|
Beck HajnalkaNyelvtanár, online tutorElérhetőségeim: Honlap: http://www.lingvico.hu/hajninyelviskolaja http://nemetmunka.lap.hu/bemutatkozas/ |
Kérdezz-felelek
TDK-ra készülünk,és éppen a nyel fontossága a témánk.Ez a cikk nagyon jó,ahogyan levezeted,hogy milyen tanítási/tanulási módszerek voltak kezdetektől a 80-as évekig,de érdekelne Tőled,mint szakértőtől.hogy ez a 80-as évektől hogyan folytatódott napjainkig.Szeretném ha ebben segítségünkre lennél.
Köszönettel:a+d
őszintén be kell vallanom, hogy a nyelvoktatás módszereinek a története nem igazán a szakterületem, így a véleményem egy TDK-dolgozatban kevésbé mérvadó.
A 80-as években kezdődött a kommunikatív módszer elterjedése (akkoriban jelent meg az első Themen tankönyv, amelyik már ezzel a módszerrel dolgozott). Sajnos még manapság sem tudja minden nyelvtanár pontosan, mi ennek a lényege. Később az alternatív módszerek is teret hódítottak. Jelenleg a "kommunikatív-pragmatikus" módszer korát éljük. Ami változik, az az, hogy a standard, kizárólag célnyelven írt tankönyvek mellett újra megjelennek a piacon azok a könyvek, amelyek a kiinduló nyelvet (és kultúrát), valamint a célnyelvet (és kultúrát) tudatosan állítják egymás mellé a nyelvtanulás szolgálatában. (Volt egy időszak, amikor nyelvórán egyáltalán nem volt kívánatos a tanulók anyanyelvén megszólalni.)
Ennyit tudok írni saját tapasztalatomból. A szakirodalomban biztosan több van róla. Németül a "kommunikativ-pragmatische Methode", az "Interkulturalität" és "regionalisierte Lehrwerke" címszavakat érdemes keresni.
Üdvözlettel: