Fonás
A vizuális nevelés a gyermek és esztétikum kapcsolatának kialakulásában jelentős terület. Áthatja az óvodai nevelés egészét. Segíti a gyermek téri, formai és színképzetének alakítását. Fejlődik gondolkodásuk, esztétikai érzékük, szemük és kezük mozgása koordinálódik (finommotorika fejlesztés, szem-kéz koordináció – kapcsolat a mozgással).
Legfontosabb célja a gyermek tér-forma-színképzetének gazdagítása, a szép iránti nyitottságának alakítása.
A nagycsoportos gyermekeknek nagy az alkotásvágyuk, szeretik látni munkájuk eredményét, akár díszítésről, kár személyes tárgyról van szó.
Évekkel ezelőtt egy gyermekújságban láttam a fonókorong mintáját papírból elkészítve, melyet a gyerekekkel akkor elkészítettünk. Nagy érdeklődést váltott ki a tevékenység, melynek során karkötőket, öveket, fejpántot készítettünk. A korong azonban könnyen elhasználódott. Azt találtam ki, hogy az óvoda karbantartója készítsen számunkra préselt funérlemezből fonókorongot, melyet azóta is használunk.
A tevékenység elsősorban az iskolára való felkészítéshez elengedhetetlenül szükséges finommotorika fejlesztésére szolgál. A csukló, az ujjak mozgása, a fonás tevékenysége alatt igen sokrétű, mely az írás előkészítéséhez jobban megfelel, mint a rajzolás.
A fonással megvalósul a percepciófejlesztés is pl.: szemmozgás, vizuális ritmus, figyelemkoncentráció, a fonal kísérése tekintettel, a tévesztés és javítás lehetősége, formaállandóság, a készülő munkadarab méretének alakulása.
A fonás menetének leírása:
1. Színes fonalak válogatása a gyermek egyéni ízlésének, képzeletének szabad teret engedve.
2. 7 szál fonal egyenlő méretre való felvágása (bátran engedjük gyermekeinek az olló és egyéb szerszámok használatát, természetesen felnőtt felügyelettel, felhívva figyelmüket a helyes eszközhasználatra).
3. Behelyezése a fonókorongba (ez óvónői feladat).
4. A fonás elkezdése (minden harmadik fonalat áthelyezzük az üresen maradt bevágásba), azonos irányba kezdjük a fonal áthelyezését, figyelve a haladási irányra.
5. A fonott lánc növekedésének figyelemmel kísérése (alkotóképesség fejlesztése).
6. A kész munka kihúzása a korongból, és a funkciónak megfelelő használatba vétel.
Mint bármely, gyermekek által készített alkotásnak, a fonásnak is akkor van pozitív hatása a személyiségfejlődésre, ha munkájukkal elismerést váltanak ki, illetve örömet szereznek maguknak, társaiknak, szüleiknek (például ajándékkészítés anyák napjára).
Ez a kézműves foglalkozás, látva a gyerekek örömét, büszkeségét az elvégzett munka láttán, engem is örömmel és elégedettséggel tölt el.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Közösségi hozzászólások: