A Prezi világcég alapítója, Halácsy Péter 2015-ben nyitott a társaival két alternatív óvodát Budapesten, amelyet nem sokkal később tíz, úgynevezett mikroiskola követett. Ezekben ma összesen 200 általános iskolás korú gyermek tanul, jelenleg még magántanulói státuszban, az intézmény akkreditációjára ugyanis várni kellett.
Időközben elkezdték a toborzást a középiskolai osztályba, ezzel együtt pedig elkészült az intézmény kerettanterve, így a jövő tanévtől már valódi iskolaként működik a Budapest School, amely szerveződését és módszereit tekintve egyedülálló az országban.
Az iskola deklarált célja, hogy a 21. század kihívásaira készítse fel a tanulókat, így a két legfontosabb feladatának a digitális készségek fejlesztését és az angol nyelv oktatását tartja. A jövőre induló középiskolai osztályban ezért a gyerekek angol nyelvi készségeit is felmérik, és bár a nyelvtudás hiánya önmagában nem akadály, több olyan tanulót készülnek felvenni, akik már jól beszélik a nyelvet, mivel céljuk, hogy rövid időn belül mindenki meg tudja magát értetni a külföldi szakemberekkel és a magyarul nem beszélő iskolatársaival is.
Az elsajátítandó ismereteket három fő csoportba osztják:
- STEM: A világ megértését, a tudomány és a technika vívmányait ismertető, matematikai készségeket fejlesztő oktatási terület. A tanulók olyan kérdéseket tesznek fel, amelyekre globális és nemzeti szinten ma még nem ismerjük a helyes választ. Kiemelt jelentőséget kap a saját kutatás, és az ezt bemutató prezentációk
- KULT: A művészeteket és a humán tantárgyakat (magyar nyelv- és irodalom, történelem, ének, drámapedagógia, idegen nyelv) magába foglaló képzési terület. Fő célja a kommunikációs képességek fejlesztése magyar és idegen nyelven, a jelen vizsgálata a múlt megismerése által, és a művészeteknek, mint az önkifejezés eszközeinek megismerése és elsajátítása. Fejleszteni hivatott a kritikus gondolkozást, az önismeretet.
- Harmónia: A testi-lelki egészség megőrzéséhez kapcsolódó terület. A gyerekek ennek keretében megismerkednek a csapatjátékokkal, az egészséges táplálkozással, megtanulják egymást segíteni.
A felsorolt három képzési területen belül a tanár, a szülő és a diák közösen állítják fel az elérendő célokat a gyerek érdeklődési köre és a jövőbeli céljai alapján. Akinek a továbbtanuláshoz szükséges a kiváló érettségi eredmény, az erre helyez nagyobb hangsúlyt, akit azonban más vonz, az egyéb területeken teszi oda magát. A módszertant a tanár határozza meg, mivel pedig az osztályok vegyes életkorú gyerekekből állnak, az idősebbek is segítenek a fiatalabbaknak a tanulásban – ezáltal is elmélyítve az általuk már ismert anyagrészt.
Noha magániskoláról van szó, az alapítók kiemelt célja, hogy ne csak a felső középosztály, hanem a társadalom valamennyi rétege képviseltesse magát az intézményben. Éppen ezért a 155 ezer Ft-os havi tandíj csupán tájékoztató jellegű: aki tud, többet fizet, ezzel támogatja egy szegényebb sorsú gyerek tanulmányait. A leghátrányosabb helyzetű családok felkutatásához szociális munkások segítségét is igénybe vették.
Mindez természetesen bevallottan kísérlet. Senki nem tudja pontosan, milyen kihívásoknak kell 2040-ben megfelelnünk. Egy azonban az alapítók szerint biztos: a kétszáz éve megalkotott, és azóta toldozott-foldozott módszertannal dolgozva szinte kizárt, hogy a jövőben sikeres felnőtteket adhatunk a világnak.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)