Digitális lábnyom…
Az ökológiai lábnyom mellett a digitális lábnyom is hatással van a felnövekvő generációkra, amiért mi magunk, felnőttek vagyunk felelősek. Fogalma az online térben értendő, „azokra a jelekre, nyomokra vonatkozik, amelyek a felhasználó online jelenléte után maradnak, és amelyekből következtetni lehet a tevékenységére. Ezek bármilyen jellegű információk lehetnek: regisztráció egy adott oldalon, e-mailezés, videók fel- és letöltése, kommentelés, blogolás stb. A digitális lábnyom így minden olyan információra vonatkozik, amelynek alapján be lehet azonosítani az adott felhasználót.” [1]
Az említett területek alkalmazásának számos előnye van mind a különböző szakmai területeken az információnyújtásban és tevékenységekben, mind pedig az oktatás és szórakoztatás terén. De az egészséges tartalmakon túlmenően az sem mindegy, hogy mennyi időt töltenek gyermekeink a kibertérben naponta és ezáltal milyen veszélyeknek teszik ki magukat.
Ennél a pontnál tegyük a szívünkre a kezünket! Tudjuk valójában, hogy gyermekeink naponta hány órát töltenek el a való világtól távol eső térben? Ismerjük és követjük rendszeresen, hogy milyen tartalmakat, felhasználó oldalakat tekintenek meg és használnak, posztolnak? Biztosan vagyunk egy páran szülők, akik ennél a kérdésnél elbizonytalanodtunk és lelkifurdalást érzünk….
A különböző népszerű és divatos alkalmazások, mint például Facebook, YouTube, Instagram, TikTok, Snapchat, Messenger, stb. használatával egy kihívást támasztanak maguk elé gyermekeink: „Digitális ÉN megjelenés”-t. A fizikális és a kibertérben létező „virtuális én-élmény” nem összeegyeztethető számukra és nem tudnak különbséget tenni a két világ között. Még nem elég fejlettek és tapasztaltak ehhez. Céljuk általában hasonló: megmutatni szépségüket, tehetségüket, egyediségüket, vonzódásukat.
És az appok, felületek milyen hatással lehetnek gyerekeinkre?
- Egyrészt nem számolnak azzal, hogy bántásoknak tehetik ki magukat, mert negatív visszajelzéseket is kaphatnak;
- Függőség alakul ki náluk részben azért, mert olyan algoritmusok állnak az alkalmazások mögött, amellyel ki tudják ismerni a felhasználók szokásait, ízlésvilágát, ennek következtében olyan videokat, tartalmakat fognak felkínálni egymás után, amelyekre nem tudnak nemet mondani, így képezve egy ördögi kört;
- Ha nem állítják a közölt tartalmaikat „privát”-tá - márpedig miért is állítanák, hiszen akkor csak az ismerőseikhez juthat el a mondanivalójuk és az önmagában nem izgalmas -, akkor az egész világ számára láthatóvá válik mindaz, amely storyt már lehet, hogy egy év múlva szégyenként élnek majd meg.
- „Kegyes” hazugság: mivel ezek a felhasználói oldalak minimum életkorhoz kötöttek, sokszor a gyerekeink kijátszva ezt a szabályt jutnak felhasználói fiókhoz. De kiket is csapnak be ezzel a cselekedetükkel? Minket? Magukat? Egyik sem ad felmentést!
Csillaggá válni az online világban?
Van, akinek ez nemcsak vágy, hanem maga a valóság.
„Az influencerek olyan internetes hírességek, akik véleményükkel és viselkedésükkel hatással vannak az emberekre. Lehetnek más területen befutott sztárok (pl. televíziós hírességek, sportolók) vagy teljesen hétköznapi emberek is, a közös bennük az, hogy vonzó egyediségükkel vagy éppen megosztó személyiségükkel széles közönséget képesek elérni a közösségi médiában (pl. YouTube-on, Instagramon, Facebookon). Influencer tehát lehet bárki, aki valami olyan egyediséggel tud fellépni az interneten, amivel sok követőre tehet szert.”[2]
Még van egy vonzó tény az influencerekben: megjelenésükkel és szponzorált hirdetéseikkel nagyon sok pénzt kereshetnek könnyen és gyorsan. Sokszor nem a közölt tartalom a lényegi kérdés. Nem a szokványos módon kell munkavégzést végezniük, egyéni időbeosztással tervezhetők a mindennapok, „legálisan” lehet egész nap a számítógépet és okostelefont használniuk. Ez egy olyan esélyt teremthet a változásra, amely elvakítja és egyben a realitásoktól is eltávolíthatja gyermekeinket.
Melyik kamasznak ne lenne szimpatikus ez a helyzet? Kiben nem merül fel a gondolat, hogy „én is lehetnék naggyá”.
De felnőttként belegondolva kijelenthetjük, hogy mi lenne világunkkal, ha minden gyerek influencerré válna….jobb ebbe bele sem gondolni!
Kép: Gerd Altmann képe a Pixabay -en.
Tisztázni kell azt is, hogy milyen képességekre van szükség ahhoz, hogy valaki a kibertérben jó influencerré váljon azon túl, hogy ismereteket szükséges birtokolnia a social media világáról: nem árt, ha valaki kitartó, kommunikatív, kiszámítható, őszinte, kreatív és esetleg jó képszerkesztői tulajdonsággal is bír. Manapság nagyon sok kamasz hiszi azt, hogy rendelkezik ezekkel a képességekkel és nem tekintik kérdésnek, hogy számukra is van hely a csillagok között…
Szülőként a feladatunk abban áll, hogy felvilágosítsuk gyermekeinket a könnyű pénzszerzés lehetőségeiről a kibertérben és az ezzel együtt járó esetleges veszélyekről. Pedagógusként és szakemberként pedig lehetőséget kell teremtenünk arra, hogy a szülőknek is adjunk teret fórumokon való részvételre, ahol részletekbe menően bővíthetik ismereteiket az említett témában.
Szerencsére nem vagyunk egyedül! Léteznek olyan szervezetek, amelyek nagyon sok segítséget tudnak nyújtani ezen a területen és fordulhatunk hozzájuk bátran bizalommal szülőként, tanárként egyaránt. Ezen a téren említést érdemelnek:
- Kiberbiztonsági Kutatóintézet/Eötvös József Kutatóközpont
https://ejkk.uni-nke.hu/kutatointezetek/kiberbiztonsagi-kutatointezet
- Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat/Biztonságos Internet Program
https://www.gyermekmento.hu/
https://www.saferinternet.hu/
A generációk közti szakadék létező jelenség, akár sokszor problémaként jelentkezik, sőt maguk a felsőbb éves középiskolások is megfogalmazzák azt a jelenséget, hogy az alsóbb évesekkel egyre nehezebben jönnek ki, mert másabb az érdeklődési körük. Így még inkább érthető, ha szülőként elveszünk a gyerekeink által folyton használt kibertér rejtelmeiben és nehezen bírjuk követni a változásokat.
De nem adhatjuk fel! Szülőként is tanulhatunk alkalmazásokat! Nem hivatkozhatunk arra, hogy fáradtak vagyunk ehhez! Miért? …..mert felelősek vagyunk!
A cikksorozat további részei:
Z generáció a kibertérben 2. rész
Z generáció a kibertérben 3. rész
[1] Forrás netpedia.hu: tárolt változat (Olvasva: 2020. november 2.)
[2] Forrás: https://lexiq.hu/influencer (Olvasva: 2020. november 2.)
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)