A várandós nő azért ne vagánykodjon, hosszabb autóútra ne vállalkozzon! Nem mintha Magyarországon belül olyan nagy távolságok lennének, melyek (egészséges körülmények között) ellenjavallnák az autóvezetést… De jobb a megelőzés!
Mikor? Mennyit?
De mi a helyzet a levegőben? Amennyiben nincs semmi probléma, a lepény rendes helyen tapad, 24 hetes korig nem tilos a rövidebb (2-3 órás) repülőutak megtétele. Nem szabad elfeledni azonban, hogy a terhesség alatt az egyébként is megnövő mélyvénás trombózis-kockázatot tetézheti a több órás mozdulatlanság. Ráadásul nem áll rendelkezésre orvosi segítség.
Hogy a szakemberek és a légitársaságok miért épp a terhesség során a 2. harmadot tartják ideális időpontnak egy tervezett repülőúthoz? A terhességek 1/6 része spontán vetéléssel végződik. Ezek jellemzően az első 12 hétben zajlanak le. A harmadik harmadban a koraszülés jelenti a leggyakoribb veszélyt. A légitársaságok az Amerikai Szülészeti és Nőgyógyászati Szakmai Kollégium ajánlásait követik. Ezek alapján a terhesség 35-36. hetéig engedélyezett a repülés, ezután - amennyiben feltétlenül szükséges - csak orvosi igazolással szállhat fel a leendő kismama. Veszélyeztetett terheseknek a repülés egyáltalán nem ajánlott.
Milyen fizikai hatások érik nagy magasságban a várandós nőt, illetve magzatát? Az általánosan használt utazómagasságon a kabin légnyomása 28%-kal csökkenti az oxigénkínálatot.
És a kozmikus sugárzás?
Egészséges, nem terhes felnőttekbe utazómagasságon az artériás oxigén-telítettség csökken, ezt a szervezet a légzésszám valamint a perctérfogat, elsősorban a pulzus növelésével kompenzálja. Egészséges terhességben ez a kompenzáció, valamint az ún. magzati hemoglobin eltérő oxigén-szállítási tulajdonsága biztosítja a magzat megfelelő oxigénellátását Kísérletek nyugtatnak meg, hogy sem a repülés alatt, sem később, a repüléssel kapcsolatba hozható szövődmény nem lép fel.
A Földünket folyamatosan érő kozmikus sugárzás mértéke utazómagasságon a tengerszinten mértnek sokszorosa lehet. Szintén kísérletek igazolják, hogy a repülőút során a terhest érő sugárzás mennyisége elhanyagolható, fejlődési rendellenességet nem okoz.
A rettegett trombózis… A mélyvénás trombózis (MVT) gyakorisága 1-2‰, 10 órát meghaladó repülést követően a tünetekkel járó MVT a nem terhes, egészséges felnőtt utazók 0,1-0,4‰-ét érinti évente. Terhesség alatt a MVT kockázata hatszoros. Ez a kockázati érték a terhesség kezdetétől érvényes. A MVT legsúlyosabb szövődménye a tüdőembólia, mely a terhesség során mind az anya, mind magzata életét közvetlenül veszélyezteti.
Rizikótényező a hosszú (3 órán túli) repülési idő, ha volt már a nőnek trombózisa, ha túlsúlyos (100 kg, ill. BMI 30 felett), ha nem csak egy gyermeket hord a szíve alatt, ha dohányzik, ha idősebb, ha lábai visszeresek.
A szakma javaslatai a megelőzésre: mozgás, sétálgatás repülés közben, megfelelő mennyiségű folyadék, alkohol, koffein tartalmú, valamint szénsavas italok kerülése, megfelelő ülőhely megválasztása (a folyosó mellett), kompressziós gumiharisnya viselése. Nem bizonyított, hogy az acetil-szalicilsav (pl. Aspirin) biztosan megelőzi az MVT-t. Ezért jobb a körültekintés és az orvos tanácsának megszívlelése.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)