Lassan itt az iskolai beiratkozás ideje. Néhány hasznos információ ahhoz, hogy mikor kell igazán aggódni az iskolaérettség miatt.
„Mi lesz, ha a gyereknek tanulási problémája lesz?” Sokszor hallom ezt a mondatot szülőktől. Most azt szeretném megvilágítani, hogy a tanulási zavar nem fertőző betegség, ami egyszer csak hirtelen felbukkan és akkor örök életre megkeseríti a család életét.
Először is a tanulási problémáknak vannak előjelei, soha nem támad a sötétből. Bár nagyon apró jelek lehetnek, talán a szülők számára nem is tűnik fel, de egy pedagógus vagy más szakember számára feltűnő. Hallgassunk az óvónők figyelmeztetéseire, inkább legyen a gyerek életében egy felesleges vizsgálat, mint egész életében megkeserítse tanulását a nem kezelt probléma.
Másodszor, a felfedezett tanulási zavar hátterében nagyon jól elkülöníthető problémák állnak. Az észlelés apró kis zavarai ezek, de ha nem kezelik, valóban nagy gondot okozhat a tanuláskor. Az agy ilyen kis korban (5-6 évesen) annyira rugalmas, hogy megfelelő terápiás módon könnyen korrigálható.
További probléma, ha nem kezelik a tanulási problémákat, másodlagos sérülések is kialakulhatnak, és leggyakrabban ki is alakulnak. Önértékelési zavar, önbizalomhiány, viselkedészavar stb. fordulhatnak elő. Nagyon gyakori jelenség, hogy a tanulási zavarral küzdő gyerekek bohóckodnak az órán vagy agresszívak lesznek, hiszen valamilyen módon ők is ki szeretnének tűnni a tömegből. Valamilyen területen szeretnének elismerést kivívni a gyermektársak és a tanítónő szemében.
A tanulási képességek nagyon jól mérhetőek, így egy gondos teszttel, részletes felméréssel tökéletesen kiszűrhető az esetleges probléma. Tudom, sok szülő nem látja az összefüggéseket a tesztek és a tanulási képességek között, így sokan nem is fedezhetik fel az apró, vészjósló jeleket.
A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Sokszor mondják a szülők például, hogy a gyerek már 50-ig elszámol hibátlanul. Sajnos ez nincs összefüggésben a mennyiség fogalmával. 6 évesen értenie kell a több-kevesebb-ugyanannyi fogalmát, és 6-os számkörben kell tudnia tájékozódni. Tehát, ha kiteszek elé 5 ceruzát, akkor azt meg tudja számolni, és megmondja, hogy ez 5 ceruza. A számok kimondása szoros összhangban van a kezének mozgásával. Tehát, számoláskor minden kimondott számnál mozdítja a kezét is. Hiba, ha az ujját a ceruzán tartja és tovább számol, így érthetően rossz értéket kap.
Vagy az olvasáshoz nagyon fontos, hogy például meg tudja különböztetni a kört az ellipszistől. Ez azért fontos, mert egy írott a és o betű között csak nagyon apró különbség van, tehát, ha nem látja, hogy a kör más, mint az ellipszis, akkor az a és o betű közötti különbséget sem fogja látni (a karika mögött egy kisebb vagy nagyobb kampó van). Az is gond lehet, ha nem hallja a két-négy-hét szavak közötti különbséget, mert ugye nem mindegy, hogy diktálás után azt fogja leírni, hogy toboz vagy doboz. A jobb-, és baloldal irányával is tisztában kell lennie. Az íráshoz pedig elengedhetetlen a kezek finom mozgása, tehát, a nem rajzoló gyereket ajánlatos megvizsgáltatni. Sorolhatnám még hosszasan a tüneteket, ami sokszor fel sem tűnik a szülőknek. Ha valakiben kétely merült fel, vagy a fent említett tünetek valamelyikét észleli, jelentkezzen be iskolaérettségi vizsgálatra. A fentiek kizárólag iskolaköteles, tehát 6 éves gyermekre vonatkoznak. Kisebb gyerekeknél ezek még nem számítanak hibának.
Az iskolaérettségi vizsgálat nem hosszadalmas és nem is stigmatizáló. Egy vizsgált kisgyermeket nem közösít ki az óvodai csoport, de egy tanulási zavaros gyermek könnyebben perifériára szorul az iskolában.
Fotó: www.foter.com
|
Héjja Edit
Gyógypedagógus
A nevelés titkaira és érdekes beszélgetésre vágyó szülőket a mama klubjaimban, az ügyesedni vágyó gyerekeket pedig képesség-fejlesztő csoportjaimba várom. Elérhetőségeim: E-mail: ehejja@freemail.hu Honlap: http://www.szuperszulo.hu/
|
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)