Napsugár csoport kalendáriuma
Németh Angéla vagyok, Királyhegyesen dolgozom. 15 éve vagyok óvodapedagógus. Nagyon szeretem a szakmámat, amit hivatásomnak tekintek, nem munkának.
Ezt a táblát továbbfejlesztettem évekkel ezelőtt egy ötletből, mert úgy éreztem, az akkori csoportomban több gyereknek gondot okoz az évszakok, a hónapok megismerése, elsajátítása. A gyerekek sokkal könnyebben teszik magukévá az ismereteket, ha vizuálisan látják a tevékenységeket.
A tábla egy lécbe fúrt lyukakba illesztett dróthuzalokból és azokon kétszínű golyókból áll. A huzalok száma 12, ami a 12 hónapot jelképezi. A golyók a napokat, a két szín tovább bontva a héten az óvodába járó és a nem óvodába járó napokat jelöli. A huzalok bemeneténél jelezve vannak az évszakok is: virág, nap, őszi falevél, hóember.
A gyerekek azt is láthatják, hogy a téli hónapok közül kettő van az adott évben, az utolsó pedig már a következő év első hónapja. Érdekességként nagycsoportban észreveszik a gyerekek, hogy a tél az év végén kezdődik és a következő év elején folytatódik. Vegyes csoportban a nagyok már önállóan is tudják a táblát naprakészen beállítani.
Nagyon jó ötletnek ígérkezett, az alap kivitelezést egy apuka végezte el. A golyókat leszedtem a daduskám autóülés masszírozójáról. Felraktam a naptári napnak megfelelően a színes golyókat. A gyerekek kíváncsian nézték, amikor bevittem a csoportszobába. Kérdezték: Mi ez? Kérdéssel válaszoltam: Kinek, milyen ötlete van? Jöttek válaszok, az évszakokat el is találták, a többi részét a táblának is, segítő kérdésekkel. Tökéletes motivációnak bizonyult.
Meg lehet jelölni bármi rajta, olyan napokat, amiket várunk, és látható rajta, hogy mennyit kell még aludni, hogy egy jelölt nap eljöjjön.
A pedagógiai munkámat segíti ez a tábla, a matematikai tapasztalatok gyűjtését, a környezeti nevelést, a gyerekek fantáziájának és az időérzékének fejlesztését. Mindig is foglalkoztatott, hogy a gyerekeknek a környezeti foglalkozás alatt látványossá tegyem az időt, az idő múlását, tanulhatóságát, tapasztalását még óvodáskorban is. Ezt a táblát januártól 1-től december 31-ig tudják követni a gyerekek. Már kiscsoporttól ott van előttük, játékosan foglakozunk vele. Mindennap megfigyeljük, hogy levettük az aznapot és fogynak a golyók. Megbeszéljük, hogy miért? Látják, ha elfogy egy hét, egy hónap, egy évszak, egy év.
A golyókat egy üvegbe rakják bele. A fontosabb eseményeket jelölni is tudjuk képek segítségével, amit közösen beszélünk meg és az adott golyóra ragasztjuk a jelölést. Pl. Mikulás érkezése, Anyák napja, Gyereknap. A hét napjait úgy érzékelik a gyerekek, hogy az óvodában töltött napokat világosabb barna szín, a hétvége napjait sötétebb barna szín jelöli. A táblán az évszakok is fel vannak tűntetve, a tavasz virággal, a nyár napocskával, az ősz levéllel, a tél hóemberrel. A hónapok neveit is könnyebben tanulják meg, matematikai jelentőségeket is tudunk hozzá kapcsolni. Az elfogyott hónapokat a bontáson keresztül érzékeltetem, amit csak a huzal mutat nekik, mert a golyókat leszedtük. A tanító nénik visszajelzése szerint az iskolába menő gyerekek ismerik a hónapokat, évszakokat, sokkal könnyebb dolguk van a pedagógusoknak ennek az ismeretanyagnak a megtanításában. Gondolatomban van tovább fejleszteni, hogy a csoport gyermekeinek a név-, és szülinapját is jelöljük rajta a gyerekekkel közösen, kreatív módon, többféle technikával is. Nagyon szeretném, ha több óvodapedagógus munkáját és a gyermekek érdeklődésének felkeltését tudnám segíteni ezzel a táblával. A képeken látható a tábla, amint a novemberi állapotot mutatja.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Közösségi hozzászólások: