A személyiségre alapvetően jellemző a viselkedés, mely csecsemőkorban elsősorban a belső közérzetből és a környezeti ingerekre adott válaszokból tevődik össze. A temperamentum csecsemőkorban még csak nagy vonalakban nyilvánul meg.
A gyermek személyisége 3 fő habitus mentén írható le, melyek a legkülönfélébb arányokban ötvöződhetnek egy adott egyénnél:
- Érzelmi intenzitás: hirtelen indulatos vagy szomorú lesz a gyermek. Az ilyen apróságokat gyakran nehéz megnyugtatni, megvigasztalni.
- Mozgási intenzitás: mindazon energiák összessége, mely a teljes viselkedésre fordítódik, beleértve a mozgást, a beszédtempót, a tevékenységeket és a nyugtalan izgés-mozgást is.
- A kapcsolati intenzitás: az a hajlam, amikor a gyermek különösen örömét leli a szociális kapcsolatok megtapasztalásában, azok visszajelzéseiben. Szeret mások társaságában lenni, szívesen vesz részt közös tevékenységekben. Aktívan kiveszi részét egy közösség életéből, és ezt másoktól is elvárja.
Már a megszületést követő néhány napon megfigyelhető, milyen irányultságú lesz a gyermek. Az erős érzelmi töltésű csecsemők sokat sírnak, nehezen nyugtathatók meg. A meglehetősen aktív apróságok sokat mozognak, és keveset alszanak. A kap- csolatorientált kisdedek kimutatják vonzalmukat, szeretik, amikor felveszik őket, könnyen megnyugtathatók. Ha észrevesszük, hogy gyermekünk túlságosan elmozdult az egyik irányba, akkor a mi feladatunk, hogy egyrészt alkalmazkodjunk ehhez, ugyanakkor törekedjünk arra, hogy mindhárom vonás kellő egyensúlyban érvényesüljön személyiségében.
Az erős érzelmi intenzitású gyermekeknek biztonságra, támogatásra, útmutatásra van szükségük, hogy biztonságban érezzék magukat a világban, és ne legyenek könnyen ingerelhetők.
A nagy mozgásintenzitású gyermekek sok odafigyelést igényelnek, mozgásigényüket finoman tartsuk keretek között. A játék nagymértékben segíti a kicsik türelmének és koncentrációskészségének megerősödését.
Minden szülő szeretné, ha gyermeke kiegyensúlyozott személyiséggé fejlődne. Ebben segít minket az egyes fejlődési szakaszok megismerése, megértése.
1. év
Ez a világba vetett bizalom, negatív esetben bizalmatlanság kialakulásának időszaka. Amennyiben a gyermek megtanul bízni az őt gondozó személyben - elsődlegesen az anyában, apában, - akkor ideális lesz a fejlődése.
A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Csemeténknek azt is meg kell tanulnia, hogy bízzon saját képességeiben.
2. év
Amikor a gyermek felfedezi akaratát, személyisége gyors fejlődésbe kezd, az ő erősebb akaratával tud hatni egy másik személyre. Ezt ellensúlyozni fogja a szégyen és az önmagában érzett bizonytalanság megjelenése.
A kézügyesség és a járás képességének kifejlődése a gyermeket új tapasztalással, a szabadság és függetlenség érzésével ajándékozza meg. A záróizmok megerősödésével kontrollálni tudja testi működéseit, azonban szégyellni fogja magát, ha egy kis „baleset” történik, és ezért leszidják.
3. év
A gyermek ekkor már megtanulja külön kezelni a kezdeményezést a szégyenérzettől. Tevékenységeit képes célirányosan végezni, ilyenkor határozottabb, sőt agresszívabb, mint egyébként, különösen, ha fiú. Könnyen konfliktusba kerül az azonos nemű szülővel, ami bűntudatot kelthet benne. A fejlődési szakasz végére megerősödik a kisgyermek tettvágya, ugyanakkor a kudarcot is el kell tudni fogadnia.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)