A várandós nő azért ne vagánykodjon, hosszabb autóútra ne vállalkozzon! Nem mintha Magyarországon belül olyan nagy távolságok lennének, melyek (egészséges körülmények között) ellenjavallnák az autóvezetést… De jobb a megelőzés!
Mikor? Mennyit?
De mi a helyzet a levegőben? Amennyiben nincs semmi probléma, a lepény rendes helyen tapad, 24 hetes korig nem tilos a rövidebb (2-3 órás) repülőutak megtétele. Nem szabad elfeledni azonban, hogy a terhesség alatt az egyébként is megnövő mélyvénás trombózis-kockázatot tetézheti a több órás mozdulatlanság. Ráadásul nem áll rendelkezésre orvosi segítség.
Hogy a szakemberek és a légitársaságok miért épp a terhesség során a 2. harmadot tartják ideális időpontnak egy tervezett repülőúthoz? A terhességek 1/6 része spontán vetéléssel végződik. Ezek jellemzően az első 12 hétben zajlanak le. A harmadik harmadban a koraszülés jelenti a leggyakoribb veszélyt. A légitársaságok az Amerikai Szülészeti és Nőgyógyászati Szakmai Kollégium ajánlásait követik. Ezek alapján a terhesség 35-36. hetéig engedélyezett a repülés, ezután - amennyiben feltétlenül szükséges - csak orvosi igazolással szállhat fel a leendő kismama. Veszélyeztetett terheseknek a repülés egyáltalán nem ajánlott.
Milyen fizikai hatások érik nagy magasságban a várandós nőt, illetve magzatát? Az általánosan használt utazómagasságon a kabin légnyomása 28%-kal csökkenti az oxigénkínálatot.
És a kozmikus sugárzás?
Egészséges, nem terhes felnőttekbe utazómagasságon az artériás oxigén-telítettség csökken, ezt a szervezet a légzésszám valamint a perctérfogat, elsősorban a pulzus növelésével kompenzálja. Egészséges terhességben ez a kompenzáció, valamint az ún. magzati hemoglobin eltérő oxigén-szállítási tulajdonsága biztosítja a magzat megfelelő oxigénellátását Kísérletek nyugtatnak meg, hogy sem a repülés alatt, sem később, a repüléssel kapcsolatba hozható szövődmény nem lép fel.
A Földünket folyamatosan érő kozmikus sugárzás mértéke utazómagasságon a tengerszinten mértnek sokszorosa lehet. Szintén kísérletek igazolják, hogy a repülőút során a terhest érő sugárzás mennyisége elhanyagolható, fejlődési rendellenességet nem okoz.
A rettegett trombózis… A mélyvénás trombózis (MVT) gyakorisága 1-2‰, 10 órát meghaladó repülést követően a tünetekkel járó MVT a nem terhes, egészséges felnőtt utazók 0,1-0,4‰-ét érinti évente. Terhesség alatt a MVT kockázata hatszoros. Ez a kockázati érték a terhesség kezdetétől érvényes. A MVT legsúlyosabb szövődménye a tüdőembólia, mely a terhesség során mind az anya, mind magzata életét közvetlenül veszélyezteti.
Rizikótényező a hosszú (3 órán túli) repülési idő, ha volt már a nőnek trombózisa, ha túlsúlyos (100 kg, ill. BMI 30 felett), ha nem csak egy gyermeket hord a szíve alatt, ha dohányzik, ha idősebb, ha lábai visszeresek.
A szakma javaslatai a megelőzésre: mozgás, sétálgatás repülés közben, megfelelő mennyiségű folyadék, alkohol, koffein tartalmú, valamint szénsavas italok kerülése, megfelelő ülőhely megválasztása (a folyosó mellett), kompressziós gumiharisnya viselése. Nem bizonyított, hogy az acetil-szalicilsav (pl. Aspirin) biztosan megelőzi az MVT-t. Ezért jobb a körültekintés és az orvos tanácsának megszívlelése.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)