Nem ez az első furcsaság a Geréb Ágnes ellen folyó eljárásokban: 2007-ben az első fokon eljáró bíróság felmentette a szülésznőt, a másodfokú tárgyalás után elítélték, a harmadfok pedig megerősítette az utóbbi ítéletet: ekkor három évre eltiltották szakmája gyakorlásától. Nagyon fontos megjegyezni, hogy megfogalmazása szerint az ítélet nem az otthonszüléseket „bünteti”, ez fura helyzetet is teremtene, hiszen az idén május elseje után világra jövők szülei - ha a terhesség körülményei megfelelnek a kritériumoknak -, már legálisan választhatják a szülés-születés eme formáját.
A vádiratban felsorolt tételek közül a bíróság a foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétségét látta bizonyítottnak, s ítéletének szigorúságát azzal indokolta, hogy a két felrótt eset egyike halállal járt, valamint azzal, hogy Geréb Ágnest egyszer már elítélték az otthonszülés kapcsán, s akkor enyhébb büntetést kapott. Laikusként persze nehéz megérteni, hogy egyazon bűnért hogy lehet valakit kétszer elítélni, de bizonyára van számos jogi kanyar, amelyet már nem lát be az egyszerű halandó szeme. A védelem által a köztársasági elnöknek címzett kegyelmi kérvény az ítélet kihirdetéséig nem talált meghallgatásra, bár elutasításáról sem szóltak a híradások.
Egy olyan esetben, amikor a társadalom nagy része egy emberként áll az elítélt mögé, ráadásul időközben a törvényi feltételek is megteremtődtek arra a helyzetre, amelyben az ügyészség által felhozott bűnöket elkövették, nagyobb esélye lenne egy kedvező válasznak, azonban Geréb Ágnes ügyében a vélemények erősen megoszlanak, főleg azért, mert a történeteknek egy újszülött és egy kisbaba halála is a része. Különös helyzetet teremt az is, hogy az otthonszülés hívei úgy vélekednek, a vonatkozó törvény meghozása Geréb Ágnes és társai meghurcoltatása nélkül nem jöhetett volna létre, az őket vádolók azonban pusztán szakmai okokra hivatkoznak (mely szakmai okokból kórházban praktizáló szülészt viszonylag ritkán ültetnek a vádlottak padjára). Nagyon nehéz dolog elhelyezkedni bármelyik oldalon is, mert egyfelől olyan eljárás ellen folyt éveken át ádáz és indokolatlan küzdelem, mind szakmai, mind laikus részről, amely a tőlünk nyugatra eső országokban különösebb figyelmet sem érdemlő rutin, ám hozzá kell azt is tennünk, hogy a törvény figyelmen kívül hagyása még akkor sem bocsánatos bűn, ha hosszú évek múltán úgy vonul be majd Geréb Ágnes neve a tankönyvekbe, mint az otthonszülés lehetőségének hazai megteremtője.
Tehát ha valakit eltiltanak a szakmája gyakorlásától, annak papíron megkérdőjelezhetetlen a bűnössége, ha szembe megy ezzel az ítélettel. De ha úgynevezett magasabb szempontból, az Ügy szempontjából nézzük, valószínűleg ez a konok kitartás vezetett egészen a törvényhozásig. A dolog gyakorlati oldalát és a szülésznő szempontjából a legrosszabb verziót nézve, Geréb Ágnesre fogház vár, ami többek között abban különbözik a börtöntől, hogy például gyakrabban van látogatás, többet mozoghat, „kimenőt” kaphat. Az ítélet szerint legkorábban egy év után után engedhető szabadon, de a szabadulása pillanatában életbe lép a szakmájától történő újabb, ötéves eltiltás is.
mild
Geréb Ágnesre letöltendő fogházbüntetés vár! |
MEGOSZTOM A FACEBOOKON! |
Kismama! Ne hisztériázzon!
Mesterséges megtermékenyítés és ikerterhesség
Saint84
#30
2011. április 06. 09:56:49 | szerda |
Üdv Mindenkinek! Bennem is vegyes érzelmek kavarognak. Egyrészről megértem az otthon szülő nőket, asszonyokat.. másrészről pedig elítélem.. Tény, hogy a régi időkben is szültek otthon a kismamák. De vizsgáljuk meg azt is, hogy hány esetben lett sérült, oxigén hiányos...ne adj Isten halott baba.. Ha már a mai világban megtehetjük, hogy ne a kukorica földön szüljünk, akkor miért nem adjuk meg az esélyt születendő gyermekünknek, hogy megmenthessék az életet, vagy legalább a rossz helyzetből a legjobbat hozzák ki? Aki vállalja, hogy otthon szül, az vállalja a következményeit is! Én simán bíróság elé állítanám ezeket az asszonyokat, annak ellenére, hogy elég neki egy életen át lelkiismeret furdalással élnie.. ha egyáltalán belátja, hogy a tragédiának ő is részese..
|
|
|
|
Catsmile
#29
2011. április 05. 13:24:52 | kedd |
Hmm... ilyenkor mindig elgondolkodom azon a dolgon, hogy miért ennyire egyoldalú a helyzet megközelítése... és felmerülnek az alábbi kérdések bennem:
- akinek orvosi műhiba folytán halt meg a gyermeke, annak mi a vigasz? - akinek orvosi műhiba miatt halt meg a gyermeke, az nem választott felelőtlenül? Ezzel nem felmenteni akarom Geréb Ágnest, ha követett el hibát, még mielőtt valaki ezen szeretne lovagolni... csak arra figyelmeztetek, hogy a másik oldalt is szemellenző nélkül kellene megnézni... vagy nem tetszene az a kép, amit a tükör mutatna?
|
|
|
|
jszandra
#28
2011. április 05. 12:01:46 | kedd |
Milyen frappáns védekezés, ez az "csak egyszerűen így jött össze"! Szerinted ez vígaszt nyújt az elhúnyt gyerekek szüleinek?
Abban igazad van, hogy a felelőtlen anyákat is ugyanúgy terheli a felelősség, akik ilyen szép szülést (halált) választanak a születendő gyereküknek.
|
|
|
|
villkat
#27
2011. április 01. 16:23:16 | péntek |
Nem is értem azt sem alapból, hogy miért kell ezért lecsukni??? Nem tett Ő semmi rosszat sem, csak egyszerűen így jött össze de nem Ő választotta az otthon szülést sem.
Meg olyan abszurd az egész hogy az Ő szándéka a segítség volt, ott van az Előd akit meg felfüggesztettre ítéltek a végén pedig drogosan halálosan gázolt.... Ez hol fair ítélet,???
|
|
|
|
J.Violetta
#26
2011. március 31. 10:42:02 | csütörtök |
Geréb Ágnesnek a Bírósági elitéléséről szóló hírek érkezése után, Povlisel Panni, Gyöngyösi dúlától kapta párom az alábbi levelet:
Kedves Barátaim! Még kiskamasz koromban fogadalmat tettem magamban, miszerint ruházatommal, feliratokkal, jelvényekkel, vagy bármi mással nem hirdetek semmit. Kokárdát gimnázium óta nem viseltem, mert nem tudtam túltenni magam rajta, hogy az emberek többsége számára csupán egy politikai jelkép. Mégis, 15-e környékén, a "Free Geréb"-es - kár, hogy angol felirat... - kitűzővel együtt a kabátomra tettem őket, a szívem fölé. Mert mind a kettő fontos számomra, és elválaszthatatlan egységben állnak: a hazám és a gyermekek születése. Még mindig rabok vagyunk, és láncot hordunk. Szomorú, hogy magukat nemzeti érzelműnek valló személyek nem hajlandók túllépni előítéleteiken, s az otthonszülés ügyét felelőtlen, "liberális" szülők hóbortjának gondolni. És szomorú, hogy magukat liberálisnak valló személyek mindent megtesznek azért, hogy erkölcsi fertőbe taszítsák - a világon mindenütt, ahová csak betör a "civilizáció" - a lakosságot. Holott, az ősi magyar szemlélet szerint nemzet és szabadság fogalma egybeforr. Pártok nélkül, kizárólag az egyetemes szeretettörvényeket szem előtt tartva. Egyre kevesebben vagyunk. Remélem, senki nem gondolja komolyan, hogy ez véletlen csupán. A harc szentsége szellemében mélyen tisztelt ellenfeleink mindent megtesznek azért, hogy ez így legyen. A munkanélküliség mesterséges fenntartásától az agyonhajszolt, kizsigerelt dolgozókon, a környezetszennyezésen, a fogamzásgátlás, a homoszexualitás és abortusz kizárólagos bátorításán, a tévé családrombolást sugalló műsorain, a nemzeti vagyon áruba bocsátásán át az otthonszülés, és általában a háborítatlan szülés ellehetetlenítéséig minden ezt célozza. Itt nem bűnbakokat kell keresni, mutogatni, vagy mentegetőzni. Egyszerűen kibújni az igából, kiszállni a mókuskerékbő - mindezt persze csak békésen. De határozottan. Magyarság volt, van és lesz, akkor is, ha most fogy. Otthonszülés volt, van és lesz, akkor is, ha most mindent megtesznek azért, hogy a szülőanyák és az újszülöttek testébe és lelkébe tiporhassanak. De azért ehhez... a láncainkat lassan mégiscsak le kellene rázni magunkról. "Míg több jut egynek, másnak kevesebb Nincs még szabadság, éget még a seb Amíg te is csak másnál szabadabb vagy Te sem vagy még szabad, te is csak... Gyáva rab vagy." Íme, Ági és társai utolsó - a bíróság döntése előtti - szavai a közhöz, s az ítélet, amelyet hagytunk megszületni: http://www.szules.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=419:utolso-szo-jogan&catid=1:friss-hirek "Van egy-két állapot, ahol mindenki egyforma, akármilyen a bőre színe, akármennyi pénze van és akármi a foglalkozása. Az egyik ilyen a szülés, a szülés közeli állapot. Szeretem elkísérni oda az asszonyokat és együtt lenni velük ott, legjobb szakmai tudásommal és teljes jelenlétemmel segíteni nekik, hogy ne zavarja őket semmi, hogy átérezhessék azt a bizonyos egyformaságot, egyenrangúságot, és így tudják fogadni, útnak indítani a kisbabájukat. A békésebb jövőért. A toleránsabb jövőért." "Ebben a védett állapotban a szülő nő megjárhatta a maga útját, nem siettettük, nem zavartuk. Akkor tapasztaltam meg, amit már sejtettem, hogy az Úristen eredetileg úgy rendelte, így lépjen az ember az életbe, így szüljön az asszony, ilyen békében, ilyen szeretetben." "Nem érzem hibásnak magam, és a lelkiismeretem tiszta mind az otthon, mind a kórházban történt esetekre gondolva, mert tudom, hogy a cél tiszta és nemes, az eszközöket és módszereket évezredek tapasztalatai igazolják. Ezt kell csinálnom, nem csalhatom meg azt aki belém plántálta ezt a csodálatos hivatást." "Az Élet szent okokból élni akar S ha Magyarországra dob ki valakit, annak százszorta inkább kell akarni." http://hvg.hu/itthon/20110324_ket_ev_foghaz_letoltendo_gereb_agnes Panni
|
|
|
|
klepszidra
#25
2011. március 31. 10:17:26 | csütörtök |
Kedves Amelie!
Természetesen én is utána olvastam anno, de akkor minden általam fellelhető könyvben az állt, hogy ha el folyik a magzatvíz, akkor azonnal be kell menni a kórházba és punktum. Azóta megjelent otthonszüléses, gyengéd szüléses könyvekben olvastam, hogy ez azért nem teljesen így van! Egyébként szültél már otthon, hogy annyira jól tudod, hogy nincsen különbség??? A bába nem mondja meg, hogy mit csináljak, hanem hagyja, hogy én csináljam. Ha kérdez is, azt is halkan esetleg javasol, de semmi esetre sem irányít! És érzed, hogy minden pillanatban segíteni akar és segít is. Pl. kaptam olyan borogatást a hasamra amikor már nagyon intenzív volt a vajúdás, hogy egy-két fájás megszűnt fájni és tudtam picit pihenni, ami nagyon sokat számított a végén és tudtam erőt gyűjteni. És sorolhatnám még... A kórházban meg le se sz....tak! Már bocsánat. A szülésznő messziről figyelte, hogy mi van, de semmilyen segítséget nem kaptam tőle, csak annyit, hogy rámkötötte a gépeket, mármint a szívhanghallgató gépet, ami persze nagyon zavaró volt, mert nem tudtam számomra kényelmes és hatékony helyzetben vajúdni. Az orvos meg két óránként rámnézett egy percre. Szerintem van különbség!!!
|
|
|
|
Eljokosan
#24
2011. március 30. 14:51:07 | szerda |
Kedves Viki!
Köszönöm, hogy felhívtad a figyelmemet a helytelen szóhasználatra. Igazad van, amit elkövetett, nem gyilkosság, hanem "csak" gondatlanságból elkövetett emberölés. Régen bábák voltak - ebben is igazad van! De régen az emberek barlangban laktak! Ezek szerint a visszafelé fejlődés lenne a helyes út? A sok sikeres levezett szülése pedig szerintem inkább a szerencsének köszönhető, és ahogy te magad is írtad, ez nem még nem vigasztalja azokat a szülőket, akik miatta elvesztették az újszülött gyermeküket, vagy pedig maradandó károsodást szenvedett.
|
|
|
|
p.amelie
#23
2011. március 30. 13:35:14 | szerda |
na de klepszidra, ha otthon szülsz, azt egyedül teszed? akkor miért kell dúlához fordulni, felkészítőre járni, szülős tanfolyamra járni, születésházba menni esetleg? akkor miért kell melléd otthonra valaki, aki irányítja a szülésedet? a bába, a dúla? nem az a háborítatlan szülés, hogy TE, EGYEDÜL, anélkül, hogy BÁRKI beleszólnia megszülsz? mi a különbség, azt leszámítva, hogy itt az orvos, otthon a bába mondja meg, mit csinálj, itt terhesgondozásra jársz, ott felkészítő tanfolyamra....
és az, hogy " Akkor még nem tudtam, hogy ha elfolyik a magzatvíz nem kell rögtön berohanni a kórházba, mert lehet, hogy csak egy két nap múlva indul be a szülés. ", hát könyörgöm, nem kellett volna megkérdezni? ahelyett, hogy UTÓLAG utána olvasol... ez miért az orvos hibája? néma gyereknek anyja sem érti.... az orvosnak nem feltétlenül az a dolga, hogy MINDENRE felkészítsen előre, ez elég irreális elvárás lenne. viszont dolga válaszolni minden kérdésedre, ami eszedbe jut. Kérdezted, hogy mi a teendő, ha elfolyik a vized? én nyilván nem vagyok követendő példa, de a 7 hónapos vizsgálaton ez volt az első, amit megkérdeztem.
|
|
|
|
klepszidra
#22
2011. március 30. 11:17:45 | szerda |
Kedve Amelie!
