Ülés - A mozgásfejlődés mérföldkövei 6. rész
Ülés
Az ülés lehetőségével egy új perspektívából láthatjuk a Világot.
Mikortól?
4-9 hónap között, bármikor, amikor az agy és vázizomzat kész megtartani a testsúlyt ebben a pozícióban is. (Azaz, nem támaszkodik a kezeire, nem dől előre, a lábai közé!) Fontos tehát, hogy ne erőltessünk semmit! Az egészséges és biztonságos üléshez szükség van a jól fejlett, erős törzsizmokra (hogy védjék, óvják a gerincoszlopot a terhelés közben), az egyensúlyra, és a fej középen tartására.
Hogyan segíthetjük?
Nem győzöm magam ismételni, hogy minden mozgás alapja a hason töltött idő. A nyak-, váll-, karizmok után, a hát- és hasizmok következnek.
Fokozatosan, minden nap, mikor ébren van a kicsi, a földön állandó felügyelet mellett (szobában tartózkodás, látómezőnkben legyen a legkisebb) gyakoroljátok a hason fekvést és az onnan kezdődő mozgásokat.
Ha már biztosan tudja tartani fejét, ültetheted babafotelba, hordozóba (tehát a háta mindig alátámasztva, amíg nem tudja az egyenes hátat megtartani addig c vonalban), de ne vidd túlzásba, hisz így csak lustává teszed a mozgásra. Nem ő éri el a kívánt testhelyzetet, hanem készen kapja azt, általad.
Ha előre dől és karjaira, kezeire támaszkodik, még nem elég erős a törzsizma ahhoz, hogy megtartsa magát. Ezt a pózt se erőltesd, mert így a gerincoszlopra terhelődik minden súly, a kicsi testre ható erő, ami később hátproblémákhoz vezethet.
Tipp:
- Hason fekszik a baba. Rakjunk köré játékot, zenélő tárgyat, hogy emelje fejét, felsőtestét, kis kezeire támaszkodjon, forduljon (nem forog, hason fordul) a vágyott tárgy irányába.
- Hason fekszik a baba. Rakjunk elé tükröt (nagyobb félét, mindig felügyelettel), hogy észrevegye a kishavert benne, nézegesse magát, vagy a „tükörvilág” tárgyait.
A felülésről
A felülés (a hasizmok használatával) már korán felkelti a babák érdeklődését, próbálgatják is, de ilyenképp csak jóval később ülnek fel (1 éves kor után). Általában oldalfekvésből tolják fel inkább magukat, vagy a térdelő támaszból (kutyapózból), visszahuppannak a popsijukra.
Tipp:
- Háton fekszik a baba. Bokafogással hintáztatás jobbra, balra, (Hinta palinta… dalra) a végén ülésbe felhúzás egyik oldalon keresztül, üldögélés segítséggel, majd visszafekvés. A másik oldalon keresztül is ültessük fel!
- Ölbéli játékok: háta a mi testünknek támaszkodik, így lekerül a gerincoszlopról a teher. Pl: a lábainkat felhúzzuk, s annak támasztjuk a kicsi hátát, így látjuk is egymást! (Régebbi cikkemben én is összegyűjtöttem néhány mondókát, dalt, álljon itt is néhány példa.)
Tapsoltató:
Két kis kakas összeveszett,
azt sem tudta mit evett.
tücsköt, bogarat,
mindenféle madarat.
Hess, hess, hess (a levegőben csapkodunk kezeinkkel)!
Itt a kezed, bal és jobb (felemeljük, felemeltetjük a gyermek bal és jobb kezét), most kell vele tapsolnod (fej felett tapsolunk, tapsoltatunk)!
Lovagoltató:
Így lovagolnak a hölgyek, (lassan)
Az urak gyorsabban mönnek, (gyorsabban)
A parasztok így döcögnek, (lassan, imbolyogva)
A huszárok így röpülnek. (nagyon gyorsan)
Ringató:
Hinta-palinta szépen szóló pacsirta,
lökd meg pajtás a hintát,
érjem el a pacsirtát!
