedig bármikor újra jelentkezhetnek a tünetek, és akár súlyosabb szövődményeket is okozhatnak a kövek.

Elmúlhat-e magától a pánikbetegség?

A pánikbetegséggel nehéz együtt élni, különösen, ha úgy érezzük, kicsúszik a kezeink közül a kontroll a rohamok kapcsán. Érdemes-e arra várni, hogy majd "magától" elmúlik a nehézség? Egyáltalán léteznek-e olyan eszközök, amelyekkel elősegíthetjük a javulást? Mikor és miért érdemes orvoshoz fordulni? Dr. Veres Andrea főorvos, a Pszichiátriai Központ pszichiátere adott választ a kérdésekre.

Óriási a korai felismerés jelentősége a nőgyógyászati daganatoknál is

A daganatos betegségek korai felismerése sok esetben élet-halál kérdése lehet, de legalábbis meghatározza a kezelés lehetőségeit. Így van ez a nőgyógyászati daganatok esetében is: minél korábban sikerül felismerni a betegséget, annál jobbak lehetnek a kilátások. Dr. Hernádi Balázs, a Nőgyógyászati Központ szülész-nőgyógyásza, a nőgyógyászati onkológia specialistája elmagyarázta, mikor, kinek és milyen vizsgálatok szükségesek az időben történő diagnosztizáláshoz.

Mit tehetünk, ha folyamatosan romlik a gyermekünk szeme?

A gyermekek látása világszerte egyre rosszabb, és ennek egyik egyértelmű oka a képernyő előtt töltött idő növekedése. Egy globális tanulmány szerint az utóbbi években egyre több gyermeknél jelentkezik miópia, más néven rövidlátás.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja