Nem csak azzal segíti gyermekét, ha elmagyarázza az általa még nem értett feladatokat, de azzal is, ha megteremeti számára a tanuláshoz szükséges ideális környezetet. A tanulási szokások kialakítása az első években a legfontosabb, a gyermek a későbbiekben is így fogja elsajátítani a tananyagot. Azok a gyerekek, akik megszokták, hogy nagycsaládban élnek, mindig nagy a zaj körülöttük, később sem igénylik majd a teljes csendet a tanuláshoz.
Hogyan tanul a gyermek?
Minden gyermek másként tanul. Van, aki a képes magyarázatok, az illusztris példák által érti meg a tananyagot, míg mások számára elegendő az olvasás. Egyes gyerekek igénylik a szülő jelenlétét és segítségét a tanulásban, míg mások ezt ellenőrzésnek veszik, s inkább önállóan dolgoznak. A szülő feladata elsősorban az, hogy elfogadja gyermeke igényét. Ha önállóan szeret tanulni, s eredményei megfelelőek, nem szabad rákényszeríteni a szükségtelen segítséget.
Ha azonban segítségre van szüksége, a szülő fontos szerepet kap a tanulásban. Ez olykor nehéz feladat, hiszen felnőtt fejjel egyszerűbb, hétköznapibb módon oldjuk meg a feladatokat, az iskolában azonban ragaszkodnak a formalitásokhoz. Ügyelni kell rá, hogy a szülő az iskolai elvárásoknak megfelelően tanítsa gyermekét. Az első évek a legfontosabbak, ezért a gyermekek ekkor igénylik a legtöbb odafigyelést, s a szülői hátteret.
Az első évek tapasztalatai a későbbiekben is elkísérik a gyermeket. Ha ebben az időszakban jó eredményeket ér el, s számíthat a szülő dicséretére, a későbbiekben sokkal szívesebben tanul, s nem kötelezettségként, hanem lehetőségként látja majd a tanulást.
Tanulás az első
Sok szülő először a házi feladatokat végezteti el gyermekével, s csak aztán foglalkozhat játékkal. Tapasztalatból tudjuk, hogy a kötelezettségeket általában mindenki kerüli, vagy legalábbis nem végzi el szívesen a kötelező feladatokat. A gyermekekre ez sokkal inkább igaz, mint a felnőttekre. Ha azonban nem tűnik kötelezőnek a feladat, vagy akár szórakoztató is lehet, akkor biztosan nem kerüli el a hasonló teendőket.
Érdemes a jó eredményeket dicsérettel, vagy kisebb ajándékokkal jutalmazni. Ez a gyermek számára motivációt jelent, szívesebben tanul, vagy végzi el házi feladatát, ha tudja, hogy megéri. Egy kisgyermek még nem érti, hogy a tanulás később könnyű megélhetést jelent, ezért elérhető jutalmakat, célokat kell elé tűznünk, mely segíti a tanulásban. Legyen az egy látogatás az állatkertben, vagy csak egy szelet csokoládé, mindenképpen megtanulja, hogy a kötelezettségek elvégzéséből előnye származik.
A környezet
Vajon jobb, ha megy a TV, vagy halk zene szól? Vagy az a gyermek érdeke, hogy minél nyugodtabb környezetben tanuljon? A kérdésre nincs egyértelmű válasz, minden gyermek számára más környezet az ideális. Van, aki jobban szeret a megszokott háttérzajban (éneklő kistestvér, mosogató anyuka) tanulni, míg más inkább a teljes nyugalmat igényli.
Egy dolog biztos, ha olyan műsor megy a televízióban, mely a gyermeket érdekli, az elvonja a figyelmét a tanulástól. Ez esetben érdemesebb hagyni, hogy megnézze kedvenc meséjét, és csak ezt követően nekilátni a tanulásnak. A gyermek sokkal szívesebben tanul, ha az nem a legkedveltebb meséivel egy időben zajlik.
A kisebb gyermekek nem tudnak hosszabb ideig egyetlen feladatra koncentrálni, ezért figyelmük hamar elkalandozik. Nem szabad megtiltani, hogy időnként szünetet tartsanak a tanulásban. Ha egedül is boldogulnak feladataikkal, ne erőltessük a segítséget, hagyjuk, hogy önállóan dolgozzanak. A környezet kialakításánál vegyük figyelembe igényeiket. Ha a zene nem zavarja (vagy éppen segíti) a tanulásban, ne tiltsuk meg a rádiózást. A gyermek igényeit figyelembe véve a szülő megalapozhatja gyermeke jövőjét, s megtaníthatja arra, hogyan szeresse a tanulást.
A gyermek tanulása |
MEGOSZTOM A FACEBOOKON! |
Képességfejlesztés otthon
Nekem is van barátom
Operencia
#4
2010. február 23. 07:05:18 | kedd |
Nem tudom, máshol mi a helyzet, itt (USA) simán kezdhet 0 nyelvtudással egy gyermek. Ahogy már írtam is, látványos a fejlődés, hetek alatt is. Persze attól is függ, mennyi időt tölt a suliban, otthon mennyit használja a másik nyelvet. Szerintem vétek lenne otthon tanítani. Akkor pont a lényeg veszne el, a nyelvi környezet, pedig ennél nagyobb segítség nincs is!
Arról nem is beszélve, hogy barátokat is hamarabb talál, ha gyerekek közt van, és amint van barátja, máris van kivel társalognia iskolán kívül is. Nyelv teljes elsajátításáról mikor beszélhetünk? Szerintem sosem lesz olyan, hogy kész. Az egész napos iskolások már hetek múlva értettek szinte mindent, és egyre bátrabban mertek beszélni is. Amelyik viszont csak napi 3 órát volt suliban, kb 3-4 hónap alatt jutott el ugyanerre a szintre. Nálatok sokat segíthetne az is, hogy a párod is csak németül beszélne hozzá és feltételezem te is tudnál segíteni neki a nyelvben, ha kérdezne tőled. Ez sokat gyorsíthat.
|
|
|
|
Bniki81
#3
2010. február 22. 09:19:20 | hétfő |
Köszönöm a hozzászólást. Szerinted van lehetőség arra, hogy kint nyelvismeret nélkül kezdje a sulit, vagy legyen 1 évig magántanuló,esetleg keressek neki egy magyar-német tanárt? Nálatok mennyi idő alatt alakult ki a nyelv teljes elsajátítása?
|
|
|
|
Operencia
#2
2010. február 22. 05:47:25 | hétfő |
Emiatt ne aggódj. Egy 9 éves, nyelvi környezetben pillanatok alatt megtanulja a nyelvet, aztán már nem lesz gond a tanulás, suli sem.
Az én gyerekeim az első nap még sírva jöttek haza a suliból, hogy ők ide többet nem is mennek, nagyon nem értettek semmit. Pár hét múlva viszont már ők is érezték, hogy fog ez menni, szépen belejöttek. Azóta már jegyzetelni is tudják az órai anyagot, ha kell.
|
|
|
|
Bniki81
#1
2010. február 19. 11:20:44 | péntek |
Szeretném megkérdezni hogyan tanulhat egy 9 éves gyermek Németországban, ha nem tudja még a nyelvet. Magyar vagyok , de párom német , és kiszeretnék költözni hozzá gyermekkel együtt.
|
|
|
|
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)