Ölben táncoltatós:
Cini, cini, muzsika,
táncol a kis Zsuzsika.
jobbra dűl,
balra dűl,
tücsök koma, hegedül.
Ha már önállóan megül a csemete, elérkezett az idő a kétkezes játékokhoz. Rengeteg érdekes és jó hatású játékötlet található szakkönyvekben, az interneten, csak okosan kell válogatni közöttük, s akkor mókás is lesz, és kifizethető. (Legyen ez az ötlet egy következő cikk alapja.)
Tipp:
- Kockák egy dobozba (kipakolás; majd egyszer bepakolás is… vagy nem :)). Kockák összeütögetése. Pakolás egyik oldalról a másikra, és vissza.
- Labdázás: gurítás Anyunak/Apunak, aki szemben ül.
- Gurulós kisautó, vagy felhúzható autó, kacsa.
A W ülésről és javításáról
Mi is az a w ülés?
W ülésről akkor beszélünk, ha fenekünkön ülünk a két sarkunk között, térdeink hajlítva (össze is érhetnek magunk előtt), lábaink oldalirányba testtől eltartanak, mint az ABC W betűje. Sok gyermek választja ösztönösen ezt az ülésmódot, általában akkor, ha a törzs és csípő izmai gyengék. Így önállóan is meg tud ülni és játszani, anélkül, hogy aggódnia kellene, hogy eldől.
Miért nem jó?
Az izmok rövidülhetnek, feszesebbé válhatnak.
Ez hatással van:
- a csípőre (ami ekkor még folyamatosan alakul, a „combcsont a femurban” kivájja a maga kis helyét, hogy ott biztonságosan, a szalagok segítségével tanyázzon-, szóval a csípőficam rizikó megnő, főleg, ha már volt ilyen probléma a születés után is, vagy épp nem úgy alakul az ízület összeköttetés, hogy az egy jó kis masszív alapot adjon.);
- az egyensúlyra: (mivel, mint a cövek, úgy ül benne a gyerek, nem lehet áthelyezni a testsúlyt egyik oldalról a másikra);
- a koordinációra;
- a nagymotoros mozgások fejlődésére.
Ebben a pozícióban a felsőtest sokkal korlátoltabban fordul oldalra, így ekkor sokkal kevesebb lehetősége van a kétkezes manipulációra, a karok test előtt történő keresztezésére (ami meg fontos az agyfélteke kapcsolat kialakításában, később az írás tanulásában), a pakolásra, játékra.
Persze, ha belegondolunk, mi is számtalan alkalommal találjuk magunkat ebben az ülésmódban (akinek inge…), így érdemes a mértékre fókuszálni. Ha megfigyeled, hogy gyermeked hosszabb ideig így játszik, vagy inkább ezt az ülésmódot preferálja, akkor javítsd!
Helyette mi javasolható?
Ha azt látod, hogy gyermeked megint a sarkai között ül, ne arra figyelmeztesd, hogy így nem ülünk, inkább adj neki tippet, alternatívát. Például: ülés nyújtott lábbal, törökülés, oldalt ülés (ha rendben van a csípő s az izomtónus, fontos, hogy jobb és baloldalra egyaránt próbálgassa. Persze nem egyszerre. :))
Ha szeretnél többet megtudni a babád mozgásfejlődésének mérföldköveiről, olvasd el a cikk többi részét is:
- Eltérő fejlődési ütemek - A mozgásfejlődés mérföldkövei 1. rész
- Hason fekvés - A mozgásfejlődés mérföldkövei 2. rész
- Átfordulás, gurulás - A mozgásfejlődés mérföldkövei 3. rész
- Kúszás - A mozgásfejlődés mérföldkövei 4. rész
- Mászás - A mozgásfejlődés mérföldkövei 5. rész
- Felállás, járás - A mozgásfejlődés mérföldkövei 7. rész
Fotó: Greyerbaby/pixabay.com
Konduktor-tanító, pedagógus
Elérhetőségeim:
Telefon: 06-70/628-60-02
E-mail: konduktivrehabilitacio@gmail.com
Közösségi hozzászólások: