SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Sérült gyermek gondozása és nevelése IV.

[cikkei] - 2004-03-15
Ha csökkent a látás, vagy hiányzik...

Előzőleg már általánosságban beszéltünk a látáscsökkent gyermekekről, a velük való bánásmódról. Azonban természetesen itt is óriási különbségek vannak a sérülés mértékében, s így a fejlesztés lehetőségében is.

A látássérülés jelei

 Csecsemőkorban és kisgyermekkorban:

  • Külső jelek: hályog, kis-, ill. nagyszeműség stb.
  • Szemkontaktus felvétele bizonytalan
  • Feltűnő, színes tárgyak iránti közömbösség
  • Nem néz a mutatott irányba
  • Figyelmen kívül hagyja az apró tárgyakat
  • Nehezen követi a mozgó tárgyakat
  • Ferde fejtartással nézegeti a tárgyakat
  • Mozgása megkésett, ügyetlen
  • Fél mászni, ugrani
  • Nem szereti a mozgásos játékokat
  • A hangot adó, nagy formátumú játékokat kedveli
  • Ragaszkodik a biztonságot adó kísérőhöz.

Óvodás korban

  • A mozgásos játékoknál kedvetlen, ügyetlen
  • Képek, képeskönyvek iránti érdektelenség
  • Nem szívesen kapcsolódik be a közös munkába
  • Nem látja jól a bemutatott tárgyakat
  • Bizonytalanul, nehezen tájékozódik
  • Sorozatos kudarc
  • A közösségtől való félelem.

Iskolás korban

  • Tanulás közben gyakran dörzsöli a szemét, hunyorgat
  • Figyelmetlen a táblai szöveg megfigyelésében
  • Azok kivitelezésében pontatlan
  • Tekintete nem célirányos
  • Fejfájásról, szédülésről panaszkodik
  • A betűformákat csak nagy formátumban ismeri fel
  • Betűket cserél fel
  • Vonalvezetése szaggatott, reszketeg
  • Helytelen a betűalakítása
  • Pontatlan a betűkapcsolása
  • Tollfogása görcsös
  • Nem tud a vonalközbe írni
  • Számokat, jeleket téveszti
  • Megfigyelései felületesek
  • Utánzást kiváltó munkái pontatlanok.

A szakirodalom két csoportba sorolja az ezzel a fogyatékosságal élőket a fejleszthetőség szempontjából:

  • gyengénlátók
  • vak vagy aliglátók

A gyengénlátóknál is igen széles skála:

  • látásélesség problémák
  • látótér problémák
  • színlátási problémák

A konkrét meghatározás természetesesen szakorvosi feladat. Az eltérés meghatározása, mértékének felmérése dönti el, milyen fejlesztés javasolható. A legnagyobb mértékben a látásélesség korrigálható, a legkevésbé a színlátás hibája / lévén genetikailag meghatározott hiba/. Viszont tudnunk kell, a színtévesztés az, ami a legkevésbé csökkenti az életmnőséget!

Az éleslátás javítására a szemüveg, a kontaktlencse, esetleg a műtéti beavatkozás jelenti a megoldást. /a fenti képen egy mindkét szemére sérült, úgynevezett " szemtengelyferdüléssel" született, erősen csökkent éleslátású gyermek van, 1 évesen, műtét előtt, és 4 évesen, műtét után. Ma 17 éves, nincs szüksége szemüvegre/.

A látótér csökkenését is lehet szemüveggel és műtéttel javítani. Mindkét elváltozás mértékét csökkenteni lehet úgynevezett szemtorna segítségével. Bármilyen furcsán hangzik, ez nagyon egyszerű, bárki nyugodtan végeztetheti gyermekével. Kell hozzá a gyermek, egy ujj vagy a ceruza,vagy bármilyen aránylag kicsi tárgy, és egy elszánt szülő. A gyermek arca előtt kb. 30 centiméteres távolságban tartjuk a tárgyat, s megkérjük gyermekünket, kövesse azt tekintetével. Ezt követően elmozdítjuk le, fel és oldalirányban a tárgyat, ügyelve, hogy a gyermek kövesse azt tekintetével az arca elmozdítása nélkül. Figyeljünk, hogy csak annyira mozdítsuk el a tárgyat, amennyire a tekintet követni képes! Észrevehető lesz, mely az az irány, amerre valamelyik vagy mindkét szem korlátozva mozdul. A továbbiakban ebbe az irányba vigyük mindig egy icipicivel kifelé a tárgyat. De mindig csak egy kicsivel! Csak addig végezzük a gyakorlatokat, amíg a gyermek hajlandó az együttműködésre! Soha ne kényszerítsük, próbáljuk játékos formába önteni / pl "kukucs-játék /! Ha kifárad, ne eröltessük! Csak néhány perc az egész, de ezt gyakran ismételjük. Erősíti a szemmozgató izmokat, a figyelem-koncentrációt, a fókuszálást.

