SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Kreativitás a mozgásban

Ácsné Buzai Erika [cikkei] - 2016-11-17
Kreatív, szabad mozgásos élménynyújtás az óvodai életben.
Kreativitás a mozgásban

Az óvodai nevelés folyamatában a torna és mozgásos játékok léte elengedhetetlen a teljes személyiség fejlődése érdekében. A sportolás fontosságát tudományos vizsgálatok hosszú sora bizonyítja, testünk, lelkünk minden részére kihat jótékony hatása. Egy fejlődő szervezet alapeleme a mozgás. A rendszeres mozgás nemcsak az izomzatot fejleszti, hanem az egészséges csontképződéshez is hozzájárul. A sport nagymértékben javítja a tüdő gázcseréjét, ezáltal a vér oxigénfelvételét, a sejtek oxigénellátottságát. Tehát bátran állíthatjuk, a mozgás az értelmi fejlődés alapja. Kimutatták, hogy a testmozgás oldja a szorongást, javítja a hangulatot, elűzi a stresszt és a depresszió ellen is hatásos. 

„A testmozgást jobban kedvelő egyedeknek nagyobb a középagyuk.” Legalábbis az egereknél ez így van - állapították meg a Kaliforniai Egyetemen.  Éppen ezért pedagógusaink célja, a gyermekek életkori sajátosságaiból adódó természetes mozgásigény kielégítése, a gyermekek mozgásának fejlesztése, egészségük megóvása, fizikai erőnlét fejlesztése.

Az előzőekből egyértelműen következik, hogy mozgás közben erőteljes agytornát is végzünk. Miért ne használhatnánk ki ezt a kézenfekvő fejlesztési lehetőséget – a gyerekek életkori sajátosságához igazodva- játékosan, játékos keretek között az értelmi képességek, a kreativitás fejlesztése érdekében? Csoportunkban heti egy alkalommal van „nagy torna”, amit mi inkább „mozgásos napnak”hívunk. Én, mint óvó néni és a gyerekek is, nagyon szeretjük ezt a napot a jól bevált formában. Különösen annak a kisgyermeknek jó, aki időben érkezik. Sajnos még nincs tornaszobánk, de kreativitás szempontjából ez éppen jó így nekünk. Már korán reggel segít nekünk a dadus nénink előkészíteni a terepet, vagyis alkot nekünk egy éppen eléggé tágas tornaszobát. Azután következik a berendezés. Ebben mindig kikérem a gyerekek „segítségét”, ötleteit, vágyaikat, kéréseiket is teljesítem. Azon kívül, amit én arra a napra tervezek, mindig figyelek a gyerekek igényeire és annak megfelelően hozzuk be a tornaszereket. Most aztán kezdődhet a tereprendezés!

Sok mindenre kell figyelnünk, de elsőként arra, hogy véletlenül se legyen balesetveszély és egymást se zavarjuk. Kezdődhet a móka, vagyis a játék, már a reggeli órákban.  Mert mi annak hívjuk. Mindenki játszhat, mozoghat a jó kis mozgásfejlesztő eszközökkel úgy, ahogy szeretne, természetesen bizonyos alapvető szabályok betartása mellett. Közben a tornaszerek állandóan mozgásban vannak, vagyis átalakulnak, átvándorolnak, még az is előfordul, hogy textíliák vagy mesepárnák segítségével átmászható alagutak, kis ideig elbújásra késztető barlangok lesznek. De fel sem tudnám sorolni, hogy mi mindent alkotnak a gyerekek ilyenkor. Akadálypályát biztosan nem készítettek még két egyformát.

A labdajátékok gurítása, dobása szereken, padokon át, alatta, fölötte, stb. Megengedem még azt is, hogy a félretolt asztalok alá is bemászhassanak, néha ott gurigáznak hason vagy éppen egyik másik tornaszerrel „dolgoznak”. Persze szabályok, korlátok kellenek és vannak is. Jól tudják, hogy vigyázni kell saját magukra, társaikra a berendezésre és lehetőség szerint figyeljenek a mindenki által elviselhető frekvenciára örömük kifejezésekor is.  Olyan jó ötleteik vannak, csak figyelni kell, és még én is beépíthetem legközelebb az ez után következő általam irányított mozgástevékenységbe. Közben elvárják a figyelmemet. Szólnak, nézzem meg milyen jó pályát építettek, milyen ügyesek, leleményesek. Elvárják a dicséretet, elismerést, tudják, szeretem a saját ötleteket, az önállóságot az alkotásban.

Mozgás közben gondolkodnak, építenek, kreálnak, fantáziálnak, megismerik a tornaszereket és saját képességeiket is. Arról nem is beszélve, hogy mikor már az én kérésemet közvetítem feléjük, szívesebben teszik, hiszen addigra játszhattak már a tornaszerrel, amivel azután pedig ezt és ezt kell tenniük egy felnőtt irányítása által. Mert a játék után következik még az én általam tervezett játékos testnevelés foglalkozás a csoport életkorának megfelelő időben. Persze ekkor is lehet egy-egy jó ötletük, amit ha van rá lehetőség és idő, rövid ideig belopunk a gyakorlatok közé.  Megjegyzem, kettő edző apukánk is van és a csoportból többen járnak sportolni az óvoda keretein kívül is. De az óvodában van lehetőség ovifocira, úszás és jégkorcsolya oktatásra is. 

Mozgáslehetőséget biztosítunk minden nap a játékos tevékenységekben is. Több tornaszer van benn a csoportban állandóan. Legújabb szerzeményünk egy félkör alakú műbőr szivacs, roppant módon szeretik a gyerekek. Van „belebújós” hintánk, térhágcsónk, görgőink, stb. Ezek állandóan a rendelkezésükre állnak, természetesen a játéktérigénynek megfelelően vesszük elő őket.

Tavaly „Így tedd rá!” referencia intézmény lettünk, külön érdekes feladat a program beépítése mindennapjainkba, mozgástevékenységeinkbe. 
Nincs jobb a szabad levegőn való mozgásnál. Lehetőség szerint sokat kirándulunk, játszunk a szabadban. Szeretünk az udvaron, a játszótéren, az erdőben vidáman, boldogan gyönyörködni az élet szépségében. Hiszen az óvodás kor, az óvodai élet az egyik legszebb korszakunk és a mi felelősségünk is, hogy az is legyen! 
 

A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.

A szerkesztő ajánlja