Igen, biztosan igazad van! És látszik, hogy felkészült is vagy a témában. Én csak annyit szeretnék, hogy ne próbálja már az állam az életem minden területét szabályozni. Hagy dönthessem már el, hogy hol és kivel akarok szülni!!! És azért írok ilyeneket, mert az első szülésnél én is tök felkészületlen voltam és gondoltam, azért van az orvos, hogy majd ő irányítja az egész szülést és teljes mértékben ráhagyatkoztam. Hát csinált is érdekes dolgokat, amiket nem kellett volna, el is törött a farokcsontom, amikor elkezdte kinyomni belőlem a babát, megjegyzem teljesen szükségtelenül. A második szülésemnél is beavatkoztak oxytocinnal, pedig ott már felkészültebb voltam, de nem eléggé. Akkor még nem tudtam, hogy ha elfolyik a magzatvíz nem kell rögtön berohanni a kórházba, mert lehet, hogy csak egy két nap múlva indul be a szülés. Szóval én ezek után döntöttem az otthonszülés mellett. És elolvastam minden akkor fellelhető szakirodalmat. Én csak annyit szeretnék mondani minden nőtársamnak. Ne hagyatkozzatok az orvosokra. Igen, komplikációmenetesen szeretnék ők is, de sokszor jószándékból cseszik el a dolgot. Az én nőgyógyászom pl. azt mondta, hogy nem bírja nézni, ahogy szenvednek a nők és inkább segít nekik egy kis oxytocinnal!!?? Szóval olvassatok el mindent a témában. Ha nem is akarsz otthon szülni, de érdemes egy-két otthonszüléses könyvet is elolvasni, mert nagyon sok jó tanács van bennük, amiket tudsz használni vajúdás közben. Meg ha felkészült vagy, akkor nem csinálhatnak meg veled akármit!!! Nem tudom hogy vagytok vele, de én már annyi horror történetet hallottam szülésekről, sőt a magazinok is tele vannak velük. És rengeteg nő mondta már nekem, hogy szülni? soha többet. Ha nekem valaki azt mondja, hogy szülni, én azt mondom akármennyit!!! És azt a témát még nem is említettem, hogy a kórházban ugye szülés után elviszik a babát. Lehet, hogy egy kicsit dajkálhatod, de aztán biztos ami biztos elviszik. Hát én ebbe majdnem belehaltam az első szülésnél. Otthonszülésnél senki nem viszi el! És azt hiszem ez nem csak az én, de elsősorban a baba érdeke, hogy az első óráiban, napjaiban az anyjával legyen és ne egy kórházi kiságyban megfigyelés alatt. Ha belegondoltok, ez borzasztó és kegyetlen eljárás egy csöpp teremtménnyel szemben, aki 9 hónapon át össze volt zárva az anyukájával. Tisztelet azoknak a kórházaknak, ahol nem így megy, de azért a többségében még ez dívik!
|
|
|
|
klepszidra
#21
2011. március 30. 10:52:36 | szerda |
Kedves Viki!
Egyébként nagyon helyesek vagytok a képen! Igen átjött, hogy te tiszteletben tartod azt, hogy ki hol akar szülni. Egyébként én is. Néhány szót az esetedről. Ha a magzatvíz elfolyik attól még sok esetben nem indul be a szülés. Még az is elképzelhető, hogy csak két nap múlva indul be. Ezzel semmi baj nincsen. Igen, van fertőzésveszély. De ha nem rohansz be rögtön a kórházban, otthon maradsz ahol a megszokott bakteriális környezetben, és nem ülsz bele egy kád vízbe, és tisztán tartod magad, akkor nem lehet semmi gond. A baj ott van, hogy ilyenkor minden könyv azt mondja, hogy azonnal menj be a kórházba. És persze az ember lánya meg van ijedve és bemegy. A kórházban viszont tényleg sokkal nagyobb a fertőzésveszély. Amint az orvos benyúlkál és nem a megszokott mikrokörnyezetben vagy, tényleg van fertőzésveszély. A kórházi protokoll szerint magzatvíz elfolyás esetén a kórházba érkezés után két órán belül be kell indítani a szülést, sajnos. Ugyanis a kórházakra ez is jellemző: futószalag, ha magától nem megy, nem bírják kivárni, hogy a természet szerint menjenek a dolgok, avatkozzunk be és gyorsan minél hamarabb legyünk túl rajta. És persze jönnek a komplikációk. Hidd el, hogy beindult volna magától, ha ki bírták volna várni!!! Egyébként velem is ezt csinálták a második szülésemnél. Én annyira kiakadtam, hogy eldöntöttem kórházban soha többet!!! És egyébként nem a szülés helyével van baj, hanem az orvosok hozzáállásával!! Szerencsére Pesten már több felvilágosodott orvos van és tudsz háborítatlanul szülni. De én vidéken élek....Simán bemennék a kórházba, ha megfelelő lenne az orvosok hozzáállása.
|
|
|
|
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)