Őszi fák az Olaszliszkai Kerekerdő Óvodában
Kreativitás természetes anyagok segítségével
Köszöntöm a kedves olvasókat, Tóthné Sánta Éva óvodapedagógus vagyok, jövőre 40 éve lesz, hogy ezt a gyönyörű hivatást választottam. A mai világban ritka, hogy valaki elmondhassa, egy munkahelyen dolgozhatott ennyi ideig, szerencsés vagyok, mert nekem ez megadatott, hiszen 1977-től az Olaszliszkai Kerekerdő Óvoda pedagógusa vagyok. Nagy öröm számomra, hogy életemből ennyi évet gyermekek mellett tölthettem. A műveltségi területek közül a rajzolás, festés, mintázás és az ének-zenei nevelés áll a szívemhez legközelebb. A bemutatott tevékenykedésnél csak a kreativitásomon múlik, éppen melyik területet hívom segítségül a képességek fejlesztéséhez. Kitűnően hasznosíthatók a vizuális tevékenységek számára az ünnepek, évszakok, amelyek érzelmileg is közelebb állnak a gyerekekhez és megmozgatják fantáziájukat. A természetben megtalálható anyagok rengeteg lehetőséget nyújtanak a különféle vizuális technikák kipróbálásához. Igyekszem ezeket kihasználni és megmutatni, hogy mennyi minden készíthető pl. gyümölcs magvakból.
Az ábrázolás, mintázás, kézimunka magánéletemben is kedvelt elfoglaltságom, csoportom dekorációit, díszleteit igyekszem ízlésesen elkészíteni. Hiszem, hogy az óvodapedagógus ízlése követendő példaként hat a gyermekre. A gyerekek többször bekapcsolódhatnak egy-egy asztaldísz elkészítésébe, amelynél nem az eredmény, hanem maga a közös tevékenység a fontos. Szeretem saját kezűleg vagy a gyerekekkel együtt készíteni a foglalkozások színes, változatos eszközeit, ezzel nagyobb motivációt érhetek el, új tapasztalatokat szerezhetnek és érdeklődésük is tovább fenntartható. A foglalkozások tervezésénél mindig figyelembe veszem a gyermekek fejlettségét és érdeklődését. Az őszi termések és levelek mellett, az apró kincseket rejtő üvegeinkből előkerültek a nyáron elfogyasztott gyümölcsök magvai. Válogatás közben felidéztük vajon melyik gyümölcs magvai lehetnek.
A legtöbbet a szilva és a barackmagból gyűjtöttük. A magok mellé leveleket helyeztem, kíváncsi voltam észreveszik-e a hasonló formát. Egy kis segítséggel sikerült. Megfigyeltük az őszi falevelek színeit és motivációként egy pár előre befestett magot az asztalra helyeztem, megmutatva milyen széppé varázsolhatjuk. Mindenki választhatott színt.
Közben dicsértem, bíztattam őket, hiszen az apró magvak tartása és festése, egyszerre nem könnyű feladat, aki igényelte segítettem. Az elkészült és megszáradt színes magvakat szín szerint csoportosítottuk, megszámoltuk. Az óvoda udvarán apró gallyakat gyűjtöttünk, megismerkedtünk egy új szóval a „fahánccsal”. Só-liszt gyurmát készítettünk, melyet a gyerekek örömmel gyúrtak, és ebből elkészítettem a fa formáját.
Elérkezett a várva várt pillanat, amikor ismét előkerültek az előre megfestett magvak és a gyűjtött faágak.
Háncsból alakítottuk ki a fa törzsét, majd gallyakat nyomkodtak a gyurmába és a csupasz fát pillanatok alatt felöltöztették színes „falevelekkel” magvakkal. Közben ismert dalokat énekeltünk.
Nagyon tetszett nekik ez a tevékenykedés, ezért örömmel készítettek még egy fát, melynek törzsét barackmagból rakták ki. A megmaradt magokat felhasználtuk hulló leveleknek, a sárga színűekből napocskát formáztak ki. Az elkészült fákat kisütöttük így tovább gyönyörködhetnek munkájukban. A folyosóra helyeztük, hogy a szülők is megcsodálhassák gyermekük munkáját.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Közösségi hozzászólások: