Azok a nők, akik beszállnak a többnyire férfiak által uralt üzleti világba, leginkább úgy viselkednek, mint az asszimilálódni próbáló bevándorlók. De egy bizonyos ponton túl, melyet általában 35 éves koruk körül érnek el, ez már csak színlelés, amely frusztrálttá és lázongóvá teszi őket.
Az is gyakran előfordul, hogy a férfitársaságba való beilleszkedés reménytelensége arra készteti őket, hogy eljátsszák a négy klasszikus szerep egyikét. Így tehetségük és képesítéseik ellenére mégis külsejük és simulékonyságuk alapján fogják megítélni őket, áll a The Times cikkében, amely egy most publikált tanulmány szerzőjének tanácsait foglalja össze.
A szerző, Margaretha Heffernan, aki több amerikai cég vezérigazgatójaként is dolgozott, jelenleg pedig számos brit és amerikai vállalat igazgatótanácsának tagja, úgy tartja, részben a nők is hozzájárulnak saját "láthatatlanná válásukhoz". Teszik ezt például azzal, hogy szürke kosztümöt, lapos sarkú cipőt és jelentéktelen frizurát hordanak, külsőleg is próbálva beilleszkedni a férfias világba.
Az ilyen kolléganőkkel persze mindenki szeret együtt dolgozni, viszont ha százmillió dollárok sorsáról döntenek a cégnél, egyikük sincs ott a teremben, és senkiben sem merül fel, hogy az ő szakmai véleményük is számíthat.
A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Heffernan azt ajánlja a nőknek, nyugodtan fejezzék ki személyiségüket öltözködésükkel az irodában is. Az igazán ambíciózusak olyan ruhát vegyenek fel, amelyet csak a következő fizetésemelés után engedhetnének meg maguknak. Azok a nők, akik nem hagyják magukat pátyolgatni, vagy nem akarnak láthatatlanná válni, s mindezt igen erőteljesen ki is fejezik, egy harmadik sztereotípia megjelenését idézik elő: a kollégák prostituáltakhoz hasonlítják őket.
Aki ez ellen védekezni próbál, az pedig a negyedik típust jeleníti meg, vagyis azt a nőt, aki viselkedésében is igyekszik a férfiakhoz hasonulni. Így bekerülhet a "bandába", ahol előléptetés, korrekt fizetés és elfogadás várja.
Pedig a nőknek elvileg nem kellene mindenáron férfiasan viselkedniük, hiszen alapvető tulajdonságaikkal sok mindenben segíthetik a vállalatot. Az őszinteség a problémák kezelésénél, az együttműködő készség a tárgyalások során mind versenyelőnnyé kovácsolható. Hasznos lehet a szolidaritáson alapuló kapcsolati háló kiépítése is. Így megtudhatják például, mennyit keresnek más nők az övékhez hasonló pozícióban, az üzleti életben pedig ez köztudottan létfontosságú.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)