A gyengénlátók iskolai fejlesztése enyhébb esetben normál iskolában, súlyosabb esetben speciális iskolákban folyik. Ha látásproblémákkal küzdő gyermekünk normál iskolába, óvódába jár, mindig hívjuk fel a nevelő figyelmét a látáscsökkenésre, beszéljük meg vele, mely körülmények segítik leginkább gyermekünk zökkenőmentes beilleszkedését. Ma már nem szokott gondot okozni a közoktatási intézményekben a gyengénlátók integrált oktatása.

Súlyosabb esetben viszont valóban szükség van a speciális, gyengénlátóknak létrehozott iskolára. Ezekben az intézményekben jól felkészült szakemberek tudnak segíteni gyermekünknek, nem csak a tananyag elsajátításában, hanem abban is, miként tudnak majd a jövőben teljes emberként elboldoguni a világban. Megtanítják őket mindazon eszközök, technikák használatára, amelyek lehetővé teszik számukra a biztonságos közlekedést, a munkavégzést, a mindennapi élet során adódó helyzetek felismerését, értékelését és megoldását.

Ugyanez a helyzet a vak és aliglátó gyermekekkel. Meg kell tanulniuk, hogyan tájékozódhatnak, hogyan viselkedjenek ahhoz, hogy a társadalom el tudja fogadni teljes értékű emberként őket. Fejlesztik képességeiket, nagyon sok a tehetséges ember a vakok közt is! Gondoljunk csak bele, milyen kifinomult hallásuk van! Igen sok köztük a jó zenész! Vagy , amit sokáig nehezen fogadott el a látók társadalma, igen sok köztük a tehetséges író! Hisz a képzeletük óriási! S mivel másként jutnak az információkhoz, mint látó társaik, másként élik és dolgozzák fel azokat!

A Braille-írás segítségével megtanulhatnak írni, olvasni, írógépet, sőt számítógépet használni, s ezzel máris lehetővé válik, hogy ismereteket gyűjtsenek a világról, tanulhassanak, s majd később, ha felnőttek, dolgozhassanak.

De mégis...én úgy gondolom, minden fejlesztés, képzés és oktatás melett, a legfontosabb, hogy bízzunk gyermekünkben! Éreznie kell, hogy szeretjük, hogy értékesnek, fontosnak érezzük őt! Ismerjük el, dícsérjük eredményeit, segítsük kiküszübölni kudarcait! Mindig, mindig bíztassuk és támogassuk Őt! Csak így lehet magabiztos, teljes értékű ember!

Sérült gyermek gondozása és nevelése I.
Sérült gyermek gondozása és nevelése II.
Sérült gyermek gondozása és nevelése III.

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Ez egy csoda, hogy ő itt van" - Gryllus Dorka nem számított rá és észre sem vette, hogy 47 évesen újra babát vár

Gryllus Dorka, a népszerű színésznő őszintén mesélt családi életéről és váratlan terhességéről Kadarkai Endre "Nőszintén" című műsorában. A most 52 éves színésznő elárulta, hogy 47 évesen, amikor már lemondott a gyermekvállalás lehetőségéről, hatalmas meglepetésként érte, hogy ismét babát vár.

Tragédia Győr mellett: Gyógyíthatatlan beteg volt a gyermek, akivel az anyja a vonat elé lépett

Győr közelében, Ménfőcsanak mellett egy 41 éves nő végzetes döntést hozott: péntek este karjában hároméves kisfiával egy száguldó vonat elé lépett. A környékbelieket sokkolta az eset, amelyet egyesek szerint az anya kétségbeesése váltott ki, mivel gyermeke gyógyíthatatlan betegséggel küzdött. Az asszony vélhetően tudatosan választotta ki a helyszínt, ahol a vonatok nagy sebességgel haladnak, és ahol nem maradt esély a túlélésre.

Tragédia Tatabányán: öngyilkos lett egy általános iskolás diák

A rendőrség közigazgatási eljárás keretében nyomozást indított az ügy kivizsgálása érdekében.

Élelmiszerek, amelyek felerősíthetik a menopauza tüneteit

A táplálkozás nagy jelentőségű lehet a menopauza tüneteinek enyhítésében, a csontritkulás, a hízás és más negatív egészségi következmény mérséklésében. De nemcsak arra érdemes figyelni, mi legyen a tányéron, hanem arra is, mit érdemes elkerülni. Imre Noémi, a Nőgyógyászati Központ dietetikusa, okleveles táplálkozástudományi szakember Msc ez utóbbi témáról beszél.

Most érdemes kivizsgáltatni a pollenallergiát!

Akár már februárban is jelentkezhetnek a szezonális pollenallergia tünetei, de még nem késő, hogy kivizsgáltassuk magunkat. A szezont a mogyoró virágzása nyitja, majd azt követi az éger, a kőris, a nyír, a nyár és a tölgy. A bőrön végzett úgynevezett prick-tesztet érdemes a tünetmentes időszakban és az antihisztamin készítmények szedése előtt elvégeztetni - mondja dr. Kraxner Helga, a Semmelweis Egyetem Fül-Orr-Gégészeti és Fej-Nyaksebészeti Klinika adjunktusa.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja