Négy szakembertől egy képzésen korai intervenció témában
Dr. Szerző Nelli, Hendrich Barbara, Gráf Rózsa, Palotai Szilvia
Az autizmusban érintett gyerekek számára bemutatásra kerülő Early Start Denver Model miben nyújthat segítséget?
Az Early Start Denver Model egy, már hazánkban is elérhető, evidencia alapú viselkedésterápia, 12-60 hónapos korú autizmusban érintett gyermekek számára. A módszer előnyei közé tartozik, hogy játékos helyzetekben fejleszti a gyermek szociális-kommunikációs, kognitív, motorikus és önellátási képességeit. A szülőt a fejlesztési folyamatban ko-terapeutaként kezeli, mellyel a szülői kompetenciaérzést is javítja, továbbá erősíti a biztonságos kötődést. Az ESDM nagyban elősegíti a fejlesztett gyermekek verbális és adaptív készségeit, javítja a funkcionalitást, az érintett családokat jobb életminőséghez juttatva. (Dr. Szerző Nelli)
Egyre gyakoribb téma a Szenzoros Feldolgozási Zavar és bizonyos gyerekpszichiátriai tünetegyüttesek közös megjelenése.
Az integráció folyamatában a központi idegrendszer az érzékszerveinkből (tapintás, látás, hallás, ízlelés, szaglás, egyensúly) származó információkat dolgozza fel.
Akinél megfelelő a szenzoros integráció feldolgozása, az megfelelően módon fog reagálni a környezetére, míg egy szenzoros feldolgozási zavarban szenvedő gyermek bizonyos ingereket akár támadásként is érzékelhet, és nem a környezet által „elvárt” módon fog reagálni. Amikor pedig ezek a gyerekek fejjel lefelé forognak és állandó hintázásra vágynak az könnyen összetéveszthető az ADHD-ra jellemző hiperaktivitással. A különbségekről (ADHD, szenzorosság vagy mindkettő?), a fejlesztésről és gyakorlati példákról is beszélünk.
A kora gyermekkori trauma hogyan függ össze az ADHD-val?
A trauma, a stressz és az ADHD összefüggnek egymással; éppen ezért kiemelten fontos, hogy a traumával kapcsolatos szűréseket is figyelembe vegyék a vizsgálatokon. Kulcsfontosságú annak megértése, hogy a trauma hogyan hat az ADHD tünetekre de még fontosabb, hogy a korai traumát átélt gyerekek hasonló tüneteket mutatnak mint az ADHD-val diagnosztizált gyermekek. A trauma súlyosbítja az ADHD tüneteket, viszont az ADHD növeli a traumának kitettség kockázatát is. A képzés röviden vázolja azt is, hogy a trauma, a stressz milyen változásokat idéz elő a fejlődő agyban. (Hendrich Barbara)
A játékok tematikus bemutatása a részképességek fejlesztésére is kitér a képzés?
Igen, ebben egyedi a képzés. Az általunk bemutatott játékok tematikusan összeállított, a különböző részképességeket célzó - a fejlesztésben általunk használt eszközök. Egy-egy eszköz több féle fejlesztési lehetőségét igyekszünk bemutatni, meghatározva a célként kitűzött fejlesztési célokat, területeket.
Miért fontos?
A játék a kisgyermek fő tevékenysége. A fejlesztő foglalkozásokon az életkori sajátosságokat figyelembe véve tervezi meg a szakember a foglalkozást, amely a korai életszakaszban egyértelműen a játékosságra épül. A környező világot a gyermek játéktevékenységein keresztül ismeri meg, az ingereket e tevékenységen keresztül dolgozza fel. A jó játék fejleszti a gondolkodást, kreativitást is. (Gráf Rózsa és Palotai Szilvia)
A két napos online képzés időpontja: 2022. november 18. péntek délután és november 19. szombat délelőtt.
További információ és jelentkezés a Vadaskert Alapítvány/ képzések weboldalán:
https://vk-m.hu/rendezvenyek/korai-intervencio-es-az-autizmus-korai-tunetei-es-fejlesztese-2-modul-gyakorlat/
Nyitókép: Patrick Fore képe az unsplash.com-on
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: