Az iskolás gyermeknek rengeteg látás, hallás útján szerzett információt kell befogadnia. A világ megismeréséhez, helyes táplálkozáshoz elengedhetetlen a fejlett tapintás, ízlelés. Te is fejlesztheted játékosan a gyermekedet.
Rengeteg fajtája van a vizuális ingereknek: színek, formák, összetett struktúrák, fény-árnyék, stb. Mégis azt lehet mondani, hogy sokféle dolgot látunk, de nem nézzük meg azokat pontosabban.
Lássunk néhány játékos gyakorlatot a látás újrafelfedezéséhez.
Én látom, amit te nem
Ez a játék kiváló unaloműző, amíg várjátok a buszt, villamost. A gyermekeddel felváltva válasszatok ki egy bizonyos színű tárgyat a környezetből. Ekkor egyikőtök azt mondja: Látok valamit, látok valamit, amit te nem. Annyit mondok, hogy (sárga, piros, kék, stb). a másiknak ki kell találni, mi az, amit kinéztél. Eközben pontosan meg kell figyelni a környezetet és a benneteket körülvevő dolgok színét.
Kincskereső séta
Amikor kirándultok, iskolából tartotok hazafelé, vagy csak éppen vásárolni mentek a gyermekkel, az úton sok-sok szép „kincset” lehet begyűjteni. Vigyetek magatokkal egy kis „kincses ládát, vagy kincses tarisznyát”. Ilyenkor alaposan a lábatok elé fogtok nézni, lehet találni pl. egy szép virágot az út mentén, egy rozsdás csavart, csigaházat, hajcsatot. Izgalmas történeteket találhattok ki hozzá, hogyan is kerülhettek ezek az út szélére.
Rakjatok össze sok-sok puzzle-képet. Az is egy jópofa játék, ha a kapott képeslapokat feldaraboljátok, és azt kell összerakni a gyermeknek.
Egy kisiskolás már ügyesen bánik a mobiltelefonnal vagy a fényképezőgéppel. Havonta egyszer járjatok be egy falut, várost, természeti tájat és készítsetek róla fényképsorozatot. Maradandó emlék lesz, ráadásul otthon ki tudjátok választani a legszebben sikerült képeket. Készíthettek egy kis albumot belőle is, hogy ne csak a számítógépen legyen meg. Az egyes tárgyakról, épületekről, növényekről, állatokról rengeteg ismeretet tudtok szerezni. Egy útleírás, történelemkönyv, növényhatározó, állatlexikon segítségével pontosabb ismereteket tudtok szerezni a felvételekkel kapcsolatban.
A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Hetente egyszer iktassatok be egy olyan „rajzórát”, amikor a gyermeketekkel együtt figyelmesen megszemléltek egy dolgot, alkottok egy csendéletet (különböző gyümölcsöket tesztek egy tálra, lerajzoljátok a vázában lévő virágcsokrot). A jó rajzkészség alapfeltétele a pontos megfigyelés és a „téma” kidolgozása. Ne feltétlenül művészi teljesítményre törekedjetek! Itt az a lényeg, hogy minél érzékenyebbek legyetek a világ szépségeire, nyitottak a környezettel való szoros kapcsolatra.
Séták alkalmával vigyetek magatokkal nagyítót, távcsövet, így könnyen megfigyelhetitek részleteiben is a rovarokat, leveleket, magokat, virágokat.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)