SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Kreatív képességfejlesztés Katica módra

Szabó Katalin Tünde [cikkei] - 2016-11-24
Speciális óvodánkban a sajátos nevelési igényű gyermekek a pedagógusok segítségével minden kreatív tevékenységet kipróbálhatnak fejlődésük érdekében.
Kreatív képességfejlesztés Katica módra

A kaposvári Bárczi Gusztáv Módszertani Központ speciális óvodájában, a Katica csoportban 12 kisgyermeket nevelünk az egyéni szükségleteiknek megfelelően. Óvodánk bemenet-szabályozott intézmény, a pedagógiai szakszolgálat javaslata alapján kerülnek hozzánk a gyermekek. Ebben a nevelési évben kilenc autista, két mozgásfogyatékos és egy enyhén sérült kisgyermek jár a csoportba. A csoportba járó gyermekek nagy része nem beszél, általában vokalizál, echolál. A gyermekek összetételéből adódóan sokkal körültekintőbben kell megterveznünk számukra a napi tevékenységeket. Nálunk is megtalálhatóak azok a tevékenységi formák, amelyek a többségi óvodákban és a kompetencia alapú óvodai programcsomag elemeit is adaptáltuk: a gyermekeink sérülésének megfelelően, differenciáltan alkalmazzuk azokat.

Óvodánkban a gyermekek, biztonságot nyújtó, elfogadó, befogadó környezetben nevelkednek úgy, hogy a gyermekek egyéni képességének, sajátosságuknak megfelelően biztosítjuk a személyiségük teljes kibontakozását. Speciális módszerek alkalmazásával, tevékenységek megtapasztalásával segítjük az észlelést, fejlesztjük a figyelmet, a gondolkodást, az emlékezetet, elősegítjük a verbális és nonverbális kommunikáció kialakulását. Anyanyelvi nevelés és a zenei nevelés során a mondókák, versek, énekek feldolgozását saját készítésű folyamatábrák alkalmazásával támogatom meg. A nem beszélő vagy megkésett beszédfejlődésű gyermekeket az ábrák segítik a feldolgozásban, az emlékek felidézésében. Az élményt nyújtó közös mondókázás, verselés, ének-zenei tevékenységek során a gyermekek felfedezik a dallam, a ritmus, a mozgás szépségét, a közös tevékenység örömét.

A sajátos nevelési igényből fakadó különbségek csökkentése, a részképességek minél előbbi fejlesztése, az egyéni képességek kibontakoztatása, a differenciált fejlesztés, az esélyegyenlőség és a sikerélmény biztosítása érdekében anyanyelvi segédanyagot, projektnapokat és témaheteket dolgoztam ki kollégáimmal közösen.

Az általunk kidolgozott, és szerkesztett „Mondóka, vers, mese és kapcsolódó kreatív tevékenységek gyűjtemény” megkönnyíti a pedagógusok mindennapi felkészülését a foglalkozásokra, tevékenységekre és egyben ajánlást is ad a heti ütemtervben megtalálható vizuomotoros tevékenységek megvalósításához.

Adventi témahetünk a „Négy kis gyertya fényes lángja, szeretetet hoz a házba”. A várakozás időszakában - az átélt élmények segítségével, a közösség formálásával, az óvodai csoport „ünnepi ruhába” öltöztetésével, a szeretet, az összetartozás, a béke, a család pozitív érzelmeinek átélésével, az óvoda és család kapcsolatának erősítésével - fontos állomása az ünnepi előkészületeknek.
„Nyuszi fülét hegyezi”, húsvétváró témahetünk az ünnepi hangulat kialakítására törekszik. Célja a húsvét előtti időszak hagyományainak ápolása, a várakozás időszakában a közös élmények segítségével a szociális kapcsolatok formálása. Környezetvédelmi témahetünk a „Tavaszi szél vizet áraszt”. A közvetlen és tágabb természeti környezethez való viszonyulás és a környezet-tudatosság fejlesztése érdekében tevékenykedtető, élményszerű, játékos, tapasztalatszerző, kooperatív munkában dolgozzuk fel. Kiemelt célunk a gyermekek élőlényekkel kapcsolatos viszonyának fejlesztése, növények tulajdonságainak megfigyelése, érzékszervi tapasztalatszerzés.
 


Víz Világnapja projekt és a „Ki mondta, hogy nem tudod megváltoztatni a világot?” nevezetű Föld napja projektünk célja a gyermekek környezet-tudatos magatartásának alakítása, fejlesztése, alapvető környezet és természetvédelmi szabályokkal való megismertetése. A vízhez és a Földhöz, a természet védelméhez való pozitív hozzáállás, felelősség érzet alakítása, életkornak, értelmi képességeknek megfelelő információk átadása, tevékenykedtető, élményszerző, játékos tapasztalatszerzés biztosításával.
 

A biztonságos közlekedés érdekében a „Taníts meg engem is okosan közlekedni!” című projektnapunk egy nevelési évben kétszer is megjelenik a tevékenységek között. Fő célunk, hogy a gyermekek megismerjék a közlekedési környezetet, egyszerű szabályokat sajátítsanak el és lehetőség szerint tartsák is be azokat.
 

A Katica csoportban a pedagógusok, gyermekfelügyelők a kreativitásuknak köszönhetően mindent megtesznek a gyermekek megfelelő fejlődése, fejlesztése érdekében. 
 


A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.


 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.

A szerkesztő ajánlja