Mi nők szinte minden nap megfordulunk valamelyik boltban: legyen szó egy bódítóan parfümillatú drogériáról, vagy csupán a mindennapi bevásárláshoz nélkülözhetetlen élelmiszerboltról. A reklámkészítők ezt kihasználva egyre több reklámmal, felhívással próbálnak minket meggyőzni arról, hogy termékük számunkra nélkülözhetetlen.
A mosogatószerek, melyekből egy csepp is elég a legmakacsabb kosz eltávolításához, a csodamosóporok, amelyek minden foltot kimosnak, a ránctalanítók, melyek hatása százalékban mérhető vagy a fogainkat vakítóan fehérré varázsoló fogkrémek valóban megkönnyítik mindennapi életünket, vagy ezek csupán hangzatos reklámszlogenek?
A reklámok többsége túloz, és egyetlen célja, hogy minket, vásárlókat befolyásoljon, arra késztessen, hogy mindenképpen megvásároljuk az általa kínált terméket.
Hogyan kerülünk a reklámok bűvkörébe?
Amikor belépünk egy boltba, vagy az esti film felénél vetített reklámokat nézzük, nem is gondolnánk milyen mértékben a befolyása alá kerülünk. Nem véletlen, hogy a nagyobb boltokban az olcsóbb, minden nap szükséges termékek (tej, kenyér) hátrébb kerülnek, mint a kevésbé hasznos, ám mutatós árucikkek. Ahhoz, hogy a vevő megtalálja a legszükségesebb holmikat, kénytelen végigmenni a számára szükségtelen termékeket kínáló sorokon, így szinte biztos, hogy legalább egy olyan terméket megvásárol, amelyre valójában nincs is szüksége. Ugyanilyen technika a hipermarketek heti átrendezése, melynek célja a célirányos, tudatos vásárlás akadályozása, s az áruk elhelyezése a polcokon, hiszen felmérések alapján az emberek 90 %-a a szemmegasságban lévő termékek közül választ.
Ehhez hasonlóan hatnak ránk az akciók is. Egy szinte fél áron kínált terméket rögtön megvásárolunk, hiszen "később még jól jöhet". Természetesen élelmiszerek esetében a legtöbb akciós termék lejárati ideje rövid, ezért elromlik, mielőtt valóban felhasználnánk. Az ügyes reklám trükkök és marketing fogások, mintegy agymosásként hatnak ránk. Befolyásolják saját igényeinket, s igyekszenek helyettünk eldönteni, mire is vágyunk valójában. Arról nem is beszélvén, hogy bár sokak erre nem is gondolnak, de a hatalmas árú reklámidőket, óriásplakátokat, reklámkampányokat valójában mi, a fogyasztók fizetjük, mikor megvásároljuk az adott cég termékét.
Vásároljunk tudatosan!
A tudatos vásárlás fogalma szorosan összekapcsolódik a fogyasztóvédelemmel. S hogy kit nevezhetünk tudatos vásárlónak? A kérdés megválaszolása nem egyszerű feladat. Tudatos vásárló az, aki tisztában van a termék megvásárlásával kapcsolatos jogaival (garancia igénylés, rossz termék cseréje), tájékozott a termékek minőségével kapcsolatban, és ismeretei alapján, nem pedig a reklámok hatására választja ki a számára szükség árucikkeket.
A termékek árfekvése mellett nem elhanyagolható a minőség sem. Lehet, hogy egy nagyobb üzletlánc saját márkás termékei olcsóbbak, de összetevőik miatt károsak lehetnek a környezetre, vagy magára az emberi szervezetre. Csak akkor tudjuk kiválasztani a legjobb ajánlatot, ha tisztában vagyunk annak előnyeivel és hátrányaival egyaránt.
Mivel a gazdaság alapvető mozgatórugója lett a termelés és fogyasztás, már egyetlen termék megvásárlásával is nagy felelősséget vállalunk magunkra. Ha folyamatosan megvásároljuk az állatkísérletekkel tesztelt kozmetikumokat, a gyárak folytatják tevékenységüket, és az állatvédők küzdelme hiábavaló lesz. Ha nem tiltakozunk a bőrre káros anyagokat tartalmazó testápolók és krémek ellen, a gyártók továbbra is ezt az adalékanyagot használják. Ha azonban tudatosan kerüljük a hasonló árucikkeket, a gyártók -igényeinkhez alkalmazkodva- egészségesebb, valóban jó minőségű termékek forgalmazására térnek át.
Mit tehetünk mi?
Bármit is teszünk, az első és legfontosabb, hogy egy pillanatra se felejtsük el, hogy ameddig a pénz a mi kezünkben van, mi döntünk. Tehát ha tudatos vásárlóvá válunk, s önállóan, a média befolyásától függetlenül hozzuk meg racionális döntéseinket, a piacon hosszú távon csak azok a termékek maradhatnak életképesek, melyek mind minőség, mind ár, mind környezetkímélés tekintetében veresenyképesek. Ha nem vásároljuk meg a környezetre káros termékeket, a gyártók vagy csődbe mennek- vagy igényeinkhez alkalmazkodva környezetbarát termékeket forgalmaznak.
Mi, fogyasztók, tehát megóvhatjuk saját érdekeinket, egészségünket, s környezetünket, hogy unokáink egy egészségesebb, szebb világot láthassanak!
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)