A módszer kidolgozója Brigitte Sindelar osztrák pszichológus, aki olyan komplex fejlesztő programot alkotott, amely a gyökereknél kezdi meg a problémák kezelését. Mindig azon a szinten kezdődik a fejlesztés, amelyen a kognitív képesség még megfelelően működik, akkor is, ha ez a gyermek életkorához mérten esetleg alacsony.
A terápia 5-14 éves kor között alkalmazható, de akkor a leghatékonyabb, ha már 7 éves kor előtt elkezdődik. A következő jelekre érdemes odafigyelni, és jelentkezésükkor szakemberhez fordulni:
Óvodában:
- Hallgatott mese nem köti le
- Folyamatosan visszakérdez, az utasításokat nem érti
- Nem találja a testrészeit, keresztmozgásokat nem tud végezni (pl. jobb kézzel megfogni a bal fülét)
- Időben és térben nehezen tájékozódik, gondot okoz neki az előtt-mögött, tegnap-holnap, előbb-később megkülönböztetése
- Nem mennek neki a kézügyességet igénylő feladatok, mint rajzolás, gyurmázás, gyöngyfűzés
- Nem tud koncentrálni, folyamatosan izeg-mozog
- Nem megy neki a memóriajáték
Iskolában:
- Olvasási, írási, számolási nehézségek
- Önálló feladatmegoldásra való képtelenség, állandó felügyeletet igényel
- Szövegértési nehézségek: jól olvas, azonban nem érti
- Görcsös ceruzatartás, szögletes betűk
- Ha a pedagógusok rendszeresen problémát jeleznek
A Sindelar-terápia szakaszai:
1. Állapotfelmérés
A gyermek képességeinek felmérése egy 2x30 perces vizsgálaton történik, köztük egy kis szünettel, vagy ha a kicsi nagyon elfáradt, egy héten belül egy másik alkalommal. Ilyenkor nem csak a problémás területekre fókuszálnak, hanem egy komplex képet igyekeznek kapni a gyerekről. Ezalatt a fejlesztőpedagógus a következő megismerési területeket vizsgálja: figyelem, észlelés, észlelési területek összekapcsolása, emlékezet, sorrendiség, térbeli tájékozódás.
2. Fejlesztés
A felmérés eredménye alapján a szakember egy gyakorlatsort állít össze, amelyet otthon kell naponta 10 percig végezni a gyermekkel. A fejlesztési feladatok egy-három részképességet ölelnek fel, de egy nap mindig csak egy területtel szabad foglalkozni. Mivel a terápia lényege a folyamatosság, minden nap időt kell szakítani a tornára, ebben az esetben 3 hónap után várható javulás az adott területen.
A család 2 hetente kap újabb feladatsorokat, komolyabb ellenőrző vizsgálatra pedig havonta kerül sor.
3. Ellenőrző vizsgálat
A terápia általában egy tanévet, de minimum 6-8 hónapot ölel fel. A végén egy lezáró kontrollvizsgálatot tartanak, amely során pontosan megállapítható a gyermek önmagához viszonyított fejlődése.
Kapcsolódó cikkeink:
- A korai fejlesztés módszerei
- Nincs rossz, ügyetlen vagy buta gyerek: Ayres-terápia, az észrevétlen gyógytorna
- Fejlesztő, játékos mozgás, mely felkészít az iskolára: a TSMT torna
- Alapozó terápia (Delacato-módszer): mozgással az értelmi fejlődésért
Kép: Ilike / shutterstock
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)