A nagyobbakat a történet, a térképek és a magyarázatok vezetik. Az olvasó a távoli ismeretlenben csöppen a két barát utazásába, majd körbejárja velük a Földet. Hamarosan megérkeznek a Kárpát-medencébe, és annak közepére, hazánkba. Míg az idegen nyelvről fordított kiadványok Magyarországot éppen csak megemlítik, ez a könyv a magyar területet, történelmet helyezi a középpontba.
Ez az atlasz többféle szempontból is hasznos: ismeretszerzésre éppúgy alkalmas, mint gondolati kalandozásokra. Az elképzelt történet, a játékos kalandozás mellett tartalma teljesen valóságos alapokon nyugszik: az említett helyek felkereshetők, meglátogathatók, a családok programszervezésének kiinduló pontjai lehetnek a Magyarországon és a Kárpát-medencében tett utazásokhoz.
Nem csak szemléltet, de nevel is: értékközpontú szemléletet képvisel (a környezet, a természet védelmére, a kultúra ismeretére, a hagyományok tiszteletére, az egészséges életmódra tanít).
Az egész család, a legkülönbözőbb életkorú gyerekek "olvashatják". Az írni-olvasni nem tudók az illusztráció és az idősebbek által felolvasott történet segítségével utazhatnak a világban. Akár esti mese is lehet Kukkancs és Szippancs egy-egy kalandja.
Az "Ifjú felfedezők atlasza" játékosan tanítja meg a gyerekeknek a "komoly" atlaszok használatát: a Stiefel Kiadó többi atlaszához (környezetismereti, földrajzi, történelmi) hasonló térképi ábrázolásokat tartalmaz, ezért később a gyerekek rutinosabban tudnak azokban tájékozódni.
o Honnan tudhatom, hogy mennyi az idő? (Idő)
o Hol vagyok és merre menjek? (Tájékozódás a térképen)
o Mi lehet a látóhatáron túl? (Eligazodás a világban)
o Hol laknak a növények és az állatok? (Természetes élőhelyek a Kárpát-medencében)
o Miért uralja az ember a környezetét? (Az ember által átalakított életközösségek)
o Mindenhol egyformán élnek a világon? (Tájak - országok - emberek)
o Kik laknak a szomszédban? (Népek, néprajzi csoportok, települések a Kárpát-medencében)
o Hogyan készül, amit megveszünk? (Mezőgazdaság és ipar)
o Ki segít rajtam? (Szolgáltatások)
o Hogyan láthatnék vissza a múltba? (A magyarság története)
o Mire jók az emlékek? (Nemzeti emlékeink és kincseink)