SNI-s gyermekekkel az óvodákban
A nevem Kun Dóra Noémi, óvodapedagógus vagyok. A diploma átvétele után egy állami óvodában helyezkedtem el, ahol két évig láttam el az óvónői feladatokat. Jelenleg harmadik éve vagyok óvodapedagógus a Dr. Illyés Sándor EGYMI, Magyarbánhegyesi tagintézményben, a Micimackó csoportban. A csoportunkba, csak sajátos nevelési igényű gyermekek járhatnak, akik speciális keretek között érhetik el az egyéni fejlődésüket.
Azért választottam ezt cikkem témájaként, mert napjainkban egyre több gyermeknél diagnosztizálnak valamilyen problémát. Például autizmus spektrum zavart, kevert specifikus fejlődési zavart, értelmileg akadályozottak, pszichomotoros fejlődés elmaradását, valamint beszédértés és verbális kommunikáció késését.
Mi is az az SNI? Ez egy mozaik szó, ami sajátos nevelési igényt jelent. Ezeknek a gyermekeknek külön odafigyelésre és egyéni bánásmódra van szükségük.
Cikkemben olyan módszereket szeretnék ismertetni, amit a mindennapok során alkalmazok. Ezek a módszerek nagyban megkönnyítik a zökkenőmentes kezdeményezéseket, mind az én szemszögemből, valamint a gyermekek szempontjából. Segítve a beilleszkedést, illetve az önkifejezés gyakorlását, elősegítését is.
Heti tábla:
A heti táblánk egy jól látható helyen van elhelyezve. Itt a gyermekek láthatják, hogy melyik nap milyen kezdeményezés van hétfőtől – péntekig. Mivel nálunk elég sok fejlesztést kapnak a gyermekek, így a fejlesztések is fel vannak tűntetve egy – egy képpel. (SZIT terem, logopédia terem..).
A táblán a gyerekek jelei láthatóak, ki – mikor – milyen fejlesztésre megy. Az is fel van tüntetve rajta, hogy milyen mikrocsoportot alakítunk ki a kezdeményezésekkor. Minden reggel közösen megnézzük, megbeszéljük az éppen aznapi feladatokat, csoportokat. A Heti táblát és a képes napirendet azért használom, mert ezek a gyermekek ragaszkodnak egyes tárgyakhoz, napirendjükhöz. Megkönnyíti az új helyzetek elfogadását.
Óvodánkban vizuális napirenddel dolgozunk. Az asztalokra és a székekre is felragasztottam a gyermekek jeleit, ezzel elősegítve a tér megfelelő strukturálását.
Az új- illetve ismert ismeretek közlésekor, vizuális segítséget használok minden tevékenységnél, világossá téve, hogy mettől – meddig mit fogunk csinálni.
A gyermekek néhány tevékenységéből hiányzik a fantáziadús játék, illetve a kreativitás, ezért úgy döntöttem készítek, a gyerekekkel közösen egy képes könyvet. ( „Megérkeztem az óvodába” címmel)
Ebben a kiskönyvben minden oldalon a napirendünk egyes részeit lebontva találhatjuk meg. A lapok tetején látható egy részlet (mint például az öltöző, szabadjáték, tízórai, kezdeményezés, levegőzés, ebéd, csendes pihenő, uzsonna, hazautazás). A lap alján egy tasakban kártyák vannak. A napirendünk haladásával megnézzük, megbeszéljük ezeket a részeket. Ezután a gyerekeknek kell kiválasztani, bele tépőzárazni, vagy patentolni az aktuális lépésekről készített képeket. A vizuális segítségek által megtanulják a feladat önálló elvégzésének menetét, önállóságát.
Törekszem mai napig a minél többféle mintaadásra, ezáltal elősegítve gyermekek fantáziáját az egyes tevékenységekben. Úgy vélem ezek a módszerek segítik az elfogadást, a családias légkör kialakítását, az egyes készségek – képességek fejlesztését is.
A mai világban inkluzív, integrált nevelésről beszélünk, így fontos odafigyelnünk egymásra, egymás segítésére. Fontos, hogy a tehetséggondozás mellett, a sajátos nevelési igényre is nagy hangsúlyt fektessünk, mert még ha körülményesebb, időigényesebb is, de biztosan állíthatom, minden perce megéri. A sikerélmény nem marad el.
Közösségi hozzászólások: