Bilincsben vittek el az iskolából egy hiperaktív kisfiút
Az incidens május 9-én történt, az intézmény azóta a támadások kereszttüzében áll. A kisfiú édesanyja elmondta, hogy rendszeresen be szokták hívatni az iskolába gyermeke dühkitörései miatt. Egy különleges segítő is ki van rendelve Yosio mellé, aki azonban nem volt jelen a történtekkor. A gyereket a szülei beleegyezése nélkül szállították pszichiátriai intézetbe, és tartották ott közel egy hétig úgy, hogy anyja két napig meg sem látogathatta.
A dallasi tankerület illetékesei úgy nyilatkoztak: céljuk a tanulók és a dolgozók számára egyaránt biztonságos környezet kialakítása. Yosio édesanyja azonban úgy érzi, az ő fia számára nem adatott meg ez a biztonság.
Az ADHD-t sokszor egyszerűen csak hiperaktivitásnak hívják, pedig a tünetcsoport ennél összetettebb. Két fő jellemzője a túlmozgás és a figyelemhiány, szétszórtság. A gyerekek 3-5 százalékát érinti, ami azt jelenti, hogy egy átlagos iskolai osztályban valószínűleg található legalább egy ADHD-s gyermek. A fiúk között gyakoribb, a lányoknál inkább figyelemhiány (koncentrációs problémák babrálás, dolgaik folyamatos elvesztése) jellemző.
Bizonyos tünetek már csecsemőkorban jelentkezhetnek, bár diagnózist felállítani ilyenkor még nem lehet. Gyanúra adhat okot, ha a baba indokolatlanul sokat sír, keveset alszik, nem alakul ki a napi ritmusa, majd később nagyon hamar, akár már 9 hónaposan elkezd futni, főleg, ha kihagyta a mászást. Kétéves kor táján már az esetek többségét fel tudja ismerni a szakember, a szülők azonban ilyenkor még ritkán kérnek segítséget, elintézik annyival, hogy gyermekük eleven típus.
Az igazi gondok az iskolában kezdődnek. Az ADHD-s tanulók számára megoldhatatlan feladat 45 percig egy helyben ülni, éppúgy, mint hosszabb ideig olyan feladatra koncentrálni, ami nem különösebben érdekli őket. Ilyenkor gondolnak vissza a szülők a korábbi évekre, és áll össze bennük a kép: a gyermekük soha nem játszott elmélyülten önállóan, gyakran sodorta magát veszélyes helyzetekbe, és már a legkisebb frusztráció is könnyen dührohamot váltott ki belőle.
Mint minden hasonló esetben, az ADHD-nál is fontos lenne a célzott terápia mielőbbi megkezdése. Iskoláskorban már semmiképp nem lehet halogatni, de sok szülő ekkor is inkább különböző egyéb foglalkozásokra hordja a gyermekét, hátha használnak valamit. Pedig – ezekkel ellentétben – a szakember által tartott kezelés valóban érdemi javulást hozhat.
A nehézségeket még fokozza a külvilág ítélkezése. Az ADHD-s gyermekről minden rokon, szomszédasszony és játszótéri anyuka tudni véli, mitől lett „ilyen”. Egyik szerint egyszerűen „nincs megnevelve”, másik úgy gondolja, a sok cukor, a harmadik pedig, hogy a mértéktelen tévénézés az ok. Lényeg, hogy így vagy úgy, de a szülő a hibás. Pedig – bár a probléma okai még nem teljesen tisztázottak – az biztos, hogy az előbb felsoroltak nem okolhatóak a tünetekért.
Az ismerősök rossz véleményének kezelése mellett az ADHD-s gyermeket nevelő családokban belső ellentétek is felmerülnek. A szülők gyakran nagyon nehezen kezelik a problémás gyereket, egymást hibáztatják a viselkedéséért. Az érintett családokban ezért még az átlagosnál is akár két-háromszor magasabb lehet a válások aránya.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: